Totalt antall sidevisninger

onsdag 19. desember 2012

2012-12-19 Test av et lite vann samt Øymarksjøen

Hadde fått et tips av Håvard om et vann som stort sett alltid leverte bra i antall. Kunne trenge litt bra fiske nå etter ganske mange turer med relativt dårlig utbytte. Var et par hundre meter å gå fra en bommet veg. Vannet er vel ca 300 meter langt og 100 meter bredt. Gjorde meg hull med en gang jeg kom utpå vannet. Kjente ingenting første 5 hullene. I sjette hullet fikk jeg en abbor, men var bare den ene. Fortsatte videre rundt vannet, og når jeg kom inni ei lita vik, så fikk jeg litt fisk. 4-5 stk i et hull. I hullet ved siden av fikk jeg 30 stk. Tok første 3 på tafs, før jeg slapp ned pimpelen og fikk 27 til. Var lite fisk rundt, så fortsatte å borre videre rundt vannet. Kom til neste vik, og der hadde jeg et par hull med 10 stk i.



Kom til enden på vannet, og der var det for grunt til å få noe. Langs med andre siden av vannet så var det 5-6 meter høye fjellvegger som stupte ned i sjøen. Prøvde hele strekka, men som forventet fikk jeg ikke noe langs det landet.

Brukte 1 time og 30 min på å borre meg helt rundt vannet. På den tiden plukket jeg 77 abborer som veide til sammen 1880 gram. Det gir et snitt på 24,41 gram.




Har troa på at dette vannet kan være bra. Men det er såpass lite at tror det holder med 1 tur der i året.

Kunne jo ha gått og trua med tafs på de plassene jeg fikk fisk, men valgte heller å dra videre til en annen sjø.
*********************************************************************************
Neste stopp ble en HELT ANNEN type sjø. Nemlig Øymarksjøen. Ei panne av en sjø som er over 1 mil lang, og sikkert 2 km bred på det bredeste. Aldri vært på denne sjøen før, så var bare å gå utpå å få en følelse for sjøen. Hvilke dyp det er der, om det er kupert etc. Så mange fine øyer og skjær utover sjøen.

Borret først 5 hull i ei diger vik ved der jeg parkerte bilen. Dypet lå på 5-8 meter. Kjente ikke noe der. Borret meg ut til et skjær/steinrøys som stakk opp av vannet. I tredje hullet langs med dette skjæret så kroket jeg en norsabbor. Ca 3 hg. Fikk en 8-10 til på 55 brum’en i det hullet, men resten var bare småfisk. Slapp ned tafsen, og fikk 3 til, men disse var ennå mindre. Fikk noen fisker til i et par hull rett ved. Kjente ikke noe mere rundt dette skjæret. Borret meg ut til ei øy lengre ute. Var ca 5 meter på utsiden av øya. Borret meg med 25 skritt videre utover i det store bassenget. Tror jeg borret meg 300 meter ut fra øya, og var fortsatt ikke mere en 6 meter. Altså et sinnsykt stort platå under vann. Fikk 1 hektosabbor på alle hulla jeg tok utover der.
 
Snudde kursen nordover, mot ei nye lita øy med 1 lita buske på. Var ei renne mellom øya jeg kom fra og øya jeg kom til, men kjente ikke noe der. Borret meg rundt den nye øya, men ingenting. Borret meg videre fra den øya jeg var på nå og i retning den øya jeg kom fra, men 200 meter fra de høla jeg lagde på vei hit. Når jeg var en 70-80 meter fra øya, så fikk jeg 5 fisker i et hull. Fikk 2 fisker til i hullet ved siden av. Og ennå 2 fisker til i neste hull. Bommet med et par hull, og så fikk jeg en siste fisk i siste hullet.

Da var klokka blitt 15.15, så var på tide å gi seg. Turen på Øymarksjøen ga meg 30 fisk, som til sammen veide 1300 gram. Snitt på 43,33 gram.
 

Må si jeg digget denne sjøen. Ordentlig norssjø selv om jeg bare fikk en norsabbor i dag. Kan sikkert fiske denne sjøen 30 dager på rad, og ennå ville jeg ikke klart og borre over hele. Men en ting er sikkert, og det er at denne sjøen skal jeg besøke flere ganger.

Over and out. Nye tak i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment