mandag 7. oktober 2013

2013-10-05 Dag 1 - NM Sildvannet

Hadde sett frem til denne helga. Sildvannet er et artig vann der fisken stort sett står bra spredd utover hele strekka. Vannet er også bankers selv om det er kaldt. Er jo en del vann som blir helt håpløse når det blir kaldt i vannet, men Sildvannet leverer selv dem dagene vi må lage et råk å fiske i.

Normalt har oppgjørene her blitt avgjort med småfisk, men innslag av litt abbor. En og annen brasme kommer opp også.

Her er noen linker til tidligere konkurranser og WL-stevner jeg har vært på Sildvannet:

GP nr.7 i 2011 så hadde jeg relativt pumping på 7 meter toppknytt. 216 småmort. Ellers så hadde Rune fått ei kilosbrasme og noen andre hadde fått noen abborer rundt 100 gram i margins.

WL 1 i 2011 var jeg ikke selv med, men 10 andre møtte til start. Fjellis vant suverent, og mener å ha hørt at han fikk i alle fall ei brasme i tillegg til en del abbor og mort. Var kun 3 mann som kom seg over 1 kilo med fisk.

GP nr.9 i 2012 ble det trått mortefiske på bunnen, og opp i vannet etter mort. Men var også noe brasme denne gangen. Per Martin fikk ei, Borthen hadde en skimmer og Krzy hadde vel 2 eller 3 skimmere. Brodern og Ivar hadde også fått abbor på over 3hg.

WL 2 i 2012 ble et småfiskrace gjennom isen. Jeg vant med 138 morter og en vekt på 2820 gram.

Jeg vet at Finn Erik har hatt 3-4 treningsturer til Sildvannet i høst, inkludert KM for både Åsnes og Raufjøringen for 14 dager siden. Finn Erik rapporterte om at det var klart mer grumsete vann i sjøen en tidligere år. Og på KM’et ble det tatt mye høyere vekter en normalt for Sildvannet. En del mort opp mot hektoen, og det var også brukbart med brasme inne. Finn vant KM’et med 8,5 kilo. Det var 6 brasmer inkludert i den fangsten. Brodern hadde også fått 6 skimmers, men dem var ikke like store som Finn sine. Og Steinar hadde fått 2 brasmer på kort match. Brasme på 2,0 og 2,2 kilo. Wow! Sinnsyke bonuser når man vet at man ofte må fiske etter 10-15 grams morter.

Ut fra dette måtte jeg da legge en plan for NM-helga.

Av tackler hadde jeg 40 fine fra VM. Kulepenndupper fra 0,4 og opp til 1,5 gram. Varierende grovhet på antenna ut fra hvilket agn jeg hadde tenkt å ha på kroken. Hadde også disse microtacklene jeg lagde under treningsuka i Polen. 0,1 til 0,3 grams dupper. Fortommer hadde jeg også nok av. Vanlige norske fortommer, og VM-fortommene som besto av 0,09 på 20 bloodwormkrok og ned til 0,06 på 24 krok.

Av fòr tok jeg med meg 12 kilo leem, 1,5 kilo Bremes og 1,5 kilo Gardon til hele helga.

Planen var å fiske småmort på kortest mulig, men vil gjerne ha 70-80 cm dyp minimum. Abborplasser, og mort på 13. Denne kunne jeg gjøre om til en brasmeplass om nødvendig. Da ved å koppe inn partikler til brasma. Hadde også tenkt å teste 9 meter og kort match på samme plassen.

28 deltakere møtte til start. Jeg trakk peg 13, så sånn ca midt på strekka. Sikkert helt greit tenkte jeg. Går å få fisk fra alle plasser så lenge man har noenlunde dyp. Min seksjon gikk fra peg 8 til peg 14. Jeg hadde da Odd H på 8, Rune på 9, Espen på 10, Steinar på 11, Tom E på 12 og Ralf på 14.

Jeg rigget først opp 13m. Hadde bra dyp der. Rett i overkant av 150cm tipper jeg. Er nok en av dem dypere peggene på strekka. Prøvde å legge mortplassen på topp 7, men der hadde jeg max 50 cm, så hadde ikke troa på det og kuttet den ut. Den korte abborplassen min la jeg på topp 7 mot noen vannliljer mellom meg og Ralf. Var under 50 cm der og, men det får gå. Var litt farge på vannet så mulig dem turte å komme så grunt.

Rigget videre opp 9 meter, og der hadde jeg over 3 meter dypt. Wow. La fastmatch på samme plassen. På 13 Tap hadde jeg en 0,8 grams kulepenndupp med tykk antenne i tilfelle brasme. Videre hadde jeg en 0,6 grams kulepenndupp med tynn antenne for å fiske mort med. Og en siste topp til 13 TAP som var en 0,2 grams dupp fra VM med 0,06mm og 24 krok, i tilfelle det skulle være übertregt. La også abborplassen 2 meter til høyre på 13m. Var samme dyp, så brukte brasmeriggen til evt abborfiske.

Starten for fòringa gikk og jeg la i 5 appelsiner med kanskje 100 gram jokers i. Fòret var 70% leem og 30% Gardon, så følte ikke jeg overfòret. Koppet i en ball til som det var mye joker i. Ellers koppet jeg i 30 oppklipte mark og caster på de 2 abborplassene. På 9 meter kastet jeg i 5 appelsiner med noe casters i.

Så at Håvard på peg 15 fikk kjapt mort, på kort TAP. Topp 7 så det ut til. Og så ut til at han ikke hadde noe mere en 50 cm dyp der. Når Håvard kom seg opp i 22 fisker så hadde jeg kun 5. Godt han ikke satt på min seksjon. Hehe. Så fikk Runar ei brasme på topp 7. Der forsvant forspranget til Håvard. Litt etterpå så fikk også Ralf ei brasme, også han på kort. På abborplassen sin. Hørte også at Odd H på seksjonen min hadde fått ei brasme.

Med det trå mortefisket jeg hadde så var jeg seriøst ute å kjørte nå. Var ikke noe fisk på 9 meteren heller, så den skrinla jeg. Ville ikke koppe for hard på 13 TAP, for da kunne jeg overfòre morten der. Samtidig som jeg ville koppe en del for å prøve å få inn brasme.

Runar fikk ei brasme til, denne gangen på brasmeriggen. Jeg fikk en og annen mort, og slang en abbor innimellom også, men fikk klart færre i antall en Håvard og Runar. Men dem er jo ikke på min seksjon. Ralf hadde relativt lite utenom brasma si. Tom Erling fikk noen morter på toppknytt, men ikke noe mere en meg så vidt jeg kunne se. Steinar så ut til å kun sitte å vente på brasmer, og han hadde ikke fått noen av dem ennå. Rune virket også å ha gått all in på brasma, og foreløpig uten resultat.

Etter å ha koppet inn litt klipt mark og caster så gikk det plutselig på ei brasme for meg også. Deilig. Da er jeg oppe på nivå med Ralf og Odd H, og er absolutt med i kampen om seksjonsseier. Fisket litt mort igjen for å få bygd litt vekt. Var igjen 15 minutter så fikk jeg plutselig høre at Odd H hadde fått ei til. Og tror det var en god stud siden han fikk den også. Da var det ikke noe annet håp en å kutte ut morten og gå for brasma. Fikk en 2-3 greie morter og abborer, men tiden rant ut for meg. Hadde på følelsen at det var brasmer i nærheten, så satte bare stanga i spraybaren mens jeg startet å pakke. 7-8 minutter etter sluttsignalet så ser jeg at duppen siger under. Kroker, og joda, brasme det. Drar den inn, og var en fisk på ca 1,5 kilo. Setter den ut igjen og pakker ned stanga og resten av utstyret.

Blir med på veiingen på min seksjon. Før dem kom dit så hadde Fjellis vunnet seksjon A med 4140 gram. 1 brasme og 112 mindre fisker. Brodern ble nr.2 der med 2660 gram. Han hadde en del småpen abbor. Tonje fikk en finfin 3.plass på seksjonen. Hun hadde klart å lure opp ei brasme på feederen.

Tommy sin fangst. 2660 gram og en 2.plass på seksjonen. (Foto:Ole G)
Tonje sin fangst dag 1. 1730 gram, som ga henne en fin 3.plass på seksjonen. (Foto: Ole G)

På min seksjon så startet veiingen hos Odd H, og han hadde da 2 brasmer, samt at han hadde fått bra med mort siste timen. Dem snakket på rundt 60 mort bare siste timen, på 5 meter toppknytt. Han veide inn 3910 og alle på vår seksjon visste at han kom til å vinne her. Nestemann var Rune, og han fikk 1160 gram. Espen på peg 10 veide inn 590 gram. Steinar på peg 11 hadde 1270 gram, Tom Erling på min høyre side fikk 700 gram. Min brasme og 36 mindre fisker veide 2460 gram. Var litt redd Ralf kunne bli skummel, men hans fisker veide 2030, så det gikk bra. Så da ble det en 2.plass på meg i dag. Blir nok vanskelig å vinne NM i år da, ettersom det er 4 mann som har 1’ere fra i dag, og jeg var i tillegg den med lavest vekt av oss 4 som hadde 2’ere i dag, men vi får da prøve.

2460 gram og 2.plass på seksjonen. Ser vel på smilet mitt hvor fornøyd jeg er... (Foto: Tonje)

Små marginer. Hadde jeg fått på den brasma 5 min før slutt i stedet for 7-8 min etter så kunne jeg plusse på ca 1500 gram, og da hadde jeg havnet på ca 3,9-4,0 kg. Kanskje jeg hadde slått Odd H. Jaja, er jo bare en drøm…

På seksjon C vant Runar med sine 3 brasmer og 91 småfisk tror jeg det var. 4970 gram veide dem, og det var også nok til å vinne totalt i dag. Thomas ble nr.2 her.

Runar med sine 4970 gram. Det hold til totalseier idag. (Foto: Niklas)

På seksjon D så hadde visstnok Jon Anders på kantplass flest i antall, men Dag Even hadde 2 bra vederbuker, og Finn hadde 6 mindre vederbuker, så det sto visst mellom dem to ringrevene fra Raufjøringen. Det viste seg også og stemme, for Dag E veide inn 4430 gram, mens Finn hadde 3830 gram. Jon Anders ble nr.3 med sine 3270 gram.

Så da var dag 1 over, og hva skal man si? Jeg ble vel litt sjokket over hvor mange som fikk brasmer i dag. Mulig vi kunne ha fått det tidligere også, bare at vi ikke hadde prøvd nok, men jeg tror egentlig ikke det. Jeg vil tro 90% av grunnen til så mye brasme nå må være at vannet er halvkakao. At man kan få brasmer inn på 50 cm dyp er jo egentlig ganske sprøtt.

Er helt klart at jeg skal legge opp taktikken for morgendagen litt annerledes. Jeg MÅ ha en kortplass, samme om den bare er 30 cm dyp. MÅ ha en plass å fiske brasme, og det må bli på 13m. Drifter for mye fra venstre mot høyre for å klare å presentere agnet bra nok på toppknytt. Vil også gjøre ting litt annerledes på fòringa. Tok mye lærdom fra i dag og har stor tro på morgendagen. Kan bli litt bingo med såpass med brasme, men jeg føler meg trygg på å få dem om dem er i nærheten, så BRING THEM ON!

Syns arrangørenene gjennomførte en bra dag 1 på NM. Peggene var bra ryddet på land, og alle nærsom Tonje sin var også relativt bra i vannet. Tonje hadde dessverre ikke noe gate å fiske i, så det gjorde TAP-fiske problematisk for henne. Peggpinnene var utrolig fine! Arrangøren opplyste heller ikke om at dem hadde kastet i 1-2 baller på hver peg dagen i forvegen. Jeg fant det ut ved en tilfeldighet da Tom Erling spurte Steinar etter 3 timer fiske om det var forhåndsfòret. Det kunne vært greit å informert om syns jeg, men ble vel likt for alle nærsom arrangørene selv. Var det derfor flere fra arrangørene gikk all inn på brasma mens de fleste av oss andre gikk etter morten? Neida, det var ingen stor sak.

Følg med i morgen for å lese om dag 2 fra NM på Sildvannet.