torsdag 24. april 2014

2014-04-21 Springleague nr.3 - Rakkestadelva, REMA

4 stk møtte til start i dag og det var Finn Erik, Geir B, Håvard og meg selv. Blandet meg både brasmefòr, mortfòr og lauefòr. Ikke alltid jeg får til marginsfiske på REMA, og da må jeg ha muligheten til å fiske laue i tillegg til brasmeswimmen.

På trekkingen så klarte jeg å havne nedstrøms kant. Håvard ved siden av meg, så Geir B, og Finn satt da på oppstrøms kant. Stort sett er nedstrøms kant den beste peggen, men jeg har også opplevd at oppstrøms kant har vært best her. F.eks den gangen vi hadde VM-trening til Tsjekkia. Da satt jeg selv på oppstrøms kant, og hadde vel nesten det dobbelte av nestemann om jeg ikke husker feil.

Rigget opp topp 4 nedstrøms margins. La meg vel 1-1,5 meter fra land. Hadde ca 130-160cm her. Mente at jeg normalt hadde fiska marginsen min for langt ut tidligere, og det ville jeg ikke skulle skje igjen. Videre la jeg brasmeplassen på 11 meter. 13 meter på denne strekka så havner man stort sett i snag.

I fòringen på mortplassen la jeg i 4 baller med litt pinkies og ca 100 gram med levende jokers. På brasmeplassen la jeg i 6 baller med casters, døde røde maggot og ca 50 gram levende jokers. Vurderte å klippe mark å ha i også, men valgte å vente med å eventuelt gjøre dette. Husker jo fra NORTRAPP-turen at 2 døde røde var brukbart, men 4-5 fjørmygg med en lyspinkies til var ennå bedre. Fòret fortløpende med ei lita klype lauefòr minimum en gang i minutter fra start.

Startet å fiske marginsplassen. Dødt. Håvard fikk flirer fra start. Han hadde lagt seg litt lengre ut fra bredden en det jeg hadde gjort. Etter 20 minutter så hadde jeg vel klart å lure opp 2 stk 5 grams morter, og da hadde Håvard allerede 10-15 flirer med en og annen mindre mort innblandet. Forsto at plassen jeg hadde lagt var for nærme land, og derfor dødfødt. Så tok opp en ny topp, loddet dypet lengre ut, og koppet i 4 raske håndfulle ispedd litt pinkies.

Var for tidlig å gå på brasma syns jeg, så tok opp lauestanga for å se om jeg kunne få litt der. Fikk 4-5 relativt raske, men så ble det dødt. Jaja, da får jeg vel gå ut på brasma da, mens nye marginsplassen ladet seg. Kastet fortløpende enten 10 maggot eller 10 casters over den nye maringsplassen for å prøve å kickstarte den.

På brasmeplassen fikk jeg bare en eller 2 småflirer. Inn å prøve laua igjen. Fikk 4-5 relativt kjappe, så ble det dødt igjen. Dritt altså. Da får jeg vel prøve nye marginsplassen alt da. Hadde faktisk kommet inn noen få fisker der alt. Noe 30-40 grams flirer. Men fikk bare noen få så ble det dødt. Håvard hadde gått ut på brasma, og fikk også brasme. Så ettersom jeg måtte hvile marginsplassen min igjen så gikk jeg ut igjen på brasma.

Fikk ei brasme her nå, men den var lita. Under 500 gram. Og fikk en par flirer til. Ikke noe godt tegn. Finn og Geir B hadde også gått ut på brasma nå, og dem fikk også brasmer. Og større en den jeg hadde klart å lure. Koppet i mere mat til brasma og inn på nye margins igjen. Var litt bedre her nå. Fikk vel en 8-10 relativt raske fisker hvorav den ene var en mort på rundt 150 gram. Men problemet var at alle dem 3 andre fikk brasmer innimellom, så jeg følte jeg ikke ville klare å bygge nok vekt med å fiske margins.

Så ut igjen på brasmeplassen. Fikk ei til ganske raskt, men også denne var under 500 gram. Ikke optimalt i det heletatt. Hadde så langt fisket med 2 døde røde maggot. Testet nå med 5 mygg og en pinkies i stedet. Men det fikk jeg ikke napp på engang. Snodig, for dette var det klart beste agnet på NORTRAPP for bare noen få dager siden. Jeg MÅ få opp snittet på brasmene mine der ute. Jeg får gamble og klippe opp en del mark å legge ut på brasmeplassen. La i 2 baller med ca 10-15 oppklipte mark i begge ballene.

Inn å ta noen få fisker til i margins mens brasmeplassen får lade seg i 5-10 minutter. Gikk så rett ut igjen på brasmeplassen, og denne gangen med en 1,5-2 cm stubb av en dendrabena på kroken. Fikk brasme igjen, men fortsatt bare rundt 500 gram. Koppet i nye ball med oppklipt mark, og rett ut igjen. Satt ei stund før jeg fikk ei til, men igjen lita. Finn var vel oppe i 10 + brasmer nå, og også Håvard og Geir B var 3-4 brasmer forran meg.

Når det gjensto en halvtime så fikk jeg 2 raske halvkiloser. Utlegget etter kroker jeg noe veldig stort. 3-4 meter med blå hydro ute. Men fisken holder seg bare langs bunn. Nesten så den ikke vet at den er på krok virker det som. Svømmer litt frem og tilbake i rolig tempo. Finnes vel knapt så store brasmer i Rakkestadelva, så denne må vel være feilkroket. Og bare noen sekunder etterpå så detter den av. Typisk det. Føler at 8 av 10 feilkrokede fisker detter av før man får dem inn til håven.

Etter denne fisken så ble plassen min helt død. Klarer vel kun å lure opp ei flire til siste 30 min. Og ikke er det noe spesielt vits i fiske opp noen få fisker til i margins heller. Tiden ebber ut og jeg ender på 9 småbrasmer og 37 mindre fisker. Viste seg at disse til sammen veide 6590 gram, og jeg visste jeg ville komme på sisteplass med dette.

Ikke helt bra, men jeg ble sur og grinete. Gadd ikke følge med på resten av innveiingen. Følte alt hadde slått feil helt fra starten av når jeg la marginsplassen for nærme land. Brasmene var for små. Gul hydro på maginsplassen var litt for tykk, så bumpet litt vell mange fisker. Laua ville ikke komme ordentlig i gang. Ingen av duppene sto perfekt før etter jeg hadde fått justert dem med noen stoltz. Sena hadde fått kjærvet seg rundt kroppen på Pavelduppen slik at denne ble delvis ødelagt. Antenna stilte seg feil vei på duppen etter dette. Mye dritt altså.

Resultatene fra i dag ble da som følger:

1.       Finn Erik – Peg 4 – 14060 gram

2.       Håvard – Peg 2 – 12220 gram

3.       Geir B – Peg 3 – 7740 gram

4.       Meg – Peg 1 – 6590 gram

Når jeg hadde fått pakket ned og lesset alt opp i bilen igjen så startet jeg å bli på bedre humør igjen. Var jo bare en dag som lite stemte. Tror ikke at antiflyten fra isfiskesesongen skal fortsette inn i meitesesongen akkurat. Får da virkelig ikke håpe det i alle fall.