Totalt antall sidevisninger

mandag 19. november 2012

2012-11-18 Winter League nr.5 - Isegran

Tidevannet skulle være på absolutt lavvann kl xx.xx i dag, og erfaringsmessig, så er det som best siste 2 timer mot lavvann, og første 2 timer opp igjen fra lavvann. Når vi ankom på morgenen så var vannstanden en del høyere en da jeg var og testfisket i 15 minutter her på fredag.

8 stk møtte til start i dag. Alle regnet med at lengst til venstre, altså på lave nummer var det som ville gi mest fisk. Jeg trakk peg 3, og det skulle vel da være noenlunde greit. Tonje trakk peg 1 og Finn Erik peg 2. På peg 4 hadde jeg Lennart med feederstanga.

Første jeg satte opp når jeg kom til peg var tidevannsbanksticken min. Satte den på 60 cm. Rigget opp en 0,2 grams dupp på grå hydro med pullerbung, så rigget jeg opp ei bolostang. Var en del strøm i Isegran i dag, så måtte finne meg en større dupp til TAP. Hadde en 1,5 grams dupp til 6 meter toppknytt som jeg kuttet ned og brukte på en TAP-topp med blå hydro. Uten pullabung dessverre.

La i 5 store appelsiner med en god del mais i på 13 TAP, og kastet 5 appelsiner omtrent parallelt med stokkene på andre siden til boloen. Fisket startet kl 10.00. Vannstanden hadde sukket 5 cm siden jeg startet å rigge opp. Philip på peg 6 var førstemann som fikk fisk. Han fisket 7 meter toppknytt ca 1 meter på innsiden av de nærmeste stokkene. Neste som fikk fisk var Tonje på peg 1. Hun fikk fisk på TAP. Etter dette var det flere og flere som fikk fisk. Fjellis, Finn, brodern… Jeg fikk ikke fisk før det nærmet seg 1 time. Hadde prøvd både TAP og bolo flere ganger før jeg tilslutt fikk 2 raske på TAP.

Det ble stille igjen etter de 2, men så en rulling på boloplassen, så måtte prøve der igjen. Men først la jeg i en full kopp med mais på TAP. Måtte prøve å være positiv i fòringen for å prøve å få i gang noe.

Fikk ikke noe på boloen selv om jeg så en rulling der. Kastet i 3 baller til der med mye mais i, og prøvde TAP igjen. Ikke noe på TAP, så koppet i mere mais der. Når jeg gikk ut igjen på bolo så hadde det kommet noen fisker der. Prøvde å kaste i en ball etter hver fisk, men det likte dem ikke, så valgte å fiske tom plassen, for så heller å kaste i 3 baller med mye mat i.

Siste 1,5 timen, så var det litt fisk både på TAP og bolo. Finn 7 vederbuk på TAP i time 1, men fikk kun 1 veder, på bolo, siste 3 timene. For meg så virket det som vederbuken ville stå i bakevje, og ikke i strømmen mellom stokkene. Plukket 3-4 veder på bolo, la i 3 nye baller. Fikk 1-2 veder på TAP, og koppet i en full kopp med mais. 2-3 til på bolo, så tilbake til TAP. Sånn gikk det til det hadde gått 4 timer og jeg endte på 24 vederbuk.

Når vi ga oss, så sto tidevannsbanksticken min på 35 cm, altså sunket 25 cm på 4 timer. Tror vannet akkurat var i ferd med å snu da vi ga oss.

Philip ledet i antall fra start til slutt. Han endte på 25 vederbuk. Fjellis hang rett bak med 19 fisk. Skulle bli spennende på innveiingen. Jeg hadde ingen små buker (går en del der på 8hg-1kg, mens resten er 1,4-1,6kg). Philip sa også at han hadde nesten bare pen fisk, og noen han tippet på over 1,8 kg.

Vi startet å veie hos Kent. Han hadde vært uheldig, og kuttet av sena på 11 vederbuker på vei inn. Han tippet det var noe wire eller lignende i vannet der. Kent endte på 11920 gram. Det hadde blitt en meget god vekt om det ikke var for den snaggen i vannet hos han. Nestemann ut var Fjellis med sine 19 vederbuker. Disse veide 19540 gram. Kun 1 kilo i snitt. Litt lavt til å være Isegran. Så kom Philip, eneste mann som hadde mere fisk en meg i antall med sine 25. Han veide inn 31780 gram. Men jeg så når jeg tømte ut fisken hans at det var en 3-4 stk av dem som var rundt 1 kilo. Jeg øynet da et håp for en mulig seier. Nestemann ut var brodern. Han hang bra med meg til vi var på en 13-14 fisker, men etter det så fikk han ikke noen mere, mens jeg lurte opp 10 til. Han endte på 14920 gram. Så var det naboen min, Lennart. Han startet dårlig, men hadde en bra periode i midten der han dro 10-15 fisker ganske raskt, men ble dessverre dødt for han etter den huggperioden. Han endte på 17920 gram.

Så var det min tur. 24 fisker. Vekta gikk til 25 kg, så visste jeg ville trenge 2 innveiinger. Delte keepnettet i 2, og veide inn 13-14 kg i første runde. Visste jeg hadde mere igjen til andre veiing. Andre veiing veide jeg inn mellom 18 og 19 kg, så det ga meg 35500 gram. Ca 3 kg forran Philip. Det var jeg fornøyd med.
Deler av dagens fangst.

Finn på min høyre side hadde kun 8 fisk, og kom på sisteplass med 10420 gram. Tonje på kanten hadde 12-13 fisker tror jeg det var, og hun veide inn 18840 gram. Kun 800 gram bak Fjellis, så hun fikk en flott 4 plass i et relativt hardt startfelt.
Dagens resultater:

Stillingen i Metebutiken Winter League:

Kort oppsummert, så var det ikke kanten som gjaldt i dag. Hverken høyre eller venstre. Peg 3 og peg 6 var toppene i dag. Og jevnheten på strekka var også ganske bra. Alle hadde i tillegg over 10 kg. Hva som gjorde at der var dødt for Finn siste 3 er vanskelig å si? Hva som gjorde at jeg hadde kun 1-2 fisker første timen vet jeg heller ikke? Og hva var grunnen til at Lennart bare hadde bra drag midt i konkurransen? Og hvorfor fikk ikke brodern noe siste timen?

Er vel en grunn til at det heter fisking, og ikke henting av fisk. Fisk er uforutsigbar! Fisk har finner, og svømmer! Men det er vel disse spørsmålene som lokker oss tilbake gang etter gang. Utfordringen om å knekke koder. Utfordringen å gjøre de rette valgene den rette dagen.

Uansett så syns jeg Isegran er ei flott strekke, som somregel gir gode vekter til alle mann.

Gleder meg allerede til WL nr.7, som vil gå i Isegran den 2.des. Da kan det bli 10 kg på vinneren, eller kanskje 50kg, eller mulig det blir 100 kg. Kun den som kommer dit får finne ut av det. Håper vi blir mange den dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment