Totalt antall sidevisninger

mandag 8. januar 2018

2018-01-07 NC nr.2 - Vingersjøen

Da var det tid for NC nr.2 på Vingersjøen. NC nr.1 på Skumsjøen ble jeg nr.10 i HS og nr.15 totalt. 10'er i HS er jo høyst sannsynlig en stryker ifm nordiskuttak, mens 15 totalt gir 6 poeng i NC'n og det kan kanskje være det dårligste av 5 tellende stevner.


Vi ble 123 stk idag. Var 17 minus når vi kom frem, men skulle være rundt 7-9 minus i fisketiden. Skulle tidvis være endel vind også, så kunne fort bli en kald affære utpå der. Vi ruslet utpå, og jeg startet på den vanlige plassen jeg går på. Kanskje 100-150 meter lenger vest en jeg bruker å starte. Var helt alene her, men var endel folk et par hundre meter unna.

Startet å fiske, men ingenting i første hullet, 20 meter østover, ingenting, 20 meter til ingenting, og ennå 20 meter og da fikk jeg 1. 10 meter til, ingenting. 10 meter andre veien en til. Startet etterhvert å nærme meg den litt større gruppa og da traff jeg ei rose med fisk. Kunne ikke se at dem fikk noe særlig i klynga, men jeg plukket litt her og der. Et par i klynga begynte vel å ane mistanke når jeg jaget hardt fra start, men nå satt relativt rolig.

Christer kom etterhvert innom for å se hvordan det gikk. Han hadde 11 små i dunken, og da var jeg oppe i 36 stk. En av dem var 200-250 gram, mens resten var på mellom 30 og 100 gram. Tipper jeg hadde i overkant av 2 kilo. Hadde gått 1t 15 min alt, og før Christer så i dunken min hadde han en følelse av at det kanskje var en 3-kilo-på-vinneren-dag på Vingersjøen, men slo jo det fra seg når han så hva jeg hadde så langt.

Vi ble etterhvert 6-7 stk på den rosa jeg hadde funnet. Ble kanskje litt mye borring, for syns bettet ble dårligere. Riksen startet å myske litt så jeg, og fikk litt fisk på det, men jeg ville ikke legge vekk pilken ennå, så jaget litt mere rundt i området før jeg evt skulle slippe ned myskaen selv.

Fisket meg vel 150-200 meter nordover, men fikk bare 1 fisk på denne turen, så løp opp på høyde med første rosa, men 50-100 meter lengre vest, der dem andre fortsatt rotet rundt på. Borret meg sørover istedet nå, og skar etterhvert inn på samme linja. Vadholm kom borrende motsatt vei, altså fra sør mot nord. Så han fikk en 70 grammer i ene hullet, og fikk en 70 grammer til i hullet etterpå. Begge på myskaen. Dette kan vel fort være en plass med litt fisk da håpet jeg. Knut stakk videre nordover, og da borret jeg rundt disse 2 hullene hans, og der var det fisk ja. Fikk 7 stk på pilk i første hullet jeg testet ved siden av hullet til Knut. hadde vel en 8-10 hull i dette området der jeg fikk i så si alle hullene. Slang en og annen over 2 hg også. Og hadde et par skikkelige napp. Bare slo i stikka. Klarte ikke kroke dem, men måtte ha vært fisk på godt over 3 hg.

Christer dreiv fortsatt på den første rosa. Så han plukket greit i noen hull der. Men jeg plukket greit selv, så håper da for guds skyld at han ikke tar igjen det forspranget på nesten 2 kilo som jeg hadde på han. Begynte å bli veldig oppborret overalt nå, så siste timen så måtte jeg myske litt jeg også. Siste kvarteret gikk jeg bare å myska i gamle hull. Fikk vel testet 6-7 hull og 2 av dem hullene ga 2-3 fisker hver. Endte på 96 fisker.

Bruker å være god på å tippe hvor mye det er i vekt i forhold til hvor høyt det står i dunken, men all abboren var stiv klaka idag, så dem bygget litt mere en vanlig. Kunne se ut som ca 6 kilo om dem hadde ligget vanlig, men med klaka-abbor var jeg redd det var litt mindre. men over 5 er jeg rimelig sikker på at det er.

Slo følge med Christer, Jan Morten og Riksen på vei innover. Christer hadde 89 og Riksen hadde 80 tror jeg det var. Så Christer hadde da tatt bra innpå i antall etter han kom. Men han mente han ikke hadde noen bonuser, mens jeg hadde 4 stk mellom 200 og 250 gram. Så jeg har nok taket på han idag. Riksen hadde vel en bonus, men ellers for mange små, som han fikk før han kom til dette området.

Møtte på Tonje på vei inn og hu hadde 59 fisk, men hu hadde dårlig snitt. Pratet med Jørn, og han fortalte at Thomas hadde fått ganske bra i starten. Ikke noen bombe det, for Thomas er god på Vingersjøen. Vi får se når vi kommer inn. Møtte også på Nils på vei inn, og var dårlig for han også. Fått en på 4 hg, men generelt for få og for små fisk mente han.

Kom inn til starten, og veiekøen så var det kun små poser såvidt jeg kunne se. Gikk bort til Thomas som dreiv å tømte over i posen nå. Han hadde 3-3,5 kilo mente han, så da hadde han nok slitt i siste halvdel av konken. Bentis kom inn, og han hadde over 100 fisker, men veldig dårlig snitt, så kanskje rundt 3 kilo på han. Iver Granlund da? Hadde ikke fått mye han heller. Gikk rykter på at Iversen hadde ca 3 kilo halvveis, så måtte leite opp han. Han hadde bra, men ikke mye over 4 kilo tror jeg. Da hadde jeg allerede veid inn mine 5462 gram. Christer hadde veid inn 4510 gram, og Riksen hadde 4054 gram.

Hørte Dag E hadde opp mot 200 fisk. Aiaiai, dobbelt av meg det. Fant han, og han hadde sittet i ca samme småfisken som Bentis, så håpet det var under 5 kilo. Viste seg at dem veide 4780 gram. Dem fleste hadde veid nå, og hørte at jeg hadde gjort nok idag. Puhhh. Digg. Rimelig nervepirrende å gå i målområdet å prøve å kartlegge alt og alle.

Er 8 år siden sist jeg vant en NC :-O  - 3.januar 2010 på..... Vingersjøen.

På tide jeg fikk en igjen. Og det er da iallefall en jeg kan telle i både nordiskuttak og NC-serien totalt.
Nå er det bare å nullstille og starte å fokusere mot NC nr.3 på Storsjøen førstkommende søndag.

Dagens resultater: http://oslosportsfiskere.no/isfiskeresultater/Vingersjoen2018.htm

Stillingen i Norgescupen etter 2 av 6: http://oslosportsfiskere.no/isfiske/resultater.html















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment