Totalt antall sidevisninger

lørdag 28. oktober 2017

2017-10-21 Nordic Bagging Meeting, Söderhamn - Dag 1

Nordic "Bagging" Meeting, Söderhamn. En årlig konkurranse som jeg første gang var med på i 2013. Er vel kun 1 gang det har vært bagging da jeg har vært her og da klarte jeg kun en 5 plass på min seksjon med litt over 27 kilo mort. Dem senere årene har det blitt mere og mere til at vi sitter nede i bassenget og fisker. Det er jo da et riktig valg av arrangøren ettersom det er mere fisk i bassenget en det har vært oppe i åa.

I år igjen viste det seg på prøvefisket at det ikke var noe særlig i åa, så da ble det 3 seksjoner nede i bassenget og 1 i åa. A-seksjonen - Marodör-strekka, B-seksjonen - Vecket, C-seksjon - Högkajen og D-seksjonen nedstrøms i åa.


Er idag lørdag den store "buckla" skal deles ut, så det er idag det er viktig å sitte på rett seksjon. Men hva er rett seksjon tro? Hvor vil totalvinneren komme fra? Jeg personlig hadde mest troa på C - Högkajen. Trakk peg 11, og det er ikke Högkajen, men oppstrøms kant på A-seksjonen. Er vel egentlig langt fra noen kant da, for har da 10 personer rett nedstrøms meg og 11 personer rett oppstrøms meg.

På min høyre side, men da ikke på min seksjon hadde jeg Peter Eriksson. En dyktig fisker, og normalt spesielt god her i Söderhamn. Ble jo Svensk mester på denne strekka så sent som i fjor. Og det var faktisk fra peggen til høyre for han igjen, altså peg 13. Der satt idag selveste Jörgen Storm.

Satt mye hardinger på seksjonen min. Daniel Åslund på nedstrøms kant. Normalt ikke beste peggen på seksjonen faktisk, men kan ikke være helt feil å sitte der uansett. Ringreven Krister Bergman satt på A3. Brodern satt på A5, og Wikströmmen på A6. Og ikke helt ukjente Tom Östlund på A8.

Jeg har aldri sittet her nede på Marodörstrekka, så visste ikke helt om det var noe annet en 13 meter TAP som gjaldt. Kunne vel satt opp en feeder, men gadd ikke det. Men så at over halvparten av dem andre på strekka gjorde det. Kort TAP syns jeg aldri har fungert noe særlig oppe i åa, så hadde ikke troa på det her heller. Så ble til at jeg satte opp 3 forskjellige tackler på 13 TAP, og hadde samme dyp på 9,5, så kunne lage en plass der også.

Kastet i 7 baller med så si ingen mat, og koppet inn 5 baller til med noe mere mat. Koppet i 2 baller til med endel mat på den 9,5 meters plassen som jeg la litt nedstrøms. Startet å fiske, og Rolf Wahlberg nedstrøms meg fikk 3-4 raske flirer/skimmer på 5 meter toppknytt. Jeg og startet med å få flire som første fisk. Aldri fått her før, så det var jo litt overraskende.

Plukket noe, men dem var vanskelige å få. Og ikke tvil om at fisken ikke gikk på bunnen. Flere av dem jeg kroket fikk jeg ikke kontakt med før jeg var 30 cm over bunn. Prøvde å koppe jevnt og trutt for å få dem ned, men syns ikke det virket noe særlig. Slo da helt om og prøvde å loosefeede endel istedet. Tror det lokket inn litt fisk, men fortsatt vanskelige å kroke.

Trå og vanskelig fisk, så fisket 18 krok på 0,10mm sene og beste agnet syns jeg var 2 stk lyspinkies. Testet liten markstubb, men ikke et napp. Testet 3-4 fjærmygg, men kun 1 fisk på sikkert 6-7 forsøk. Fikk en og annen på hvit eller bronse maggot, men ikke et napp på rød maggot. Sært som fy. 

Jørgen startet plutselig å få veldig bra på 5 meter toppknytt. Peter mellom meg og han testet også, men han fikk ikke noe der. Jeg testet også 9,5 meterplassen min, men ikke et napp. Måtte bare ut på 13 igjen å lirke. Prøvde alle triks i boka mi, men dette var vanskelig. Så at Tom plukket bra. Så ut som han fikk mest vederbuk. Han nedenfor meg følte jeg også at fikk vel så mye som meg. Han kastet i en liten ball innimellom. Følte ikke koppingen min ga noe svar, så startet å kopiere Rolf, og vet ikke om det var noe særlig bedre, men virket ikke å skade heller. Tanken var jo å lokke fisk inn på lyd fra at fòrballen landet.

Kjempet på i 5 fulle timer, men endte på kun 49 fisker. Blandet brasme, skimmers, flire, mort og vederbuk. Jevnt med Rolf nedenfor meg, antagelig har jeg noe mere en han. Følte jeg hadde doblet Peter oppstrøms meg. Men vet at Storm kom til å slå meg, men han er ikke på min seksjon da. Og visste også at Östlund kom til å slå meg. Antagelig hadde det vært brukbart ennå lengre ned på seksjonen også, så får se hvor jeg havner.

Fikk ikke med meg at dem veide inn Daniel og Kent, men dem hadde 21.240 og 12.960 gram. Var på plass når dem skulle veie Krister og hørte brodern sa at han kan fort være den som vinner denne seksjonen. Så nettet hans, og han hadde mye ja. 33.540 gram faktisk. Og fått mesteparten på kort forsto jeg. Brodern på A5 veide inn 23.760, så da kommer han til å slå meg også. For jeg har nok max 20 kilo. Han hadde fiska endel med baggerstang, 12er krok og 3 røde maggot på kroken. Er forskjell på folk gitt. Wikströmmen slo brodern med sine 25.680 gram. Östlund fisket seg inn på en 2.plass på seksjonen med sine 27.900. Rolf nedstrøms meg veide inn 16.540. Mine fisker viste seg å veie 20.400 og det betyr 6.plass og ikke premie på seksjonen. Dem premierer topp 4 på hver seksjon. 


49 fisk - 20.400 gram



Jeg satt nok ikke helt rett på seksjonen, men skulle nok vært mulig å fått mere fra der jeg satt også. Så her må man prøve å gruble ut hva jeg kunne gjort bedre.

På B-seksjonen vant Storm suverent. Han veide inn 26.280 gram. Som igjen viser at det burde vært mulig å fått mere fra der jeg satt også. Arne Helmersson ble nr.2 på denne seksjonen fra peg B18 med sine 16,9 kilo. 3.plassen gikk til Markström med 16.140 fra B17. Sist, nestsist og 4de sist på dem 3 peggene lengst til høyre, så det så iallefall ut til å være feil ende av strekka.


Högkajen da. Ville vinneren kommer herifra? Ja, hjemmefiskeren Mattias gjorde ingen feil fra nedstrømskanten på denne seksjonen og vant suverent med sine 35.140 gram. Da fikk han bucklan etter veldig mange forsøk. Han har vunnet sin seksjon maaaange ganger, men seksjonen han har sittet på har da ikke vært den beste seksjonen for dagen. Berndt ble nr.2 her fra C27 med 21.460 og nr.3, ved siden av Mattias, ble Russel med 19.560 gram. Han har ikke TAP, så må ha fått fiskene sine på toppknytt. Og det må jo sies å være sterkt.



Oppe i elva var det dessverre så trått som man var redd for. Fjellis vant fra nest nedstrøms med sine 4080 gram. Han fikk blant annet en lake. Og ettersom det var litt strøm i elva så hadde han tidvis fisket flatdupp. Nr.2, og kun 140 gram bak, var Olle fra nedstrøms kant med 3940. Nr.3 var Hans-Erik Hansson fra midt på seksjonen med 2940 gram.


Grattis til Mattias

Nye tak i morgen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment