Totalt antall sidevisninger

mandag 21. januar 2013

2012-01-20 Norgescup nr.3 - Nessjøen

Da var tiden inne for NC nr.3 for sesongen 2012/13. Nessjøen på Eidskogen. Ryktene gikk på dårlig fiske, og det er vel ikke helt uvanlig for vannene dem har i området der. Men det er jo likt for alle. Hadde jeg vært medlem i Eidskog JFF så hadde jeg styrt unna å søke på NC-stevner i januar, og heller prøvd og søkt å få det ene NC-stevnet som blir lagt til våren. Tror sjøer som Stangnessjøen, Ingelsrudsjøen, og også Nessjøen kunne levert greie vekter i sen mars.

Stevnet i dag teller også som runde 2 i knockout-cupen. Nå skulle de 32 som kom seg videre fra Skrukkelisjøen halveres. Og etter dagen står vi da igjen med 16 isfiskere som er klare for knockoutstevne nr.3 som går på Skumsjøen neste søndag.

Jeg har ikke vært på konkurranse på Nessjøen siden 1992. Hadde rundt 100 abbor den gangen, og mener å huske jeg gjorde det ganske bra på det. Jeg hadde vel ikke startet med tafsfiske på den tiden, så alle fiskene hadde jeg fått på pimpel.

Jeg mente å huske hvor jeg, brodern og PH satt og fisket på det stevnet tilbake i 92. Men på veien ut, så sier brodern at der jeg trodde vi hadde sittet ikke var der han mente vi hadde sittet. Jeg ble veldig usikker, men normalt har brodern bedre husk en meg, så da ble jeg med han dit han mente det var. Så at blant annet Kirsti og Kjersti satte seg der jeg mente jeg satt i 92, så fikk se etter konkurransen hvor mye dem hadde klart å få.

Der jeg, brodern og Tonje startet, så startet også vinneren av stevnet på Nessjøen i 2004. Så det var jo for så vidt et godt tegn.

Starten gikk, og borret vel 10 hull uten å kjenne noe. Kom til et sted der Jan Fredrik hadde borret 3 tette hull, og tenke at han må vel ha fått en pinne her ettersom han hadde borret så tett. Borret et hull på utsiden der og fikk en 10 grams abbor. Da var jeg i alle fall i gang.

Testet myskaen i det hullet også, men ingenting. Borret noen hull til der, men kjente ikke noe mere. Var 3-4 stk som borret på den strekka videre nedover der, så valgte å bytte side av vika, slik at jeg kunne få lete fisk på uborret område.

Borret over ei stor vik med siv i. Relativt langgrunt der, så hadde troa. Men nope. Ikke et lugg på de 10-12 hullene i den vika. Kom en kar forbi meg, og han hadde fått 2 fisker. Han hadde passert både Jim og brodern, og ingen av dem hadde fått noe ennå.

Tonje byttet også side på vika og jeg så hun startet å borre veldig tett. 2-3 meter mellom hullene. Satte meg 10-12 meter bak hu. Hu fortalte at hu hadde fått 3 stk ca 50 grammere på tafsen i det ene hullet der. I det hullet jeg satt, så lurte jeg opp en 15 grammer. Testet myskaen igjen, men ingenting.

Vi borret videre utover i vika, men holdt oss tett inntil land. Bare 2-3 meter fra bredden. Fikk en fisk til på bortsiden av rosa til Tonje. Tenkte å borre videre bortover, men bestemte meg for å prøve myskaen i det hullet Tonje fikk de 3 fiskene. Tok bare med meg stikka og satte meg på kne ved hullet. Fikk faktsisk 2 stk 20 grammere på myskaen der. Testet hullet ved siden av, og fikk 2 stk til der. Prøvde også de 2-3 siste hullene til Tonje, men ingenting i dem.

Da fortsatte jeg og borre videre utover i vika igjen. Var litt oppborret der. Tror det var Svein Ivar Fjeld som hadde gått før meg bortover denne strekka. Men fikk en par på innsiden av hullene hans.

Begynte å nærme seg slutten av konkurransen allerede. Rett rundt en odde der, så satt Svein Ivar, Tonje, Ivar Granlund. Og familien Bjørnstad var også i det området. Så at Tor Ivar fikk en fisk på innsiden av de andre hullene. 5 minutter etter han forlatte hullet sitt så gikk jeg dit med myskaen, og klarte å lure opp en der. Fisket kun myska etter jeg fikk «bra» på det i dem gamle hullene til Tonje.

Jeg og Tonje stakk tilbake til de hullen hun hadde lagd, og de 5-6 hullene jeg også hadde lagd i det området. Fikk vel 1 fisk til i et av de hullene. Kun 15 min igjen og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Valgte å stikke bort til 6-7 hull som Svein Ivar hadde lagd ved ei brygge.

Første hullet jeg satte meg i der, det hullet som lå mest sentralt, så fikk jeg 5 relativt kjappe abborer, så en mort, og så en abborer til. Tonje fikk 2 abborer i hullet bortenfor, og hadde også et napp til som kjentes ut som en bedre fisk.

Jeg testet noen av de andre hullene på den rosa, og fikk vel 1 fisk i det borteste hullet. Kun 2 minutter igjen, og jeg prøvde en siste gang i det hullet jeg fikk 6 i, og klarte å lure oppe en siste fisk der, så gikk sluttsignalet.

Jeg og Tonje tuslet inn igjen. Jeg hadde 22 små abborer, og Tonje hadde 9 fisker, men hvorav 3 av dem var rundt 50 gram.

Møtte på RM på vei innover, og han var skuffet. Max 6-7 hg sa han. Aiaiai… Han moser jo meg på 6-7 hg. Lillesøstera hans, Mina, hadde rundt 3 hg. Så da tenkte jeg at det kan høres ut som jeg kommer til å havne veldig langt ned, og stor fare for å bli slått ut av knockout-cupen i tillegg.

Kom inn til veieområdet som var nede på isen. Så en del slunkne poser, og hørte at både Hesmyr og Remi hadde kun rundt 350 gram. Kanskje jeg ikke var helt ute å kjøre alikevel.

Hønsen veide inn 2,1 kg og så ut til å ta totalen i dag. Ola hadde som vanlig gått dypt med myska og letet større fisk, og hadde også fått det. Han veide vel inn 1,9 kg. Tom Erling hadde også en fin pose, men en par 2 hg fisk i. Han veide inn 1,4 kg.

Kirsti og Kjersti som startet på den plassen jeg hadde tenkt å gå fikk henholdsvis 374 gram og 158 gram. Så da ser det vel ikke ut som at plassen akkurat var sjøen beste plass i alle fall.
Jeg fikk veid inn mine 22 småabborer, og dem veide 452 gram. Snitt på 20,54 gram.



Som tidligere nevnt var dette også runde 2 i knockout-cupen. Gikk noen timer det var litt nervepirrende med tanke på om jeg var med videre eller ikke. En del diskusjoner/innhenting av info om vekter på Facebook før jeg etter hvert fikk fullstendig resultatliste tilsendt fra Harald Hovde. Takk for den Harald J

Og slik gikk det med de 32 som var med i knockouten fra Skrukkelisjøen:

1 Frank Hønsen 2112
2 Odd Henning Hansen 1442
3 Kay Andre Amundsen 1048
4 Christer Fossen 774
5 Rolf Magnus Grenberg 716
6 Lucian Iurac 580
7 Bjørn Skogseth 512
8 Ruth Ramstad 482
9 Harald Hovde 480
10 Niklas Strengelsrud 452
11 Tor Ivar Bjørnstad 412
12 Per Erik Hellerud 396
13 Thomas Hesmyr 354
14 Jonny Bækken 352
15 Reidar Moen 346
16 Terje Lindgren 320

----------------------------------------------

17 Remi A. Olsen 318
18 Kristin Bakke 298
19 Thomas Ødegård 276
20 Tonje Hauger 238
21 Tommy Iversen 120
22 Terje Reinertsen 44
23 Tommy Strengelsrud 0
32 Paal Runden ikke
32 Kenneth Ottesen ikke
32 Ole Johnny Stenberg ikke
32 Svein Tyskerud ikke
32 Per Arne Skaarud ikke
32 Tor Arne Tilrem ikke
32 Jan Espelid ikke
32 Terje Dahlen ikke
32 Rune Grenberg ikke

Så da kom jeg meg videre i cupen, og egentlig med en ganske god margin. J

Cupbomben av de som røk ut i dag må vel sies å være Thomas Ødegård. Mange spådde vel han til å vinne hele cupen, men slik gikk det altså ikke.

Små marginer som man ser. Hadde Remi hatt 3 gram mere, så hadde det vært han som hadde vært videre på bekostning av Terje Lindgren.
For dem som er på Facebook, så kan dere følge knockout-cupen på denne siden: https://www.facebook.com/?ref=tn_tnmn#!/groups/216573791811493/

Brodern klarte ikke å få en eneste fisk i dag. Så han jobbet på som bare det, men det ville seg altså ikke for han. I siste hullet så hadde grislarva hans blitt borte. Det KAN ha vært en fisk som var bortpå, men det var i så fall det nærmeste han var et napp i dag. Så må sies å være rimelig vanskelig fiske når Verdensmesteren fra VM i Tuury, Finland 1997 ikke får et eneste napp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment