Totalt antall sidevisninger

fredag 6. desember 2013

2013-12-04 Isfiske - Lundebyvannet

Kom meg ikke avgårde før 12-tiden i dag. Ble sent i går fordi det gikk noen heftige regelverkdiskusjoner om isfiske på Facebook. Jaja, hadde uansett bare tenkt å fiske 3 timer i dag, så ingen krise om jeg fisker 11-14 eller 12-15.

Destinasjon for dagen var Lundebyvannet. Fikk tatt meg noen turer dit i fjor for å gjøre meg kjent, men ikke fått fisket meg rundt vannet ennå. Så planen var da å få fisket over resten av sjøen. Når vi var på Langard så fortalte Terje at han hadde vært på Lundeby forrige uke, og det var relativt greit bett der til å være Lundeby.

Når jeg var på Langard så hadde jeg samme skjæret som jeg brukte på fjorårets sesongavslutning i Trysil. Skjær for trå-iser. Dette hadde jeg fått byttet i forkant slik at jeg stilte med racingskjær i dag. Da jeg byttet knivene så la jeg merke til at dem hadde noen hakk, så får se om jeg får gitt et oppdrag til Åge R om sliping nå til helga i Trysil. Trenger ikke disse knivene igjen før sent februar/tidlig mars, så ikke noe stress da.

Kom meg utpå isen i 11.50 tiden, og krysset sjøen. Tok noen hull på veien over for å være sikker. Hullene nærmest stranda var det 13-14 cm is, men når jeg nærmet meg elva så var isen nede i under 10 cm. Litt skummelt syns jeg, så snudde og gikk et annet sted.

Startet å fiske tafs, men kjente ikke noe på første 5-6 hullene, men så plutselig fikk jeg et par kjappe. Så begynte abboren og støte i pilken, så da er det bare å dra opp tafsen å slippe ned pimpel i stedet. Hadde Verdensmesterstikka klar med 0,16mm, 37mm wolframfortynget Kaj og en 16 lax. Beit bra på den. Etter en 3-4 kjappe på pimpelen så fulgte stimen med opp under hullet. Sto vel en 5-6 abborer der. Fikk en par av dem 10 cm under iskanten før resten stakk. Fikk noen til nede ved bunn.

Borret en 4-5 hull til i området og fikk vel til sammen skrapet opp en 45-50 fisker der. Ble dødt så fortsatte og borre meg videre på sjøen, med pimpel. Gikk en ti hull uten at jeg kjente noen ting. Byttet om til tafs og fortsatte å leite. Gikk vel ennå 8-10 hull før jeg fikk en liten slenger. Ikke noe rundt. 8-10 hull til før jeg fikk ennå en slenger. Fikk en par til rundt, så ble det dødt igjen.

6-7 hull til så traff jeg på et bedre hull. Så da byttet jeg over til pimpel igjen. Dro vel en 10-15 fisker der. Borret 5 meter fremfor igjen og dro vel 20 til der. Bare 5 fisker til i hullet 5 meter fremfor der igjen. Borret da 5 meter lengre inn i stedet, og der hadde jeg vel mitt beste hull i dag med opp mot 30 fisker. Bra snitt også. Fikk vel 2 stk som var rundt 3 hg, men disse satte jeg ut igjen i hullet lengre bort.

Borret 5-6 hull til i området, og fikk litt overalt. Nærmet meg 3 timer fiske, så gikk bare 20 meter lengre bort for å teste om det kunne være fisk der også eller om det bare var ei ny rose på 10x10 meter. Det var fullt drag der og, men kanskje ikke like bra snitt. Jeg avsluttet på 3 timer, og da hadde jeg akkurat 150 fisk.

Vekta viste 8120 + 2x300 grammere så veide jeg da inn 8720 gram. Grei vekt til å være Lundeby vil jeg si! Snitt på fiskene blir da 58,13 gram.





Og jeg fisket jo ikke for å få mest mulig. Prøvde jo ingen av plassene jeg kjenner fra før på sjøen. Og gadd heller ikke gnu ut første plassen jeg fant litt fisk. Var mere opptatt av å få borret over den delen av sjøen jeg ikke hadde fisket før. Føler det ga resultater ettersom jeg fant 2 nye plasser som i alle fall leverte bra i dag. Så nå er jeg vel oppe i 4 områder på sjøen som ser ut til å være bra plasser for abboren. Føler meg rimelig trygg på at minst en av disse fire plassene vil levere hver gang jeg er der. Får se om jeg tar en ny tur dit en dag og da gå for å få mest mulig. Altså kun fiske dem plassene som har levert tidligere og ikke gå og borre på måfå som i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment