Totalt antall sidevisninger

tirsdag 11. mars 2014

2014-03-09 Kälarne Cup dag 2 - Fisksjön

Dag 2 sto for tur, og jeg vurderte å dra rett ut på mortgrunna, men brodern mente jeg burde bli med en plass han fisket i fjor og hadde over 13 kilo, og det var bortimot en ren abborfangst. Så da ble det til at jeg valgte det siste.

Jeg har ikke all verdens av kondis, og det var et stykke frem, men gikk lettere en jeg trodde. Var fremme 5 minutter før startsignalet. Så ut til å være en del andre som visste om denne plassen også, for vi var vel tett på 20 stk her. Var jo over 140 mann med i dag, så må regne med at man blir sittende litt i klynger.

Startet et stykke ut, og hadde 20 varp i første hullet. Ikke noe fisk. Borret meg inn mot land, og var raskt inne på 7-8 varp. Så at brodern fikk noen mindre fisker i et hull der. Var vel i 5-6 hullet jeg fikk mine første fisker. Da hadde jeg satt meg mellom brodern og Sjölen. Fikk vel 4-5 kjappe på over 100 gram, men så ble fisken mindre i størrelse. Sleit med kraftig fiskeskjelven, så syns ikke jeg fisket noe bra. Tror jeg skulle fått mere fisk i det hullet om jeg ikke hadde hatt så kraftig fiskeskjelven.

Døde etter hvert ut. Sjölen dro lengre inn mot vassen, men så ikke ut som han traff der inne. Jeg prøvde lengre ut igjen, men var bare noen strøfisker. Traff et hull ennå litt lengre ut hvor jeg fikk en 6-7 fisker over 100 gram, men ingenting rundt.

Noen hull senere kroket jeg en fin fisk, men sena røk inne ved spolen i tilslaget. Så krussedullen av sena i hullet så heiv hånda etter, og fikk heldigvis tak i sena og startet å drille fisken. Kjentes ut som en kilosfisk. Kom sakte men sikkert opp mot hullet. Den gjorde et par rist på hodet rett under hullet, og tror du ikke sene røk igjen. Dritt. Der var den fisken borte. 2 senebrudd på samme fisken. Fysj. Senebytte på den stikka til neste tur i alle fall.

Dro oppe ei ny pimpelstikke og jobbet på videre. Kjente ikke noe mere. Testet noen gamle hull med tafsen, men det ga heller ikke noe. Prata med brodern om vi skulle leite høyre- eller venstrelandet oppover. Jeg var da på vei mot høyrelandet, men da traff brodern et bra hull, og jeg stakk bort til han. Lagde 5 hull rundt han og fikk ingen fisker. Dritt.

Vi var på vei til å dra høyrelandet oppover, så fikk vi øye på en svenske 100 meter unna som fikk flere fine fisker. Blant annet 2 over halvkiloen. Jeg stakk bort til han og satte meg på 15 meter avstand bak han. Fikk en 5-6 raske fisker og fikk troa. Brodern satte seg 15 meter på utsiden av han, og han fikk også fisk, men dem var ikke så store. Men like fort som vi fikk fisk, så ble dem borte igjen. Var nok jagende abborer, og slik oppfører jo dem seg.

Så da var det på tide å fortsette videre. Men nå fikk vi plutselig for oss å fiske venstrelandet i stedet. Aner ikke hvorfor. Jeg var innom Christer på vei bortover. Jeg hadde da 50 fisker og ca 3-3,5 kilo. Han hadde da rundt 100 fisker og 8-9 kilo. Langt bak han altså.

Jeg feide forbi både Mankan, Dyberg, Chefen og flere til uten å kjenne noe fisk. Så en kar som satt og fikk litt småfisk, så borret 20 meter bortenfor han ca samme avstand fra sivet. Der var det fisk, men dessverre mest små. Jeg var sliten etter all jagingen, og relativt lei av å ikke få fisk, så valgte å sitte å fiske disse små i stedet.

Etter kanskje 20 fisker på pimpel, så gikk jeg over til tafsen, og fikk en del til på den. Fikk plutselig en 150 grams abbor også, men så var det tilbake til dem små. Så kom det en 150 grams mort, men dessverre bare en. De andre mortene jeg fikk i hullet var 30-grammere. Fikk 54 fisker i dette hullet.

Fikk litt til i hullene rundt også. Siste 10 min gikk jeg i gamle hull med tafsen. Fikk en hektosmort med en gang jeg slapp ned i alle dem 3 siste hullene, men bare en altså. Snodig.

Sluttsignalet gikk og jeg endte på 135 fisker. Tippet på rundt 5,5 kilo. Havner jo selvsagt langt ned på resultatlistene igjen. De aller fleste i mitt område hadde over 10 kilo.

Brodern går jo aldri tom for energi. Han gadd ikke bli ved meg å fiske småfisk så han dro ut på dypet og over mot andre siden på leting etter pen fisk. Han pratet på at han fikk 11 over 100 gram i siste hullet. Og dit hadde mange stikki siste timen og mange av dem hadde fått meget bra.

Så selvsagt så endte jeg opp på venstresiden, men skulle ha gått høyresiden. For en forbanna dårlig flyt jeg er i altså. MÅ da snu snart.

Her er resultater fra lagtävlingen på Fisksjön:


Jeg noterer at mitt nye navn er Noklai Stengerrai. Det var jo ikke sååå langt fra sannheten da. Hehe. Ble en 31 plass på 2-mannatävlingen, og vil takke min lagkompis Leif Ekman for det. Ser jeg snek meg inn mellom Lotta sitt lag på 30 plass og Baddarn sitt lag på 32 plass. :)

Her er resultater fra Kälarne cup over 2 dager:


For neste gang jeg skal på Kälarne Cup, så tror jeg det blir å fiske mort på lørdag, med tafs, og for søndag så blir det abborfiske, og da med pimpel. Biter bra på tafs også, men snittet er avgjørende. Ingen vits i å sitte å fiske abborer som snitter under 80 gram.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment