søndag 11. mai 2014

2014-05-11 GP nr.2 - Nitelva, Hellerudsletta

Da var allerede tiden inne for GP nr.2. Jeg har ikke hatt perfekt oppladning med blant annet en 3 dagers tjenestereise med jobben. Ellers var jeg lat i tillegg, og fikk ikke fingern ut for å klargjøre tackler, fortommer eller match/bolostenger. Har jo en del gamle tackler og fortommer, så det går seg nok til. Og bolostengene var rigget opp fra i fjor, og matchen var rigget opp med en 6AAA waggler, så da fikk jeg fiske med det.

Dagene i forvegen for stevnet, så kunne det virke som vi kom til å bli i overkant av 30 stk, og ikke noe hadde vært mere gledelig. Allan og Vladimir skulle komme for første gangen, samt at Trysil skulle stille med 3 mann, så om man legger dem til de 27 som var med i Bjørkelangen, så skulle det bli moro. Men viste seg etter hvert at alle Åsnesingene, samt noen til ikke dukket opp, og da endte vi på litt lave 22 stykk i dag.

Finn Erik hadde tatt seg av peggingen. Hadde 12 pegger i kanalen, og så fortløpende fra nedsiden av kjærret og ned til peg 40. Visste jo ikke da at det kun dukket opp 22 mann. Kun 1 junior i dag, og ingen som fisket i start, så da satte vi junioren Andreas på nedstrøms kant, peg 30. Ellers så latt vi Tonje og Svein får trekke blant dem 8 peggene i kanalen grunnet at dem har litt vondter rundt omkring i kroppen. Vi hadde altså 8 mann i kanalen, 7 mann på midtseksjonen, og 8 mann til på nedstrømsseksjonen.

Brodern hadde tatt seg av påmeldingen da Geir var forhindret fra å møte grunnet omgangssyke. Jeg fikk meldt meg på sånn ca midt på lista, og når det var min tur til å trekke, så havnet jeg på peg 27. Nedstrømsseksjonen altså. Og 3 mann nedenfor meg. Ofte ikke lett å hamle opp med dem som sitter lengst nedstrøms. Peg 30 satt som sagt Andreas, peg 29 gikk til Ivar Borthen, og på peg 28 satt Finn Erik. Rutinerte folk som mest sannsynlig ikke slipper fisken forbi seg. Oppstrøms meg hadde jeg Thomas, så Finn W, Andrzej og Leszek.

Jeg rigget først opp med en 2 grammer til drifting på 13. Deretter prøvde jeg meg med en 8 gram Torpedo tuning. Denne var bittelitt for stor, så rigget opp en topp til med 6 gram Pawel. Denne var da bittelitt for liten igjen, men det får gå. Videre satte jeg opp en topp for å fiske laue på TAP. Så opp med 5, 6 og 7 meter toppknytt i tilfelle det skulle bli bra drag. Så var det tid for å sette opp bolo. Satt på en 10 grams dupp fra i fjor, så fikk bare kjøre med den. Opp med matchstanga. Var ennå igjen litt tid, så da satte jeg opp en 2 grammer på topp 6 for evt å få noen morter der.

Startet å lage fòrballer 15 minutter før. Iallefall dem ballene med kun dødt agn. Lagde 4 baller med 50/50 brasmefòr og leem til 13, samt 5 baller med kun leem. 2 baller til morten, også denne er 50/50 med leem. Og tilslutt 10 håndfulle med brasmefòr til bolo/match.

Fikk lagt ut dette fòret på 7-8 minutter, så da var det bare å vente på starten. Startet med driftetacklet på 13, men kjente ikke noe. Eneste ryktene jeg hørte om fisk i starten var at Jonny oppe i kanalen som fikk noen morter på 5 meter toppknytt.

Etter 15-20 minutter fikk Andreas på nedstrøms kant noe mort på toppknytt. Så fikk Andrzej en mort på TAP. Så fikk Finn Erik en mort på bolo, så en til, og så kom det en veder. Så gikk Finn inn på TAP, og der også fikk han en mort og en veder. Finn hadde en periode på 30 minutter der han fikk 2 veder og noen  mindre fisker. Leszek fikk en mort på TAP. Så fikk Ivar noen småfisker på 5 meter. Litt etterpå så fikk Finn W en vederbuk på bunnmeite. Da gjensto kun jeg og Thomas uten fisk. Og da fikk jeg endelig en også, på bolo. Mens jeg fisket bolo så loosefeedet jeg caster på 13-plassen. Var en halvtime siden jeg hadde testet TAP nå, så på tide å prøve igjen. Tok 2 grams driftetacklet og svingte det 1 meter oppstrøms fòrplassen min. Gikk vel ikke mere en 3 sekunder etter jeg la ned tacklet før duppen skaut under. Vederbuk som hadde tatt in-the-drop. Drillet den forsiktig på min gule hydro, og fikk den inn. Var ikke så store saken, men kanskje 4 hg eller noe. Kjente ikke noe mere her nå, hverken på driftetacklet eller holdetacklet.

Ut igjen på bolo, og fikk kjapt en mort til. Etter 10 minutter til, så kroker jeg en bedre fisk. Kjente den gynget en par ganger, så datt den av. Dritt. Kjente ikke noe mere på 15 minutter. Får vel prøve TAP igjen da. Hadde loosefeedet jevnt og trutt her siden sist. Samme som sist skjedde. Etter kun 2-3 sekunder så fløy det på en vederbuk. Drillet den sakte, og fikk den inn. En vederbuk på 7-8 hg. Deilig. 5 min senere så kroket jeg en til på TAP, men det var bare en liten mort, og den datt av.

Thomas hadde klart å lure opp et par morter på bolo også nå, så da hadde alle på seksjonen vår fått fisk. Andreas på nedstrøms kant hadde startet å dra veldig bra nå. Sikkert 10-15 morter rundt hektoen, og hadde vel fått 5 vederbuker også. Det meste på ca 7 meter toppknytt så det ut som. Så det så ut som Andreas bare rykket mere og mere fra resten av oss. Ivar hadde ca 20 små fisker, så fikk han en vederbuk på over kiloen, så da lå nok han på 2.plass. Så kroket Finn Willy ennå en veder på bunnmeite, og da var nok han helt der oppe også. Tipper jeg lå på en 4.plass for øyeblikket.

Ut på bolo igjen, og tok ikke så lang tid, før jeg kroket en fin vederbuk. Gynget og gikk uti der. Hadde den vel på i 10 sekunder før den datt av. Utrolig kjipt. Fikk vel en par morter til etter denne før det var dødt igjen. Testet TAP igjen, men ikke noe der. Var ca 30 minutter igjen. Måtte prøve å finne på noe. Hadde ikke sjans på 1.plassen, men 2.plassen var vel fortsatt innenfor rekkevidde.

Gikk ut på bolo igjen, og startet å skyte en håndfull ball hvert andre kast. Gikk en 5-6 drift før jeg plutselig fikk et napp. Bommet. Ut igjen, og nytt napp, og det var en mort som jeg fikk. Siste 15 kastene hadde jeg napp på hvert kast. Hvor kom denne fisken fra da tro? Finn nedenfor meg kjente jo ingenting. Jeg skrapet sammen en 5 morter, 1 gullbust og ei laue helt på tampen der, før sluttsignalet gikk.

Andreas ville vinne seksjonen med glans. Ivar hadde 1 relativt stor vederbuk og opp mot 30 små. Finn Willy hadde 2 greie vederbuker. Finn Erik fikk vel kun ei laue etter den gyldne halvtimen han hadde relativt tidlig. Han hadde 2 ganske små vederbuker og 6-7 mindre fisker, så han skulle jeg ha kontroll på.

Tippet mine 2 buker til sammen kanskje var 1,2-1,4 kilo, og dem 10 mindre fiskene mine kunne vel til sammen kanskje være en kilo. Ene morten var nok over 200 gram, og en annen var nok rundt 150 gram i alle fall.

Startet å veie Andreas, og han vant lett på 7450 gram. Ivar sine fisker veide 2700 gram. Var rimelig sikker på at jeg ikke hadde mere en 2,2-2,3 kilo, så jeg måtte vel håpe på best en 3’er. Finn Erik sine fisker veide 1500 gram. Min tur, og jeg ba Ivar og Finn nullstille vekta/veienettet, slik at jeg selv ikke er innblandet i å veie inn meg selv. Så inne i keepnettet mitt, og så at det var over 2 kilo, men tippet fortsatt på at jeg hadde under 2,5 kg. Så da kan man jo si at jeg ble MEGET fornøyd nå vekta slo ut på 2880 gram. Visste at Finn W kun hadde disse 2 vederbukene, men viste jo ikke helt størrelsen på dem. Fikk dem over i veienettet, og så med en gang at dem var såpass små at han ikke var noen trussel for meg. Så da ble det en 2.plass på seksjonen for meg i dag. Fornøyd med det ettersom det var umulig å konkurrere mot nedstrøms kanten. Og jeg klarte å slå både Ivar og Finn Erik som satt lengre nedstrøms en meg. Var surt å miste dem 2 vederbukene på bolo, men viste seg jo at det ikke fikk noen praktisk betydning.

2880 gram

Jeg og Finn fortsatte opp til midtseksjonen. Dem 2 første hadde dratt opp nettet, så dem hadde tydeligvis blænket. Hørte underveis i konkurransen at Runar ledet med 15-20 gærjøss, men jeg så at Håvard svingte inn en grei mort mot slutten. Viste seg at det hadde kommet inn litt fisk siste 30 minutter for Vojtek, Håvard og Krzy. Håvard hadde flest i antall, men Krzy hadde klart å lure opp en veder, så da viste det seg at Krzy vant seksjonen med 1200 gram, og Håvard ble nr.2 med sine 730 gram. Runar som hadde ledet fra start til det var igjen 30 minutter havnet plutselig nede på 4 plass med sine 25 gærjøss som veide 250 gram. Surt for Runar, men slik er jo fiskinga.

Runar sine gærjøsser
Oppe i kanalen så vant Dag Even på 1750 gram, men Jonny på andreplass med 1620 gram.
Dagens totalvinner, junioren Andreas Nygårdseter med 7450 gram

Utrolig at det skulle bli så dårlig fiske i dag. Artur hadde 150 fisker på en treningstur her for 14 dager siden. Krzy og Vojtek var å testet 200 meter på nedsiden av strekka i går, og Krzy hadde 12 kilo på kun 2 timer fiske. Hvor i all verden hadde det blitt av fisken fra i går til i dag. Man blir liksom aldri helt klok på denne fisken!