torsdag 11. mai 2017

2017-05-07 GP nr.1 - Rakkestadelva, NORTRAPP

Da starter alvoret i meitinga allerede. GP-stevne nr.1 av 9. Altså VM-uttak nr.1. Dagens arena er Rakkestadelva ved NORTRAPP. Hadde prøvd å finne ut på facebook hvor mange som ville komme, for blir vi over 16 stk, så begynner det  å bli vel trangt på den strekka. Har jo plass til 5 på oppstrømsseksjonen, 5 stk mellom kjærra, og er vel plass til 7 stk på nedstrømsseksjonen. Skulle komme ca 16. Tok uansett en tur til REMA for å titte om det trengtes rydding, men det trengtes ikke.

Vi ble 16 stk også, så det passet jo perfekt. Artig at Terje Bøen og Runar Haug fra Rakkestad & Degernes JFF ble med. Alltid artig med relativt nye ansikter, og håper på mere av den sorten utover sesongen. Ikke det fineste været idag da. Har vært sol i mange dager, men idag, joda da måtte det jo regne. Og ser man på yr.no så skal det blir sol og fint til uka igjen også.

Som vanlig ønsket jeg jo å trekke mellom buskene. Er jo normalt den sikreste seksjonen. Men har ikke klart å trekke der på 20 år, så skulle vel ikke klare det i dag igjen vel? Neida, trakk peg 17, og det er oppstrøms kanten. Den plassen jeg normalt fisker når jeg driver litt tempotrening etter laua. Men man kommer vel ikke langt med laua idag vil jeg tro. Både pga at det regner, men også fordi laua som vanlig kun veier 6-8 gram, og at det mest sannsynlig kommer opp litt brasmer. 6 brasmer er jo fort 6 kilo, og har man dårlig snitt på laua, så må man ha 1000 lauer for samme vekta. 1000 lauer er jo fullt overkommelig normalt sett, men litt mere skeptisk under en konkurranse her i elva, og iallefall skeptisk til det antallet når det regner.

Med meg på min seksjon fikk jeg Tonje på 16, brodern på 15, Fjellis på 14 og Svein på 13. Svein sin peg er jo da den peggen man må kaste mot kjærret, og normalt ikke den beste peggen. Men Ivar skulle ha vunnet fra den peggen sist, for han kroket 7 brasmer, men fikk kun opp 2 av dem. Hadde han fått opp 1-2 til så hadde han vunnet seksjonen den gangen. Fjellis sin peg er den beste brasmepeggen på denne seksjonen. Han kan fiske mot landet rett oppstrøms buska, og der har jeg mange ganger fått bra med brasme på bolo og feeder. Fjellis er jo en dyktig bolofisker, så hadde han som forhåndsfavoritt til å ta denne seksjonen idag. Er det ikke noe brasme å få, så vil jeg si det er brodern sin peg som er den beste å sitte på. Bra med laue der, og kan også være endel mort under laua. Tonje sin plass oppe på røret er ikke noen favoritt. Kan være endel laue der, men sjelden mort under, for det er et grunnere platå her en det f.eks er på brodern sin plass. På andre siden kan det være en og annen brasme, men kan også hende hu får problemer med litt kvist på feedern som har falt av dem store bjørkene som står der. Plassen min er normalt bra til laua, men dårlig på mort/flire under, for også den har det grunne platået. På andre siden er det også kun en og annen slengerbrasme som best, og kan også være greiner fra bjørkene her.

Jeg rigget opp 4 korte lauestenger, topp 4 margins oppstrøms, topp 6 etter flire/mort, 11m etter brasme/flire samt feeder og fastmatch. Hadde såpass dårlig tid på rigginga, og lite troa på brasme på denne peggen, at jeg valgte å ikke sette bolo fra start. Var ikke klar med fòrballagingen min da starten for fòring gikk, men ingen krise. Konkurransen blir ikke avgjort første 5 minuttene. Så jeg roet helt ned og blandet og lagde akkurat dem ballene jeg hadde planlagt før dagen og brukte heller 5 minutter av fisketiden til å fòre.

Startet å fiske etter laue, og fulgte med på om noen av dem andre på seksjonen får noe større fisk på andre metoder. Var litt laue på dem korteste stengene mine, men trått som forventet i regnet. Kjente veldig raskt at jeg måtte litt lengre ut, så gikk på en litt lenger stang. Brodern fisket også laue fra start, mens Tonje, Fjellis og Svein startet med feeder eller bolo.

Fjellis og Tonje fikk ei brasme hver. Jeg testet da topp 6, men ingenting. 11 meter, men ingenting, topp 4 margins, men der var det kun mort som var like små som lauene uti her. Testet da feeder, men ikke napp på 3 raske kast, så gikk tilbake til lauene.

Tonje var oppe i 3 brasmer etter ca 1,5 time, og Fjellis hadde vel 4-5 brasmer. Jeg hadde ikke noe mere en ca 100 lauer etter 1 time, så jeg lå da langt bak både Tonje og Fjellis vektmessig. Var forran brodern på antall lauer. Jeg testet da igjen topp 4, topp 6, 11 og feeder, men samme resultat. Ingenting. Hadde et napp på feedern, men bommet. Skøyt i 5 baller på feeder og gikk inn på laua igjen.

Brodern hadde fisket laue hele tiden stort sett, så han var nå forran meg på antall lauer. Men tok han relativt kjapt inn igjen. Fikk ikke lauene inn på dem korteste stengene, og var relativt trått lengre ut også. Kom meg opp i ca 350 eller noe, og var forran brodern igjen.

Tonje var fortsatt på 3 brasmer, mens Fjellis allerede hadde sikret seg seksjonsseieren, for han hadde nå 12-15 brasmer alt. Jeg fisket da for 2 plassen, og var vel pr nå litt bak Tonje i vekt antok jeg. Jeg prøvde feedern igjen, og hadde ett napp på dem 3 kastene jeg tok, men bommet på den også. Byttet da til fastmatch. Fikk ei flire på 80-90 gram i første kastet. Håvet den for å være sikker. 2-3 kast til uten noe, så fikk jeg ei flire til på kanskje 120 gram. Ennå 3-4 kast uten noe, så fikk jeg ei flire til på ca 100 gram. Tok såpass lang tid å få noe på fastmatchen, så følte jeg ville klare å bygge mere vekt på lauefiske. Så siste timen gikk jeg all-in på laua.

Brodern var forran meg i antall igjen når jeg var ferdig med fastmatchfiskinga. Ledet vel med ca 50 fisk på meg. Jeg fisket det jeg maktet etter laua. Fortsatt trått, men får jo litt da. Slang en og annen liten sørv og mort innimellom også. Disse veide vel fra 8 gram til 15 gram, så noen av dem var vel noe man kan kalle microbonuser under lauefiske.

Tok igjen brodern i antall igjen, og reiste ifra nå når jeg kun fisket etter laua. Endte opp med 540 lauer, 3 greie flirer på match, og 27 micromort og microsørv. Så totalt 570 fisker. Tippet at jeg skulle ha rundt 3,5 kilo. Brodern stoppet på 470 fisker, og ingen bonuser, så skal være forran han. Tonje fikk ikke flere brasmer, så tviler på at hu har noe mere en 3 kilo. Svein hadde nesten ikke fått fisk, så han hadde jeg kontroll på. Så da skal det vel bli en 2.plass på seksjonen da.

Startet å veie i andre enden. Odd H hadde hatt et bra brasmefiske på feeder på nedstrømsseksjonen, og det hadde også Ivar hatt, så sto mellom dem 2 her nede. Odd H hadde vel 2-3 brasmer flere en Ivar, men her vil jo snittstørrelsen på fisken ha mye å si. Viste seg at Odd H veide inn 20.580 gram, mens Ivar sine fisker dro vekta til 21.080 gram, så da ble det seksjonsseier også totalseier på Ivar idag. Grattis.

På seksjonen mellom kjærra var det igrunn kun Thomas som fikk litt taket på brasma. Hadde vel en 15-20 stk og veide inn 10.520 for en klar seksjonsseier. Nr.2 her ble Dag E med 3 brasmer + noe smått for 4060 gram.

Hos oss så vant jo Fjellis lett med ca 20 brasmer på bolo og feeder til en vekt av 10.860 gram. Jeg ble nr.2 med 4020 gram, brodern 3 med 3.100 gram, Tonje 4 med 2.400 gram og Svein tilslutt med 700 gram.

4020 gram minus ca 3 hg med flire = 3,7 kilo delt på 567 fisker = snitt på 6,5 gram. Stusselig ass, men typisk Rakkestadelva. Lauene var jo da ennå bittelitt mindre, for hadde jo 27 mort/sørv som snittet på kanskje 10 gram.

Dagens fangst:

Syns ikke flirene jeg fikk på fastmatchen var noe særlig store (det er dem heller ikke med sin anslåtte vekter på 80-130 gram), men jaggu er dem store i forhold til lauene.

Fullstendige resultater fra dagen: http://gabloggen.blogspot.nl/2017/05/2017-05-07-resultater-gp-nr1.html

Fatter ikke hvor det blir av flirene og morten når det blir konkurranse her. På begge treningsturene var det jo artig flire/mort-fiske på både topp 5 og 13 meter. Andrzej hadde også trent 2 turer og fått bra med flire/mort. Eneste jeg hørte om som hadde fått litt mort/flire på TAP idag var Kay, og han satt selvsagt mellom kjærra. Synd at flirene forsvinner under konkurranse, ellers hadde det vært en artigere plass å hatt konkurranse på.