Totalt antall sidevisninger

tirsdag 15. oktober 2013

2013-10-13 GP nr.9 - Sildvannet

Tredje konkurransen i dette vannet i løpet av de 2 siste helgene. Ikke meg imot, for syns dette vannet er artig og utfordrende. NM’et som gikk her vil jeg tro alle har fått med seg, ellers så kan man se resultatene her: http://gabloggen.blogspot.no/2013/10/2013-10-06-resultater-totalt-nm.html

Jeg og Tonje dro hjemmefra i 5.30 tiden. Kjørte om Oslo, så vi slapp de svingete veiene langs Bjørkelangen. Er vel 3 mil lengre om Oslo, men tidsmessig, såfremt det ikke er kø, så er nok turen om Oslo raskere. Vi var i alle fall fremme allerede kl 07.30, og vi var dem første etter arrangørene Steinar og Rune.

Tok en kjapp tur ned til vannkanten for å se på fargen i vannet. Kakao som sist, så da regner jeg med at man må ha 3 + i antall brasmer for å kunne vinne.

Tid for trekking. Åsnes hadde valgt å ha 2 seksjoner i dag 8+9. Peg 9 til 16 på A-seksjonen og da 17 til 25 på B-seksjonen. Jeg kunne godt tenkt meg peg 22 som jeg fikk 20 kilo på under dag 2 på NM. Men brodern hadde klart å melde seg på før meg, og da får jo han trekke først. Hvem peg trakk han, joda, peg 22 satt som limt i hånda på han. Hehe. Ikke så farlig da, for tror det er mulig å vinne fra alle pegger såfremt det er noen brasmer i nærheten. Opp av hatten dro jeg peg 12.

På min seksjon så havnet Andreas, som junior på peg 9. Artur som startfisker på peg 10. på nr.11 satt Bærjern, på 13 havnet Krzy, 14 Tonje, 15 Finn E og 16 Steinar. Regnet med at jeg skulle få nok å henge fingrene i for å holde spesielt Krzy og Finn E bak meg.

Ble enkel opprigging på meg i dag. 13 m med 1 gram PB Inter 10. Litt tykkere antenne en PB inter 9, slik at den klarer å bære en 1-1,5 cm del av en dendra. Bilde av PB Inter 10 her for den som er nysgjerrig http://www.benwick-sports.co.uk/pole-floats/519-preston-pb-inter-10-pole-float.html og også en Sensas Lombardia 0,6 grams for å fiske mort med fjærmygg på samme plassen. Abbortplassen 2 meter til høyre for brasmeplassen var identisk dyp, så da kan jeg også bruke brasmeriggen her.

Videre på topp 7 så satte jeg kun opp en 0,1 grammer til å fiske med mygg og pinkies og en 0,2 grammer til å bruke en veldig liten del med mark. Begge etter mort, med muligheter for en og annen slenger av abbor på 0,2 grammern. Tok med meg safetykittet i dag, så da kunne jeg rigge opp 2 TAP. Topp 7 til kortfisket ferdig med «buttplugg», og den vanlige 13 m separat. Det sparer jeg MYE tid på når jeg driver og rullerer mellom plassene/stengene.

Tid for fòring, og jeg la inn 3 appelsiner med 70% leem/30% Bremes 3000 med litt død pinkies i på 13m. I tillegg la jeg en halv kopp med oppklipt mark og casters løst over toppen. På topp 7 la jeg i en hard ball med 70% leem/30% Gardon med litt død jokers i. La også i en løs ball med samme blandinga.

Starten gikk og jeg startet på topp7. Krzy startet på kortplassen sin han også, men han kjørte med toppknytt. 5 meter så det ut som. Jeg plukket ca 1 mort i minuttet i starten. Krzy startet med 5 bra abborer, hvorav minimum 2 av dem var godt over 100 gram. Etter han hadde dratt opp dem så fikk han ca 3 morter for hver 2 jeg fikk, så han dro sakte men sikkert ifra. Andreas på kanten hadde også fått noen bra abborer tidlig på 11 m TAP, så jeg var vel nede på 3.plass. Mulig fjerde også, for Finn fikk også greit med mort på sin TAP. Jeg spurte Finn hvor mange han hadde etter ca 45 minutter fiske, og da hadde han 41 mens jeg hadde 43 tror jeg det var.

Krzy visste han ledet på meg, så han tok seg tid til å teste noen minutter etter brasma. Jeg ville jo ikke klare å ta inn hans forsprang på 5 minutter. Og testen bar frukter. Han fikk ei brasme ganske rask. Rundt kiloen. Jaja, jeg får vel gå ut å teste jeg og da. Gikk ikke lenge så kroket jeg ei, fikk den halvveis med inn så slapp den. Dritt! Ny 1,5cm dendrabit ut og kroket en til rimelig kjapt, halvveis inn så slapp den igjen. Dobbeldritt. Satt å tenkte at jeg må bytte topp fra gul hydro og opp til rosa, men ble foreløpig bare med tanken.

Korket en tredje brasme, og denne fikk jeg gudskjelov inn. Ei brasme på rundt 1,5 kilo. Bærjern hadde også fått en stor en, og samme hadde Finn Erik. Så fikk Krzy sin andre brasme for dagen.

Jeg gikk inn å fisket mort i 10 min mens brasmeplassen fikk hvile. Jeg koppet ut en kopp med mat før den skulle få hvile såklart. Plukket vel kanskje 10 morter på de 10 minuttene, så måtte jeg ut å teste igjen.

Gikk på brasme nesten med engang. Fikk inn denne, og det var ei brasme på ca 1,0-1,2 kilo. Uti med en kopp med mat, og gikk rett ut igjen med en halv dendra. Ny stor fisk gikk på innen 1 minutt. Fikk inn denne også. På dette tidspunktet så tror jeg at jeg ledet seksjonen. Ut med en ny kopp med mat og rett ut igjen. Gikk på ennå en stor en med engang. Fikk den halvveis inn, så datt den av også. Hva i s**** h******. Må slutte å tulle nå. Rett opp i stangbaggen å fikk satt tacklet over på en topp med rosa hydro.

Ble dessverre dødt etter jeg mistet den siste. Jeg var oppe i 3 brasmer, Krzy hadde 2 brasmer, Bærjern hadde 2 store fisker og Finn E hadde også 2 store fisker.

Krzy fikk ei brasme til, og da var vel han i ledelsen igjen. Var dødt ute hos meg, så koppet i mere mat og gikk å fisket mort igjen. Krzy gikk også inn å fisket mort nå. Han fisket raskere en meg på toppknytt, så jeg måtte ha noe større fisk. Var dødt for storfisk for alle på vår seksjon nå. Satt vel ute på 13 i 20 minutter. Skulle akkurat til å gå inn på mort igjen, så seig duppen under. Kroker, og denne gang med rosa hydro, så hadde fornyet selvtillit. Fikk inn denne, Var dessverre ikke så stor, men var vel rundt kiloen i alle fall.

Krzy gikk da ut igjen for å prøve, men fikk ikke noe. Jeg fikk heller ikke noe mere ute neste 10 minuttene, så ny kopp med mat, og så inn på morten igjen.

Når det var igjen 20 minutter av konkurransen gikk jeg ut for å prøve igjen. Gikk 5 minutter så gikk det på en bedre fisk igjen. Rosa hydro sviktet meg ikke, og fikk inn denne. Ei brasme på mellom 1,8 og 2,0 kilo tipper jeg. Og da var jeg nok forran Krzy igjen. Han gikk selvsagt rett ut når jeg fikk denne. Jeg hadde et nydelig napp til rett etter den store brasma, kroket, kom ut 2 meter rosa hydro, og før jeg hadde fått starte å shippe stanga så var den borte igjen. Surt, for der kunne jeg satt spikern i kista.

Men i stedet, så var det Krzy som kroket ei brasme til, og han fikk den. Ei brasme på ca 1,1 kilo. Jeg satt ute de få minuttene som var igjen men fikk ingen flere store. Krzy gikk inn igjen på morten siste 3-4 minuttene og fikk noen småmorter til.

Sluttsignalet gikk og hverken jeg eller Krzy klarte å si hvem som tok det. Jeg trodde Krzy skulle slå meg med 100-200 gram ettersom han hadde en så bra start med abborene sine, samtidig som jeg tror han hadde 120-130 småfisk. Krzy trodde jeg kom til å vinne fordi jeg hadde et par av de store som var over 1,5 kg, i tillegg til mine 74 småfisker.

Innveiingen startet borte hos Andreas, og han fikk 1630 gram. Artur fikk kun 770 gram. Eneste på seksjonen uten stor fisk. Bærjern på min høyre side veide inn 4500 gram, og fangsten hans inkluderte 3 store fisker. Min tur til å veie, og jeg tippet på et sted mellom 7 og 8 kilo. Var da gledelig å se at vekta stoppet på 9140 gram. Kanskje jeg kan ta Krzy alikevel?


Krzy sin tur til å veie. Folk rundt veiestativet mente hans fangst så mindre ut. Jeg turte ikke å tippe noen av veiene. Vekta stoppet på 8720 gram. Kun 420 gram som skilte oss. Gudskjelov i min favør. Puhhh..

Videre veide Tonje inn 2040 gram. Hu fikk ei brasme på 13 TAP i dag i tillegg til noe smått såklart. Finn Erik hadde 3020 gram, 2 store og resten små og Steinar som sistemann på min seksjon veide inn 2060 gram. Tror han kun hadde en stor.

På B-seksjonen så satt totalvinneren Svein. Han hadde dratt 3-4 brasmer på feeder, for så å gå over til fastmatch å dra 5-6 brasmer til på det. Veide inn 12370 gram. Meget sterk prestasjon, spesielt på fastmatchen. Når han i tillegg forteller meg at han måtte ned i 20 krok, 0,08mm fortom og kun 1 fjærmygg på kroken så blir seieren bare en ennå større prestasjon i mine øyne. Han sa han hadde startet med mark/mygg, men sleit med å kroke, når han kun fisket mygg gikk det meget bedre. Små marginer mellom himmel og helvete altså.

Brodern ble nr.2 på denne seksjonen med 8040 gram. 4 brasmer + litt smått. Han hadde i tillegg mistet 5 brasmer til.


Kunne se ut som han hadde samme problemet som meg. Jeg fikk jo 5 og mistet 6-7 til. Kanskje vi begge skulle ha gjort noe ala Svein, altså gått ned på krokstørrelse og fisket 1-3 mygg på kroken i stedet? Brodern fisket rosa hele dagen, så han må jo ha hatt sterk nok strikk til å sette kroken. Jeg som startet på gul følte jo at den var for svak, men mistet jo også fisk på rosa. Jeg fisket 2-3 cm overdyp, vet ikke hva brodern fisket, men kanskje løsningen hadde vært å fiske dead depth for å kroke før, eller motsatt, altså lagt 10-15 cm overdyp slik at brasma kunne få «sluke» før man ser det på antenna, og slik sett hadde fiskene som beit fått tid til å ta agnet ordentlig. Men da er det ikke sikkert jeg hadde sett nappene før brasma valgte å spytte ut kroken igjen i stedet. Deilig å analysere…

Selv om jeg syns jeg fisket dårlig i dag så klarte jeg altså å vinne seksjonen. Det må jeg jo si meg fornøyd med. Jeg vil påstå at ikke plassen min var noe spesielt bra heller.


Dette medførte at Krzy vant GP-serien 2013. Jeg sneik meg forran Runar og tok 2.plassen (han lå forran meg etter GP nr.8), og Runar fikk 3.plassen. I tillegg så fikk vi fra Acerina Geir Bergerødegård på 4 plass. Topp 4 i GP-serien fra SFK Acerina altså. Håper dette bare gjør at andre klubber bruker dette som motivasjon og virkelig ønsker å gi oss i Acerina en nesestyver i GP-serien 2014. Lykke til med det.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment