Totalt antall sidevisninger

tirsdag 6. januar 2015

2015-01-04 Pimpeltävling på Söndra Hyn

Jeg og Tonje kjørte bort på Ramstad for å møte resten av gjengen. Jan Morten kom rett etterpå og litt etter der kom Remi, Janne og Christer. Jeg Tonje og Christer hoppet over i Jan Morten sin bil og vi satte i marsj fra Ramstad rett før 6.30. Kom da frem til Söndra Hyn som planlagt i 8.20 tiden.

Kom hele 90 personer til denne konkurransen, som egentlig bare var en serietävling for klubben SFK Pirken. Omtrent 10 mann fra Norge, en del fra Nora, Leijon hadde tatt seg en tur, og selvsagt var vinneren fra 2 år siden på plass, Roul Steiner.

Gikk ut og hadde tenkt å sitte hele dagen på området sør for øya. Gikk en 4-5 hull før jeg fikk en fisk. Men var da en 350 grammer, så grei nok start. Så at Tonje fikk en fisk i 2 hull på rad før hu dro videre utover i sjøen. Jeg borret ved siden av hullene hennes og fikk lurt opp en hektosfisk. Etter 40 minutter i området, og ikke fått noe mere, og ikke sett noen andre få noe, så brøyt jeg fra den opprinnelige planen min og dro på leting sørover i sjøen.

Bom, bom, bom, bom osv. Gikk til ei lita klynge med 4 personer ganske langt sør i sjøen. Så at dem satt med tafsen og fikk en og annen yngel. Jaja, virker jo stendødt, så får se om jeg kan få noe yngel jeg og. Fikk 3 snørrgjørs og 2 stk 7 grams abborer i det første hullet. Neste hull fikk jeg 2 snørrgjørs og 1 stk 7 gram abbor. Etter det bommet jeg på 5 hull på rad igjen. Gadd ikke fiske yngel lenger, så borret på videre sørover i sjøen.

Så at Christer hadde vært nede i sør, men var nå tilbake mot midten på sjøen. Da er det jo ikke noe vits at jeg drar videre sørover, så snudde og dro opp igjen til den klynga med 4 stk. Borret på andre siden av den gruppa med hull dem hadde lagd nå. Fikk etter hvert et hull der jeg fikk noen 30 grammere, så slang det plutselig en hektosfisk også. Prøvde en del til rundt der, men ble dødt.

200 meter lengre nordøst hadde det dannet seg en ny gruppe med blant annet Christer og Remi i. Borret meg fra der jeg satt og i retning dem. Startet å få litt mere nå, men mest yngel på ca 10 gram, og også endel snørrgjørs.

Tiden begynte å renne ut. Så det var 3 hull som var borret tett ca 50 meter nord for der Christer satt. Borret et 4de hull der og fikk 3-4 abborer. Tok da å testet det ene av dem 3 gamle hullene som var der, og ble sittende siste 20 minuttene i det hullet faktisk. Hadde 26 stk når jeg satte meg der, og avsluttet på 56 fisker. Så fikk da mere i antall siste 20 min en jeg hadde hatt første 3 timer og 40 minutter. I tillegg til dem 30 abborene jeg fikk der, som forøvring var litt større en yngel, ikke store, men fra 15-25 gram i alle fall, så fikk jeg vel 7-8 morter og 10-12 snørrgjørs. Så lå på over 2 fisk i minuttet i snitt i det hullet. Godt jeg fikk avsluttet på en positiv måte, for var ikke mye annet positivt med dagen min i dag.

Pratet med Christer på vei inn. Han hadde kun 11 snørrgjørs etter han forlot sørenden og hadde avsluttet på 103 abborer ca 70 snørrgjørs og 10-15 morter. Så alle dem fikk han ca siste 60 minutter. Mulig bettet ble litt bedre på slutten for alle. Ikke vet jeg.

Visste jo at noen hadde truffet, og det stemte jo. Thomas Larsson fra NGF vant med 6525 gram, ellers var det ei dame ved navn Britt Lindgren fra Wasa som fikk 6384 gram. 17de og siste premierte i HS gikk til Remi på 2401 gram. Mine fisker veide kun 1451 gram og ble med det 32 av 54 i HS. Jan Morten var bestemann fra Norge med en 12.plass i HS med sine 2870 gram. Han hadde truffet noenlunde etter ca 2 timer og plukket jevnt og trutt på pimpel siste 2 timene. Han hadde 101 fisker.

Var jo da en ny nedtur, men jeg liker denne sjøen uansett, og skal tilbake. Lærte jo noe nytt om sjøen, og fikk også med meg hvor vinneren hadde sittet, samt at jeg fant jo en potensiell plass der jeg avsluttet. Satser på bedre resultat på denne sjøen ved neste korsvei.

Foto: Tomas Leijon

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment