Totalt antall sidevisninger

mandag 31. oktober 2016

2016-10-22 Nordic Bagging Meeting Söderhamn - Dag 1

Kun 14 dager siden sist jeg var i Söderhamn, og nå er jeg her igjen. Nydelig. Jeg og Tonje dro oppover midt på dagen på fredag. Godt å ha god tid. På veien oppover leste vi rapport fra Mattias sin test både oppe i åa og nede i bassenget. Var ok med fisk oppe i åa, men særdeles lite vann. Rundt 1 meter dypt. Beit greit i starten i bassenget også, men dabbet fortere av en det gjorde oppe i åa. Lite laue å se.

Folke hadde uttalt for 14 dager siden at om morten ikke hadde samlet seg i hopetall inne i åa, så kom det til  bli 3 seksjoner ute i bassenget, og en seksjon helt nedstrøms i åa. Så da tar man utgangspunkt i det, også etter Mattias sin rapport.

Var fremme på Best Western i Söderhamn i grei tid. Rakk et par øl sammen med svenske fiskekompiser nede i restauranten før man bestemte seg for å legge seg på lading på hotellrommet.

Opp neste morgen å blande fòr. Hadde ikke troa på så veldig til fiske, så blandet ikke så mye. Blandet mere leem en fòr for å si det slik.

Tid for trekking, og jeg havnet på D3, noe som vil si 3je nederst i kanalen. Faktisk eksakt samme peg som jeg hadde første dagen for 14 dager siden. Egentlig en kanonpeg, men med 3 seksjoner ute i bassenget, så ville nok ikke dagens totalvinner komme fra kanalen. Og med tanke på at det ikke er 30 fiskere til oppover i kanalen fort kan bety at andre enden på seksjonen er vel så bra eller bedre en nedstrøms. Jaja, man får gjøre sitt beste, så finner man ut hvordan det går etterhvert,

Kom til peg, og viste seg at brodern hadde trukket D2. Normalt et godt tegn å sitte i nærheten av brodern, for han sitter ofte rett. men litt mere usikker når det gjelder Söderhamnsån. 4de gangen han er med her nå, så han har fiska 6 stevner her allerede. Han har stort sett fått laue eller små sørv og ikke hatt noen fremskutte plasseringer. Har ennå ikke fått en eneste mort som denne kanalen er så kjent for. Hehe.

På peg D4 satt Patrik Liss. utrolig hvor ofte jeg havner på samme seksjon og ofte på nabopeggen hans når han er med. Han hadde en god statistikk mot meg, men forrige gangen vi satt ved siden av hverandre så slo jeg han. Får håpe det fortsetter idag.

Oppe på D10 satt hjemmefiskeren Folke, og D9 satt Mattias som også må kalles en hjemmefisker. Han denga jo meg skikkelig for 14 dager siden, fra nabopeggen nede i bassenget, så vet jo hva han er kapabel til. Og Tonje satt på D8.

Rigget 13 TAP med 3 forskjellige tackler. Den jeg hadde mest troa på, en veldig lett og en litt tyngre. Satte også opp en topp 7 til abbor. Han som hadde nedstrøms kanten sist jeg satt her fikk stort sett bare abbor, så ville ha en egen swim der jeg kunne samle dem. Et sted jeg forhåpentlig kunne plukke en og annen abbor mens jeg hviler hovedplassen. Og satte selvsagt opp ei lauestang i tillegg. Laua hadde visst forsvunnet fra kanalen siden sist, og jeg så heller ingen lauer, men man vet jo aldri.

Fikk en og annen skimmer på 13 TAP. Loosfeedet pinkies forran keepnettet, men så aldri noe laue der. Brodern fikk litt lauer, men dem kom altså aldri videre til meg. Abborplassen prøvde jeg vel 4 ganger uten å kjenne noen ting. Fra ca 2,5 timer og ut til fulle 5 timer så var jeg endel plaget med micromort og lauer på 13 m. men innimellom slang det en større fisk, så var bare å kjempe seg gjennom dem små.

Brodern fikk omtrent ikke noe. 1 skimmer og 2 morter på 13, ellers hadde han kun laue. Karen på D1 plukket flere en meg, men stort sett mort og abbor så det ut som, så følte jeg hadde bedre snitt en han iallefall. Liss på D4 følte jeg at jeg hadde kontroll på gjennom dagen. Samme med Daniel Åslund på D5. Så ikke så mye videre oppover. Tonje var en tur innom, og hu kunne fortelle at Mattias og Folke fikk en og annen brasme. Hu selv sleit. Men etter noen tips fra hva jeg selv hadde funnet ut, så fikk hu til en bedre siste halvdel av konken en første halvdel, så da lærte hu iallefall litt idag.

5 timer var over og jeg endte på 48 lauer, småmorter og 4-5 større morter. Husker ikke hvor mange skimmers jeg hadde, men kunne det ha vært 12 stk tro... Usikker på hvor mye jeg kunne ha, men et sted mellom 6 og 8 kilo var det vel. Endel dårligere en sist altså, for da hadde jeg vel 11 kilo. var redd det skulle bli jevnt mot D1, ellers hadde jeg kontroll på resten jeg så. Veldig usikker på om jeg kunne slå D9 og 10.

D1 veide inn 6040 gram. Trodde at jeg skulle slå det. Brodern var helt ute å kjøre. Dro vel 200 lauer siste timen, men det holder jo ikke noe sted. Veide inn 3780. Mine fisker veide 7,9 kilo.


Fulgte veiingen videre oppover. Liss hadde 4840. Daniel hadde et par ganske store brasmer, men ikke mange nok fisker. Han veide inn 6580 gram.Tonje hadde 4560 gram. Men så var det stopp for min del. Mattias hadde fått ganske bra. Til og med fått litt fisk på toppknytt. 12.360 gram hadde han. Folke kunne jeg bli jevn med når jeg tittet i nettet hans, men han slo meg med et par hekto. 8120 gram. Så da ble jeg nr.3.

Og da viste det seg at min spekulasjoner om at oppstrøms faktisk kunne være bedre en nedstrøms ettersom det ikke satt noe flere folk oppover i kanalen. Så atter en gang føler jeg at jeg ble sittende i feil ende av seksjonen. Jaja, bare å bite tenna sammen og kjempe på videre. 


Dagens totalvinner, og da den som får med seg den store bucklan hjem satt på C-seksjonen. Peter Eriksson, som forøvrig ble Svensk mester her i Söderhamn for ca en måned siden, smadret seksjonen med sine 30,1 kilo med brasme fra peg C5.  Fjellis ble nr.5 på seksjonen med 9280 gram.


Lengst ned i bassenget, på A-seksjonen, vant Hansson med 17620 tett fulgt av Tom Östlund på 15,7 kilo. Og på B-seksjonen hadde Constellation-gutta Håkan Svedlund og Thomas Söderlund en fight seg imellom. Håkan dro det lengste strået med sine 26.720 gram mot Thomas sine 26180 gram. Dette var mortfangster faktisk.



Jaja, da er det bare å nullstille og fokusere på morgendagen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment