Totalt antall sidevisninger

fredag 21. juni 2013

2013-06-18 Lappland Bream Master - Dag 3


I dag skulle jeg på C-seksjonen, mens Runar og brodern skulle på B.

Peg 5, 6 og 7 hadde ligget i toppen dem 2 første dagene, så ønsket å trekke der. Peg 4 hadde ikke vært brukt de 2 første dagene, men skulle være med i dag ettersom vi var 8 stk.

Var et relativt hardt startfelt på C-seksjonen i dag. Kent, Hossa og brødrene Åslund. Men som sagt så liker jeg det.

Daniel trakk peg 5, Mikael trakk peg 6 og Sanna trakk peg 7. Hossa endte på peg 1 og Kent på peg 8. Hvilken peg trakk jeg? Joda, den ubrukte peggen, 4. Jeg forhørte meg litt med dem andre, og det hadde blitt kastet noen fòrballer her etter konkurransen på både dag 1 og dag 2. Men kun på inneplassen. Ikke noe ute på slider-/feederavstand.

Jeg rigget opp 13 TAP, 8meter bagger på samme sted. Videre satte jeg opp 4 og 5 meter toppknytt til morten og begge sliderstengene mine med den nye sena på.

La ut dem vanlige 10 inne og 15 ute i grunnfòringa.

Jeg startet på TAP. Var kun plagsom mort der i starten, mens både Daniel og Mikael fikk brasme på 9meter toppknytt. Brune og fine var brasmene også. Jeg fikk først 4 morter, og så fikk jeg ei kilosbrasme, men så var det tilbake til mortene. Så ikke bra ut for min del. Måtte finne på noe.

Teste slider da. Og var brasme der, på første utlegg. Deilig. Men brasmene var at det litt små slaget. Sølvaktig mot gule i fargen. 3-6 hg. Bedre med gule som er 6hg til 1kg. Og dem beste å få er dem brune som er fra 1 kg og oppover.

Daniel ved siden av meg fortsatte å dra brune på 9-meteren, mens jeg fikk sølv og gule på slider. Han er jo selvsagt raskere en meg på 9 en jeg er på slider, og i tillegg så er hans sine fisker større en mine. Det var jo motsatt for meg og Lars i går. Da fikk han sølvaktige på 9 mens jeg fikk brune på slider. Da har jeg jo muligheten til å holde følge.

Men satset på at det skulle dabbe av inne etter hvert, slik det har gjort alle dagene så langt. 9 meter har jo ofte holdt rundt 2 timer, så gir det seg, mens på slider så har bettet holdt seg i rundt 4 timer.

I dag som i går var det perioder på 10 kast på rad som jeg ikke trengte å se på duppen. Det var så mye brasme at det gule på slideren aldri gikk under vann. Var bare å få ut mat nok til dem etter hvert kast, så var det bare å kroke.

Det døde som vanlig ut på inneplassen for begge brødrene Åslund. Etter rundt 1,5-2 timer. Daniel var klart forran meg, men jeg hadde bra tro på å fiske meg opp til han og forbi om slideren holdt i seg, og at Daniel ikke skulle begynne å dra like bra på feeder som jeg dro på slider.

Daniel fikk en og annen på feeder, men var i store deler av tiden han var på feeder, plaget med mort. Hos meg så var jeg «plaget» med 4-6hg brasmer som tok on-the-drop. De få kastene det gule faktisk gikk under overflata og kastet varte mere en 30 sekunder så fikk jeg ofte ei brun brasme. Daniel satt bare å ristet på hode å ga meg en skjevt smil hver gang jeg kroket uten å se på duppen.

Den nye 0,22 Comlic X5000 sena funket som forventet også. Ingen senebrudd i dag, ennå slitasjen på sena tar på ved såpass bagging som i dag. Jeg gjorde sikkert 200 + kast og hadde vel kanskje 2-3 microskopiske kjærv, som jeg løste opp på 10 sekunder i løpet av hele den tiden jeg fisket slider. Kjenner jeg er betraktelig bedre på slider nå en jeg var for bare 1-2 år siden. Deilig å ha selvtillit på denne metoden også.

Etter 4 timer fiske så roet bettet seg litt ned. Var sjelden det gule på slideren ble over vannet denne perioden. Rakk å skyte 2 håndfulle baller pr kast. Plukket jevnt og greit siste timen også, men ikke slik maskinfiske som hadde vært tidligere. Enkelte kast så beit det ikke før etter at duppen hadde vært ute i et par minutter. 2 minutter er jo egentlig ikke mye, men jeg var rimelig bortskjemt på slideren etter siste 2 dagers fiske.

Hossa hadde tiden, og han sto på peggen bortenfor meg å tittet på. Var 2 minutter igjen og jeg kroket en fisk, fikk den kjapt inn. Ut på nytt, men var bare 30 sekunder igjen da. 10 sekunder sa Hossa. Jeg prøvde å kroke uten å se napp. Men var ingen der. Hossa skreik slutt og da kroket jeg igjen og da satt det en. Men var jo for seint. Datt av gjorde den og, og det var jo i grunn like greit.

Endte opp på 77 brasmer og dem 6 mortene jeg hadde i starten.

Hossa startet å veie opp hos seg på peg 1. Han hadde 1740 gram. Ingen brasmer å snakke om der altså. På peg 2 satt Lars som var min nabo i går. Jeg så han fikk en del på 9 meter i starten, men døde relativt for ut der. Og så ikke at han fikk noe på feederen etterpå. Han veide inn 12.200 gram. På peg 3 satt Örjan, og han hadde 2020 gram.

Min tur, fra ufisket peg 4. Kun fòret inne, men plassen leverte bra ute alikevel. 47.440 gram. Snitt på dem 77 brasmene bli da ca 600 gram. Relativt dårlig snitt altså. Men 77 brasmer er jo et anselig antall fisk uansett da.

Daniel sin tur til å veie inn fra peg 5. Han hadde jo pene brasmer i starten, men det døde nok ut litt tidlig for han, og fikk aldri i gang noe ordentlig fiske på feeder. Hans vekt ble 33.340 gram. Hans bror, Mikael satt på peg 6. Så han hadde fått litt i starten han og, men hadde dødd ut. Han veide inn 21.240 gram. Sanna på peg 7 veide inn 1920 gram og tilslutt Kent på peg 8. Så han hadde dratt en del på slider. Jeg spurte Mikael om han var en trussel ettersom han satt på «odden» og hadde full oversikt både til meg og Kent. Han mente nei, Kent var ingen trussel for meg i dag, sa han.

Men fulgte jo selvsagt med på innveiingen. Etter 2 innveiinger så ble vekten totalt 28.720 gram. Så da gikk seksjonene til meg. Og ca 50 kg alle 3 dager, så lå godt an i sammendraget.

Tommy og Runar satt jo på B-seksjonen. Var kun vinnervekt på 37 kg her i går, så visste ikke hva jeg kunne forvente av vinnervekter her. Brodern hadde jo fått med seg at peg B1 hadde levert vinneren begge de første dagene, så han hadde jo lyst til å trekke den. Tror dere han klarte å trekke den plassen? SELVSAGT trakk han jo B1. Han er jo Lottkungen. Hjärtstrøm satt på B2 og Runar fikk B3.

Viste seg at både brodern og Hjärtstrøm hadde ca 170-180 cm på 8 meter toppknytt, mens på Runar sin plass så var det kun 90 cm dyp på samme distansen.

Brodern fikk brasmer fra start på 8 meter. Midt i konkurransen så knakk stanga hans. Hadde en 6,5 meter i bakhånd, så da måtte han bytte til den. Var like mye brasme der, så han dro helt fra start til slutt. Endte på 135 bramser og dem veide til sammen 74.560 gram. Hjärtstrøm ble som en tilskuer til brodern og fikk bare sammen 18.600 gram.

Runar på B3 kjente ikke en dritt på lang toppknytt, og heller ikke annet en plagsom mort på slider. Så han vurderte å pakke sammen etter 1 time. Men det gikk en faen i han og han dro opp en 3 meter og gikk for morten. 4 timer senere så hadde han 1000 mort i keepnettet. Til den nette vekt av 30 kg. Fisket seg opp til en 4 plass på seksjonen med mort. Det er brutalt på Lapplands råeste brasmeseksjon.

Men ingen kunne jo gjøre noe med brodern i dag. Ikke bare trakk han den beste peggen på B-seksjonen, men han klarte å få sitte på B-seksjonen på den klart beste dagen så langt i tillegg.


Og stillingen i Lappland Bream Master etter 3 av 4 dager ser slik ut:



Jeg har 150.200 gram. På andreplass ligger brodern etter sin monsterfangst i dag, med sine 108.260 gram. På 3je ligger Patrik Liss med 85.480. 4plass Kent Adell med 84.420 og Runar på 5.plass med 73.360 gram.

Brodern er 41.940 gram bak, Liss ligger 64.720 bak, Kent ligger 65.780 bak og tilslutt Runar som ligger 76.840 bak.

Brodern, Liss og Adell skulle alle på Sällsjön i morgen. Og det var spådd en del vind. Vinnervekter der hadde vært 19 kg på peg 1 første dagen, 52.200 gram fra peg 5 av meg selv på dag 2 og tilslutt Urban med 50.080 gram fra peg 8 i dag. Har vært et klart mønster at det kun er en stor vekt der pr dag. Og var i grunn bare brodern som var på skuddhold til meg i sammendraget.

Runar skulle på C, men følte meg trygg på at han ikke ville klare å få over 77 kg der.

Jeg selv skal på A i morgen. Vinnervektene der har vært 25 kg på dag 1, datt til 20 kg på dag 2 og ned til 14 kg på dag 3. Og alle vinnere har sitti på relativt høye nummer. Lave nummer (1-2) har vel ikke gitt over 3-4 kg noen dager.

Ny tak i morgen. Følte meg komfortabel. Mye skulle gå galt om ikke jeg skulle klare å dra i land Lappland Bram Master 2013.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment