lørdag 29. september 2012

2012-09-29 Min versjon NM dag 1 på Sandstangen

Var relativt godt forberedt til dagens meitestevne. Hadde stort sett det jeg ville av tackler. Hadde skiftet strikker på et par av sprettertene mine. Hadde 5 topper med nye tynne strikker i tilfelle det skulle bli lauefiske på TAP

Jeg trakk langt ut til høyre (peg 19) på sørsiden av Sandstangen. Normalt ikke et bra område, men satt nest lengst til venstre på min 5-manns seksjon, så det var jo greit. Fikk Finn Erik på peg 18, Eskildsen på peg 20, Tonje på peg 21 og Jørn Andre på kant ute til høyre.

Vinden kom fra sør, og det var 10-15 cm høye bølger. Ikke lette forhold for matchfiske, men i alle fall mye bedre en det var på GP’n der for noen uker siden. Da hadde dem hatt 40 cm høye bølger. Det var også veldig møkkete vann på sørsiden av Sandstangen. Er den bekken/åa som kommer ut til venstre for peg 1 som farger hele vika. Tror at farge på vannet bare er positivt ettersom det er så grunt rundt Sandstangen.

Var veldig usikker på hva slags fiske det skulle bli, så rigget opp følgende (hold dere fast!): Av toppknytt satte jeg opp 2,5m, 3m, 3,5m, 4m, 5m, 7m og 9 meter. Satte videre opp kort match på samme swimmen som 9 meter toppknytt. Så satte jeg opp lang fastmatch på 36-37 meter. Der brukte jeg en 12 grams Cralusso Arrow. På samme swimmen satte jeg også en Cralusso Zero slider. Dette i tillfelle fastmatchen skulle drifte for fort. Tilslutt satte jeg opp en 4 grams Tigre til 13 m TAP på rosa Hydro. Var kun 40 cm der, så mistet litt troa. Men satte opp en topp til med en en 0,1 gram lauedupp festet til en Preston Slip Elastikk str.2. 0,70mm i diameter tror jeg den er.

Startet med å legge 2 appelsiner på 9 meter toppknytt. Skøyt deretter 5 håndfulle baller med mortfòr ute på den lange matchplassen. Så koppet jeg 2 baller med mortfòr på 13 TAP. Og kastet litt lauefòr 6-8 meter ut.

Startet å fiske kortmatchplassen. Kjente ikke noe der første 10 min. Prøvde da å fiske laue på TAP på alt fra TAP del 6 og ut til full TAP. Ingenting på 10 min. Finn fikk en mort på match. Han fisket matchen 5-6 meter kortere en meg. Jeg gikk ut på min langmatch. Fikk ikke noe til å begynne med, men var et par av kastene som maggotten kom inn igjen rimelig tøgget. Garantert fisk. Men ikke lett å se følsomme mortnapp i disse bølgende. Så at Tonje fikk en mort på feederen. Og Finn var oppe i 4 fisk før jeg fikk min første.

Da jeg fikk min andre mort på 40-50 gram, fikk Finn sin 6te fisk tror jeg det var, og det var ei brasme jeg anslo til 900 gram-1kg. Da var jeg plutselig veldig langt bak. Jeg fikk en og annen mort innimellom. Begynte å så vidt ta innpå litt vekt på Finn igjen. Men da gikk Finn inn på TAP, og fikk en 4-5 raske morter/gullbust/laue, og da rykket han fra igjen.

Jeg gikk da også inn på TAP, men kjente ingenting. Så ut til at Finn hadde 10-15 cm dypere en meg på TAP’en. Stor forskjell på 40 cm og 55 cm. Men jeg la i 2 baller med pinkies i med koppen, og gikk ut på matchen igjen.

Fortsatte å plukke en og annen mort, og fikk også en skimmer på rundt 100 gram. Men Finn fortsatte å plukke på TAP, så jeg måtte inn igjen å prøve. Og bare 15-20 min etter jeg hadde koppet de 2 ballene så hadde det kommet inn fisk. Prøvde først med det tunge Tigre-tacklet og fikk en mort på 150 gram, men så bommet jeg et par napp på rad. Gikk ut med lauetacklet i stedet. Særdeles vanskelig å se antenna på denne lille duppen, men var jeg‎ usikker så prøvde jeg bare å kroke. Er jo veldig lett å senke ned tacklet igjen om det ikke er noe der. Fikk en par morter til, etterfulgt av 4 små gullbuster på rad. Så fikk jeg 2 store lauer og 1 mort til. Så ble det dødt. Koppet i 2 baller til med pinkies og gikk ut igjen. Kun 1 time igjen nå.

Fikk 1 mort rimelig kjapt. Så fikk jeg en ny skimmer på rett over 100 gram. Neste kast så satt det ei fin ei for meg og. Brasme på 8-9hg. DIGG!! Nå var det kamp mellom meg og Finn igjen. Jeg følte han lå litt forran meg fortsatt, men var fortsatt 35-40 min å gjøre det på.

Men nå så begynte plutselig fastmatchen å drifte for fort. Finn merket det samme. Han satte på litt mere dyp, slik at dropper og krok «ankrer» litt mere, mens jeg valgte å bytte stang til slideren i stedet. Der er jo en bulk på 14 gram bare 10-20cm over bunn og da skal det ikke drifte så veldig.

Første kastet på slideren så fikk jeg en ny liten skimmer. Ca 150 gram. Bommet på napp på 2 kast på rad, så fikk jeg en ny skimmer på rundt 120 gram. 20 minutter igjen av konken. Siste 20 min, så fikk jeg ennå en skimmer på rundt 120 gram, samt en mort på rundt 80 gram.

Sluttsignalet lød!

Jeg følte at Finn ville ta meg med 2-3hg. Dreiv å pakket sammen 9 meteren når Finn veide, så kom ned til han litt for sent til å se skikkelig på brasma hans. Men hans fangst veide i alle fall 2240 gram. Han hadde ikke funnet igjen telleren sin i dag, så han visste ikke antallet han hadde. Jeg hadde 35 fisk på telleren min.

Finn ble med til min peg for å veie. Fikk tømt keepnettet mitt opp i veienettet, og da sier Finn: "Den brasma der er større en min." Min var som tidligere nevnt ca 8-9 hg. Jeg tippet jo brasma til Finn når han fikk den til 9hg-1kg, men ettersom min var større, så var vel ikke hans større en 6-7 hg.

Jeg så at jeg hadde over 2 kg i veienettet, men viste ikke hvor mye over 2 kg det var. Var veldig deilig å se at det nesten var 2,5 kg :-D Slo Finn Erik med 230 gram. Takk for fighten i dag Finn Erik. Var moro og utfordrende samt at det var teknisk fiske. Slik vi liker det ;-)

Så da har jeg med meg en seksjonseier til dag 2 på NM. De andre som vant sine seksjoner i dag var Dag Even, Rune, Holstad og Jonny. Da gjenstår det å se om man må ha 2 stk 1ere for å vinne NM i år. Om det holder med 1+2, så blir også disse gutta farlige i morgen: Finn Erik, Runar, Fjellis, Thomas og brodern. Ikke noen grei gjeng å bryne seg på det heller.

I morgen foreligger svaret.

Bilde av min fangst i dag:
2470 fordelt på 35 fisker.