Totalt antall sidevisninger

onsdag 16. november 2016

2016-11-05 Matchman of the Year - Norrköping - Dag 1

Da var det tid for Matchman of the Year i Norrköping igjen. Antagelig årets siste meitetur, for er spådd kaldt fremover. Jeg og Tonje dro bortover midt på dagen på fredag. Hadde booket en 6-manns stuga på Himmelstalund camping for oss 2 samt brodern og Fjellis. Hatt litt problemer med parkering på hotellene inne i byen før, så vi tenkte å prøve hytte denne gangen.

Fant relativt greit frem til hytta. Ringte campingeieren og han fortalte hvilken hytte vi hadde samt at den var åpen. Kom dit, og dette var en meget enkel campinghytte. Og noe så innmari kaldt. Eieren hadde ikke gjort noen innsats for at vi skulle føle oss velkomne med tanke på varmen iallefall. Vi satt på panleovnene i alle rommene, samt at vi satt stekeovnen på 200 grader med åpen dør. Ennå tok det vel ialelfall 4 timer før det gikk an å ta av seg ytterjakka. Og raggsokkene ble på helt frem til leggetid, for det var fortsatt veldig gulvkaldt. Ikke var det TV på stugan heller, så ble til at jeg streamet NRK på PC'en så vi hadde noe å se på.

Blandet nesten en full 40liter med fòr til meg og Tonje kvelden i forveien. I tillegg blandet jeg 8 kilo leem til meg selv. Utstyret var selvsagt klart fra jeg dro hjemmefra, så trengte ikke gjøre noe mere med det.

Lørdag morgen kom, og det var tid for trekning. Vi ble 27 stk, så 3 seksjoner a 9 mann. Dem fikk lagt alle 3 seksjonen på rekke og rad fra der vi har oppmøtet. Så blir da noen ekstra plasser til høyre for gjerdet som normalt er høyre kanten. Helt greit å slippe å bruke den strekka som ligger et stykke bort til venstre borti der.

Tippet det ville være bedre fiske jo lengre man satt mot høyre, så ville gjerne langt mot høyre. Vet ikke hvordan peggene er på bortsiden av gjerdet, men det finner man vel ut om man skal trekke der.

Opp av hatten trakk jeg C3, så havnet iallefall ganske langt mot høyre. Kan fort hende jeg da ville slite veldig mot C4, C5.. til C9, men vi får se. Ved siden av meg på C2 fikk jeg hjemmefiskeren Kent Adell. Da har jeg en veldig grei målestokk der iallefall. Fisker jeg jevnt med han, så har jeg vel antagelig fisket bra i mitt område, så ser man om det holder mot dem som sitter ennå lenger til høyre. C3 var til venstre for dette gjerdet jeg har nevnt, det som normalt er kant høyre på strekka.



Var bare 2-3 varmegrader i lufta, og 7-8 sekundmeter vind, så veldig utfordrende forhold å fiske under. Arrangøren hadde informert om at dem hadde forhåndfòret dagen i forveien, så basert på den informasjonen så satset jeg på at det ikke skulle være nødvendig å fiske lengre ut i elva med slider. For mye vind til å fiske 13m TAP, men så ut til å kunne gå å fiske 11 meter, så la en plass der. For å få litt avstand mellom 2 plasser så valgte jeg å legge plass nr.2 inne på topp 5. Loddet dypet hele veien mellom topp 5 og ut til 11 meter, og var ingen skarpe skråninger. Var vel 10-15 cm dypere for hver del jeg koblet på.

På 11 TAP så hadde jeg en topp med 4 grammer og en med 2,5 gram samt en baggerstang med 8 grams dupp. For topp 5 plassen hadde jeg også 4 gram og 2,5 gram + en bagger med en 6 grammer.

La i 6 baller med ca 30% leem på begge plassene, så kunne fiske starte. Kent startet på bolo. Litt skummelt for meg ettersom jeg ikke kunne fiske lengre en 11 meter. Men vi begge fikk fisk relativt rask, og jeg fikk i tillegg bedre snitt en Kent, så var det jo bare å kjøre på. Etter en 5-6 fisk hver så kom Kent selvsagt inn, og jeg hadde gjort det samme.

Ble bedre og bedre, så gikk etterhver over på baggerstanga. Etter å ha fått litt fisk på den så gikk jeg inn på topp 5. Var noe fisk der også, men litt tråere. Men ettersom det er mye kortere, så går det alikevel raskere. Merket at fisken på en måte hang litt på utsiden av fòret, så koblet på en del til og fisket 0,5-1 meter på utsiden av fòrplassen.

Var mye mere mort en vanlig. Dette er jo normalt ei strekke som leverer mye flire og skimmers. Men idag var det vel 60% mort 35% flire og resten abbor, strømming og skimmers.

Etterhvert ble det såpass vanskelig at jeg la bort den korte baggeren, og heller brukte topp 6 med 2,5 grams duppen, og måtte lure hver eneste til å ta agnet. Men var fortsatt bra nok til at jeg ble på kort ut dagen. Tror ikke jeg hadde klart noe særlig mere med å gå ut på 11 igjen. Følte jeg hadde kontroll på seksjonen min også. Iallefall dem 2-3 til hver side for meg. Hadde ikke helt kontroll på folk helt bort mot kanten som Folke satt på.



Endte med 5 skimmers på rundt 4-5 hg og 97 andre fisker (mort, flire, abbor og strømming)

Fikk ikke sett innveiingen på A-seksjonen, men Fjellis hadde vært innom et par ganger å meldt om vanskelig fiske. Men det var folk på seksjonen som hadde fått litt brasme på feeder. Og pratet med Söderlund, og han fortalte om at han hadde fått inn morten etter ca 2 timer.

Christer Engvall ledet en stund med 16.775 fra A3, men Söderlund dyttet han ned til 2.plass på seksjonen med sin sine 19.905 fra peg A6. Vet ikke om jeg ville ha så mye, men jeg tippet jeg skulle ha noe rundt der selv også. 18-20 kilo ca.



På B-seksjonen så var det ingen på over 10 kilo før det var Finn sin tur til å veie på B5. Han banket opp 16.610 gram og moste resten av seksjonen med det. 7 kilo klaring ned til 2.plassen. Veldig bra fisket Finn.


På min seksjonen så veide Dag E inn 15.945 gram. Jeg ledet mye på han halvveis, men han tok innpå meg på slutten. Kent slo Dag e med litt over 1 kilo. Han veide inn 16.970 gram. Min tur, og mine ca 100 fisker veide rett over 20 kilo. 20.245 for å være nøyaktig, og da ser det ut til at jeg skal klare totalen idag.



Videre bortover så hadde Östlund og brodern hatt en bra fight. Tom hadde flere fisk en brodern, men brodern hadde bedre snitt. Tom slo brodern med 130 gram. 13.465 mot 13.335 gram. Folke på kanten veide inn 11.200 gram.


Så da ble det totalseier idag. Kult. Pole position før morgen. Blir spennende å se hva strekka byr på i morgen. Værmeldingen sa ennå litt kaldere (minus 1 til pluss 1 grad), og ennå litt hardere vind. 8-9 m/s.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment