Totalt antall sidevisninger

mandag 28. august 2017

2017-08-12 GP nr.6 - Nitelva, Peppes

GP nr.6 for året og Lillestrøm Sportsfiskere med Cato i spissen sto som arrangører. Dem hadde ryddet klar 8 pegger på Peppes og 8 til på Rælingen. Viste seg dessverre å kun bli 9 deltakere på dagens stevne. Da sier reglene at alle må sitte på samme seksjon. Ref max 9 deltakere, men minimum 5 pr seksjon. Da måtte man improvisere, og ettersom det var ganske stor avstand mellom peg 2 og 3 innerst på Peppes, så valgte vi å legge peg 2,5 der.

Jeg ønsket meg aller helst på utsiden av kjærret. Peg 5, 6, 7 og 8. Har sittet på peg 5 flere ganger før, og den er bra på mort/flire, men ikke bra om det blir lauefiske. Tror forsåvidt ikke det blir lauefiske idag da, iallefall ikke som det er rundt 1.juni, men kan bli noe lauefiske som backup til mort/flire. Peg 8 er det litt lei strøm på, så ikke så ivrig på den. Strømmen kommer jo liksom rett på deg der. Så aller helst vil jeg ha peg 6 eller 7. Og når jeg trakk peg 6 kan jeg jo ikke være annet en særs fornøyd.


På peg 7 satt Odd H, peg 8 Finn E, og inntil kjærret Jonny på peg 5. Inne i selve kjærret satt Thomas.

Så ikke så mye aktivitet, så selv om jeg hadde troa på opp mot 200 fisk idag, så blandet jeg mye leem i fòret. Gikk kun for 2 plasser. 11m og topp 5. 2 forskjellige rigger på 11 og 2 til på topp 5 + en 4 meter toppknytt til å fiske samme plassen. Og selvsagt så satte jeg opp noen lauestenger. Så at flere rigget opp matchstenger, og hadde selvsagt dette med meg på peggen, men valgte å ikke sette det opp før start. Skulle folk mot formodning starte å dra endel brasmer på match, så tar det bare noen få minutter å rigge den opp og loddet dypet.

Koppet i 5-6 baller på 11 og 7-8 baller på 5. 11 først fordi det er der jeg ønsket å starte. Er jo dypest på topp 5, så det er der jeg har mest troa på å bygge dagens fangst. Så den plassen ønsker jeg å spare første 15 min slik at fisken kan komme inn i fred og ro for å starte å spise. Da dem har fått spist litt og "sluppet guarden", så kunne jeg attackere dem.

Startet da på 11, og var en og annen flire der, men gikk ikke mange fiskene før det kom noen snørrgjørs, og det er vel ikke verdens beste tegn. Men hadde gått 10-15 min nå, så koppet inn en ball til på 11 og gikk da inn på 5.

Var hakket bedre der en på 11, men ikke mye. Prøvde å finne ut rett fòringsstrategi for dagen, men det var lettere sagt en gjort. Testet å pluppe en golfball med fòr på hver fisk, men det var helt klart for mye, selv om det var borti 80% leem i ballene. Prøvde på annenhver fisk og 3jehver fisk også, men syns rett og slett dem ikke var noe glade i fòr idag. Testet også å loosefeede, men hvor havner evt maggot, pinkies eller casters når det er litt strøm venstre til høyre? Følte jo at disse ikke kan nå bunnen før dem nesten er nede hos Odd H, men alikevel så syns jeg dette fungerte bedre en å kaste fòr.

Det gikk litt i rykk og napp følte jeg. Såvidt jeg kunne se så fikk jeg da iallefall mest av dem 4 jeg kunne se. Hørte at Thomas pratet med Fjellis som satt på venstresiden av kjærret, og Fjellis var oppe i 4-5 brasmer ved halvtid. Så at Fjellis fisket match. Beregnet ut fra telleren min at jeg uansett skulle være forran han.

Tidvis vaket det til laue der jeg loosefeeder, så 4-5 ganger i løpet av siste 2 timene testet jeg laua. Bunnplassen trengte sårt hvile, så uansett om jeg ikke fikk all verdens med laue, så fikk bunnplassen hvilt seg noen få minutter hver gang, og det tror jeg var avgjørende. Lauefisket var særs sært. Første minuttet kunne jeg vel få 5-7 fisker, andre minuttet 1-3 fisker og 3je minuttet kanskje null. Snodig.

Men hver gang jeg hadde fått hvilt bunnplassen i 3 minutter så var det litt bedre igjen der. Kjempet på i fulle 4 timer og endte på 281 fisker. Hadde kontroll på dem jeg så, men hørte at Fjellis hadde fått endel brasmer til i siste halvdel.


Dem startet å veie inn på peg 1, men jeg var ikke med å tittet før dem kom til Jonny på min venstre side. Viste seg at Fjellis faktisk var oppe i en 13-15 brasmer, og da kan det fort bli mere jevnt en jeg setter pris på. Vekta til Fjellis var 10.540 gram, så gudskjelov var det ikke kiloen i snitt iallefall. For jeg tror jeg jeg selv burde ha opp mot 12 kilo.

Jonny fisket mye langt første timen pluss. Lang TAP men også lang toppknytt. Før han etterhvert fikk fisken inn kortere. Men ettersom han hadde drevet så lenge langt så følte jeg at jeg hadde kontroll på han. Men han matchet meg bra etter han kom seg kort da. Han veide inn 8.210 gram og la seg på en foreløpig 2.plass.

Mine fisker viste seg å veie 12.980 gram, så var omtrent den vekta jeg hadde håpet på ref telleren, blanding av laue og mort, og snittvekta.


Odd H trodde jeg skulle være rundt Jonny et sted. Mulig noe mindre. Men viste seg faktisk at han hadde litt mere en Jonny med sine 8820 gram. Jeg føler Jonny fikk mere en Odd H siste 2,5 timene, men Odd H hadde også gått inn kort slik som meg ganske raskt, så tror Jonny fikk svi litt ekstra for å fiske over 1 time der ute.


Det ser bra ut for min del med tanke på GP-serien totalt. 6 stevner er jo unnagjort, og kan starte å strykte mine dårligste resultater fra neste GP. Så langt har jeg 1+1+1+1+2+2, så første jeg har å stryke er en 2'er. Dem som ligger nærmest meg er vel Fjellis med 1+1+2+2, Thomas med 1+1+2 og Odd H med 2+2+3+3+3+3. 

Skulle både Thomas og Fjellis vinne sine 3 siste stevner så vil dem begge havne på 7 poeng, så teoretisk så kan dem begge passere meg, men ser lyst ut for min del uansett. Neste GP går jeg for å sikre seiern i årets GP-serie, og jeg kan jo også håpe på å ende opp med perfect score med 6 stk tellende 1ere, og det hadde jo vært morro å fått til. REMA, Strømsfoss og NORTRAPP igjen. Strømsfoss har jeg brukbart taket på, men går å trekke seg bort der. For langt opp i hovedkanalen, eller for langt nedstrøms i slusekanalen har vist seg å ikke være gull. Både på REMA og NORTRAPP er det også endel pegger som jeg tror jeg skal slite veldig med å vinne fra. Tiden vil vise, men jeg skal kjempe på til siste slutt uansett.


Neste meitekonkurranse for meg blir Skara karpefestival nå til helga, 2-3.sep, og den gleder jeg meg veldig til. Drar direkte videre fra Skara til VM i Belgia. Da VM er over går det jo slag i slag hver helg utover med LagNM, Ind Nm, 3 søndager på rad med GP'er, så Nordic Bagging Meeting i Søderhamn. Ikke noe stevne 28-29 okt, og så er årets siste stevne som er Matchman of the Year i Norrköping 4-5 nov. 11-12 nov kan det vel fort være is i Trysil/Engerdal, så får se hva den helga bringer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment