Totalt antall sidevisninger

tirsdag 30. mai 2017

2017-05-28 GP nr.2 - Nitelva, Hellerudsletta

Dagens GP, som Lillestrøm Sportsfiskere arrangerer, skulle egentlig gått på Peppes-strekka og i Sagdalen, men ettersom dem hadde gravd det dypere på båthavnsiden i Sagdalen, og bare dumpet massene over mot det landet vi bruker å fiske på så gikk det jo ikke å fiske der. Håper dem rydder opp etter seg når dem er ferdig med arbeidet.

Stevnet ble da flyttet til Hellerudsletta. Var å tittet på Hellerud både tidlig i uka og også på fredags kveld. Høy og fin vannstand, og UTROLIG blank vann. Fatter ikke at den normalt så møkkete elva kan være så blank. Hadde det vært 3 meter dypt der, så tror jeg fortsatt jeg skulle ha sett bunnen, så blankt var det.

Da vi kom hit idag så var vannstanden fortsatt høy og fin, men elva hadde fått littegrann farge, og det er jo veldig positivt. 13 stk møtte til start, så Cato gikk for 6 mann i øvre delen av kanalen og da siste 7 stk på nedsiden av første kjærret.

Jeg har trekt mye kanter i år, og normalt er jo det bra, men langt fra alltid. Som f.eks kanten i Bäggtjärn der jeg og Tonje klarte å komme på sisteplass. Hadde også oppstrømskanten i Rakkestadelva, og det var vel greit nok. Hadde også oppstrømskanten første dagen i Lidan, og det var vel også greit nok, selv om jeg tror jeg ble mere plaget av flire en resten pga den kanten. Og idag da, joda, ny kant, og igjen oppstrømskant. Kan vel ikke klage. Men kunne jeg valgt hadde jeg vel heller ønsket med nedstrømskanten når vi fisker i elver.

Da hadde jeg nøyaktig 7 meter å bære utstyret, og det er vel ikke så vondt. Eskild som trakk nedstrømskanten hadde til sammenligning ca 300 meter til sin peg. Men seksjonen der nede har 15 minutt utsettelse, så han har ca like lang tid til rigging som meg.

Tilbake til min seksjon. Jeg altså oppstrøms kant, og fikk brodern ved siden av meg. Hørte litt klaging fra han, for han regnet med det skulle bli lauefiske, og da var han ikke spesielt lysten til å ha meg på seksjonen som han sa. Videre nedover satt Finn E, Ole, Tonje og Cato.

Under opptacklinga så oppdaget Finn at hans del 6 var knekt, så da ble det ikke noe TAP-fiske på han idag. Så han rigget kun en toppknytt og fastmatch såvidt jeg kunne se. Ikke lauestenger, for han ville gå for større fisk.

Jeg selv rigget 2, 2,5, 3 og 4 meter til laue, Topp 7 og 13 meter, begge lengder med 3 forskjellige tackler samt en lauerigg til TAP i tillegg og tilslutt en fastmatch. Hadde mere ferdigknytt bakpå peggen, men ventet med å rigge noe mere. hadde jo f.eks ei matchstang til, feederstenger, 5, 6 og 7 meter toppknytt etc etc. Var bare 1,5 meter eller noe på 13 TAP, men satser på at det kan komme noe fisk der likevel. Spes nå når det hadde blitt litt farge i vannet.

I fòringa kastet jeg i 6 baller på 13, og koppet 4 til med mere mat. På topp 7 kastet jeg i 4 baller og koppet i 2 til med mere mat. Begge steder var det mere leem en grunnfòr. Ca 10-12 håndfulle på matchen, og selvsagt kastet jeg lauegraut og loosefeedet pinkies på laueplassen fra start.

Startet med å fiske laue, men ingenting å få på 2 meter. Ikke noe på 3 meter heller, men på 4 meter var det litt å få. Brodern fikk laue på 3 meter fra start. Etter ca 30 min hadde jeg klart å dra dem inn på 3 metern jeg og, men noe lenger inn var det ikke mulig å få dem. Skulle gjerne ha hatt dem inn på 2,5 og 2, men dem blånektet.

Lauene var igrunn i et veldig umulig humør idag. Av 10 napp, så bommet jeg vel på 5 av dem, 2 lauer datt av i lufta på vei inn, og dem siste 3 klarte jeg å få. Testet både dypere å grunnere, mere graut en loosefeeding, og mere loosefeeding en graut, 18 krok vs 16 krok, men ingenting fungerte noe bedre. Endte opp med å fiske ca 30 cm dyp, 16 krok og loosefeedet 3/4 i forhold til graut.

Etter 40 minutter hadde jeg vel 80 lauer. Brodern sa aldri eksakt hvor mye han hadde, men han fulgte meg nesten følte jeg. Lå nok litt forran han, men mindre en normalt. Ole fikk ei brasme på toppknytt, men hadde foreløpig kontroll, så fortsatte bare å fiske laue. Så fikk Finn en skimmers på matchen, men full kontroll på han også.

Etter ca 2 t 45 min så følte vel brodern at skulle han ha noen sjanse på å slå meg, så måtte han få stor fisk, for jeg dro bare mere og mere fra han på lauefiskinga. Så han gikk ut, og fikk ei brasme på halvkiloen ganske raskt, Og en skimmer i neste utlegg på ca 3 hg.

Jeg hadde vel ca 300 lauer nå, og tippet brodern hadde 200. Så med 8 hg brasme, så var han plutselig ganske nærme igjen. Så da ble jeg tvunget til å gå ut jeg også. Men hadde kun tenkt å prøve max 2-3 min. Er det ikke noe der da, så kopper jeg i mere mat og går inn igjen på laua.

Gikk ut, og der var det laue som tok på veien ut. Ut igjen, og da tok laua på bunnen på swimmen. Inn igjen å satte på en stor mark og prøvde igjen. Var lauer som nappet i den på veien ned, men slapp tilslutt. Men fikk ikke noe stort, så koppet i mat og gikk inn på laua igjen.

Etter 5-10 min til, så fikk brodern ennå en på ca 4 hg. Så da måtte jeg ut igjen. Og etter bare et par minutter kroker jeg noe stort. Tar for mye strikk til å være brasme syns jeg. Minnet mere om gjedde. Fikk drillet den en stund, så får jeg se den. Var ei brasme på over kiloen, og da må den være feilkroket. Og feilkroka fisker bruker jo å falle av, men tok det pent og håpet bare på at den ikke skulle falle av. Og etter 3-4 min fight, så fikk jeg faktisk håvet den. Fisken satt kroka midt oppå nakken. Veeeldig spesielt. Normalt sitter den jo i ei finne eller noe. Men men, litt flaks skal man tydeligvis ha.

Kjente ikke noe mere, så koppet i mere mat og gikk inn på laua igjen. Brodern fikk ennå ei på 4 hg, så da måtte jeg ut igjen da. Første utlegget fikk jeg en veder på 150 gram on-the-drop. Så fikk jeg 3 flirer på ca 100-150 gram på rad, så kom det en ny veder på 150 gram on-the drop. Men så fikk jeg 2 gærjøss på rad, så da koppet jeg i mere mat og gikk inn på laua igjen.

Når det var igjen 30 min, så fikk Ole 4 brasmer på max 10 minutter. Hadde han fått nr.5 og evt nr.6 så hadde jeg vært in deep shit, men det stoppet for han etter 4 brasmer.

hverken brodern eller Ole fikk noe mere brasme/skimmers siste 20 minuttene, så da trengte jeg ikke å gå ut mere, så kunne fiske laua tiden ut.

Endte på 431 lauer og 48 mort/flire/gullbust/småveder/gærjøss og den ene fine brasma da.

Startet å veie hos meg, og mine fisker veide 10.820 gram


Hadde vel noenlunde grei kontroll på brodern følte jeg. Så ikke så store ut dem skimmerne hans, og jeg var vel over 100-150 lauer forran han. Laua snittet vel ca på 15 gram, så skulle være minimum 1,5 kilo forran han på lauer. Brodern veide inn 7180 gram, så da var det god margin. Finn hadde fått lite på matchen sin, så han veide kun inn 2460. Ole med sine 5-6 brasmer hadde småpene 6,5 kilo. Tonje hadde 3,3 kilo og Cato 2,5 kilo. Så da ble det seksjonsseier på meg idag.

Krzy hadde vært innom, og han hadde også informert meg om hvordan det gikk på den andre seksjonen. Der hadde Kay en 7-8 brasmer/skimmers, mens Andrzej, Odd H og Thomas fisket mye etter laua. Andrzej hadde vist i perioder ligget på 4 i minuttet, og det var jo ikke jeg i nærheten av på min plass. Thomas hadde visst fisket laue hele tiden, mens Andrzej og Odd H hadde begge brukt minimum 30 min hver etter brasme. Andrzej hadde også fått ei brasme, på bolo.

Hørtes da ut for meg at Thomas kunne ta det, ettersom dem hadde fått fisken helt inn på 2 meter, og Thomas hadde holdt seg til laua hele dagen.

Men når jeg kom ned på den seksjonen og fikk pratet med Odd H, så sa han at dem hadde hatt samme vanskelige lauefiske som meg. bomnappa mye, og mista mange på vei inn. Da blir det spennende å  se om jeg kanskje kunne ha muligheten på totalen i tillegg. Kay hadde 7,2 kilo med brasme. Veldig bra. Men Odd H tok han med lauene sine, for dem veide 7920 gram. Kunne Thomas ha mye mere en Odd H med kun 0,5 time lenger etter laua? Ikke så sikker, for mener å huske at Odd H er litt raskere en Thomas på lauefiske...

Andrzej viste seg å sette Odd H skikkelig på plass. Han hadde ei brasme i tillegg til sine lauer, og veide inn 9,5 kilo. Så var det Thomas sin tur. Så han tok opp nettet av vannet, og der var det, dessverre for han, ikke så veldig mye. Ikke i nærheten av seksjonsseier iallefall. Han veide inn 5,3 kilo. Var mange som ble forundret over det. Hadde du hull i keepnettet ditt Thomas?

Eskild på kanten skal jo egentlig ha mulighet til å vinne denne seksjonen på laue. Han vant jo seksjonen sin begge dager på NM i lauefiske som det viste seg å bli i Glengshølen forrige året. Men han var raskt ute med å si at han hadde gått for feil taktikk for dagen. Han hadde vært endel ute å prøvd etter bunnfisk. Så han sa vel da indirekte at han hadde vel antagelig vunnet seksjonen om han hadde gått all inn på laua idag. Han veide inn identisk vekt som Odd H, altså 7920 gram, så da fikk jo begge dem en 2'er på dette uttaket, og det er jo ganske bra. Så da ble det Andrzej som vant nederste seksjonen, og jeg klarte da totalen.

Dagens resultater: http://gabloggen.blogspot.no/2017/05/2017-05-28-resultater-gp-nr2-nitelva.html

Stillingen i GP-serien: http://gabloggen.blogspot.no/2017/05/2017-05-28-stillingen-i-gp-serien-etter.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment