mandag 6. mai 2013

2013-05-04 Örebro Open - dag 1

Jeg og Tonje kjørte hjemmefra kl 03.55, og linket opp med Runar på Statoil’en kl 04.00. Syntes litt synd på Runar som måtte kjøre 28 mil alene i bilen. Men er en del meiteutstyr man må ha med for å fiske 2 dager, så da måtte det bli slik.

I tillegg til oss 3 fra SFK Acerina, så kom Finn Erik og brodern fra Raufjøringen, og Thomas, Odd H og Kristin fra G&T. Og når vi kom frem, så traff vi på en av de virkelig store innen moderne meitefiske i Norge. Jon Anders Walle. Han pratet på å bli med på i alle fall et par av GP-stevnene i årets sesong også, og det syns jeg er veldig moro. En utrolig dyktig meiter som vi alle kan har noe å lære av.

Var fremme ved Svartån’s bredder kl 07.30, og trekking var kl 9. Godt å ha god tid på morgenen til å blande fòr etc. Gikk for 3 forskjellige fòrblandinger.

Lauefòr. Kan tidvis være en del laue inne, og det kan være fint å starte etter denne arten, slik at brasmeplassen kan få litt ro fra start. Blandet opp 1 kg Sensas abblette orange, og 4 kg Traper Explosive.

Mortfòr. Blandet opp 4 kg med mörtkung fra Geers. Denne er tenkt fisket på 5 meter toppknytt/topp 6 TAP. Kan være en plass som leverer greit med mort og flire.

Brasmefòr. Hovedblandingen for dagen. Det er oftest brasme som avgjør seksjonene her i Svartån. Blandet opp 5 kg Sensas Bremes 3000, og hadde i 1 kg leem for å få det litt tyngre.

Agn hadde jeg bestilt av Jocke. Alt av maggot, pinkies, caster og mark var av meget god kvalitet. Jokers og fjærmygg skulle leveres av Russel fikk jeg beskjed om, og han hadde ikke kommet ennå. Etter en stund hørte jeg noen pratet om separering av jokers, og i samme momentet så kom Tonje og sa at joker og fjærmygg var ankommet, og at det begynte å minke. Hu sa også at hu hadde overhørt at den var en som hadde bestilt 0,5 liter, spurte om å få 1 liter, og det gikk jo bra. Da fikk jeg litt panikk, og småjogga for å hente mitt agn.

Jeg hadde bestilt 2 liter jokers og 4 hookerpacks mygg. Og jeg fikk 2 liter jokers. Men med nød og neppe, for dette var de 2 siste literene. Runar som kom rett etter meg, og som hadde bestilt 1 liter jokers, fikk ikke dette. Men han fikk da myggen han hadde bestilt. Jeg, Tonje og Runar delte jokeren solidarisk begge dager. 1 liter jokers ble separert i 3 og vi tok hver vår del. Begge dager.

Tid for trekking, og under oppropet ble det informert om at det var 46 startende i Elite-klassen og 12 i Begrenset-klassen. Altså et litt større stevne en vi er vant med i Norge. I tillegg til at det er mange, så er høy kvalitet på mange av dem og. Stort sett hele landslaget, og de som fighter om å komme inn på landslaget. Tono, Sandberg, Adell, Enström junior, Anssi, Östlund, Holst osv.

All fisk uten asp teller. Denne er fredet, og skulle evt slippes rett tilbake. Så dem latt altså gjedda telle. Og det skulle vise seg å få en negativ innvirkning for meg på dag 2, men det kommer jeg tilbake til senere.

På trekkingen så følger man forhåndspåmeldingslista på dag 1, og for dag 2 så trekker mann fra bunn av.

Opp av hatten trakk jeg peg 17, B seksjonen. OM det var lik pegging som tidligere år, så var dette da i så fall peggen Tono vant fra med 13.920gr sist jeg var med, i 2011. Lesset av med peggen min, og 1 min senere kommer Runar og begynner å lesse ut. Da hadde han klart å trekke peg 18. Egentlig ikke så bra med tanke på at vi gjerne ikke vil konkurrere mot hverandre, men heller mot svenskene. Men men, slik er det. Peg 18 er også en normalt bra plass. Kent Adell vant på dag 2 i 2011 fra peg 18.

I tillegg fikk vi også 2 norsker til på seksjonen. Finn Erik på B14 og Odd H på peg B21.

Rigget opp 5 kortstenger til laue, 13 TAP med 5gram Torpedo, 13 TAP med 3 gram rund, topp 6 med 2 gram rund og 5 meter toppknytt meg 3 gram rund.

La i 12 baller med kopp på 13m. 3 baller med kopp på topp 6, og kastet kontinuerlig lauefòr.

Planen var å fiske laue fra start, og se an om man går på brasme etter hvert. Var snakk om at lauene snittet på 13-15 gram, og det ble snakket om at det ofte var slik at lauefisket døde ut etter 40-60 minutter.

Startet litt tråere for meg en for Runar. Han var kjapt oppe i 70 når jeg kun var på 40. Etter dette jevnet tempoet seg ut litt. Etter ca 1 time så hadde jeg 3 drift på rad uten napp, og det nytter ikke på laua, så da valgte jeg å gå ut på brasma. Runar fortsatte på laua og prøvde å tvinge den i gang igjen. Jeg fikk en 150 grams skimmer etter max 30 sek på torpedoen. Fikk 3 til i løpet av neste 10 min eller noe, men så gikk det 3-4 minutter før jeg kroket i en bedre som datt av. Prøvde noen minutter til, men den fisken jeg mista tror jeg ødela plassen litt. Så jeg koppet inn 3 nye baller og gikk inn igjen på laua.

Runar hadde vel fått 30-40 lauer mens jeg fisket etter brasme. Så selv om han dro ifra på antall, så hadde jeg tjent i vekt på at jeg gikk ut. Mener jeg lå ca 80-90 bak Runar nå. Vi fisket tålig jevn en periode, men så kom det inn 3-4 stokkender som ødela mye av fisket for oss begge. Prøvde vi å kaste i lauefòr, så trodde jo endene at vi fòret for dem. Prøvde å skremme dem vekk med å vispe lauestanga i overflata, men det hjalp ikke. Runar prøvde en del ganger på freselyder, men den var ikke redde for det heller.

Både jeg og Runar kom helt ut av rytmen, og vi fikk mye dårligere en normalt den perioden på kanskje 30 min som endene kødda med oss. Runar fikk etter hvert skremt dem med å kaste noen knallharde fòrballer rett ved endene. Og ene anda klarte og kjærve seg inn i tacklet til Runar. Kroken satt i beinet på den, krokfestet slapp når anda fløy avgårde over hodet på Runar.

Var en periode det var litt bedre hos meg en hos Runar, og da tok jeg innpå 10-20 lauer på han. Han måtte fiske nedstrøm mot meg for å få noe særlig. Men så ble det bedre igjen og vi begge dro bra. Siste 45 minuttene var det ganske så bra drag. Jeg lå litt over 100 fisk bak Runar i antall.

Tommy Lindblom og Andreas Sandberg  nedstrøms meg dro litt skimmers på 13 TAP, men ut fra hva jeg og Runar regnet ut på snitt og antall så skulle vi være forran dem. Var jo snakk på forhånd at snittet skulle være 13-15 gram, men Runar mente det ikke var så stort. Han tippet på 10-11 gram. Jeg mente det måtte være 12 gram i snitt.

Ettersom Runar lå litt over 100 forran meg, så måtte jeg gamble på brasme for å ha sjans til å slå han. Har jo ikke sjans å fiske inn 100 lauer på norges raskeste lauefisker. Så da det var 15 minutter igjen gikk jeg ut på 13 TAP. Var over 2 timer siden jeg hadde koppet her sist, så var ikke så sikker på å få noe, og etter 5 minutter uten napp så var det bare å gi opp det forsøket, og heller dra noen flere lauer. Runar hadde dratt mange lauer på de 7-8 minuttene jeg hadde brukt på TAP, og var på god vei mot 1100 lauer. Jeg prøvde å gå for 900.

Runar stoppet på 1087 lauer, og jeg stoppet på 899 fisk, men fant 4 lauer i gresset bak meg, så ende opp med 903. 899 lauer og 4 skimmers.

Dem startet å veide på høye nummer på B, og når dem kom til Runar så var det Charles Fasth som ledet på 6330 gram. Vekta gikk kun til 10 kg, så han delte opp innveiingen sin i 2. Etter begge innveiingene så hadde han fått 12040 gram. Det gir et snitt på 11,07 gram pr laue.

Deler av Runar sin fangst på 12040 gram.

Runar fikk da rett ifm snittet. Kun på 11 gram. Men jeg hadde fortsatt troa på at mine snittet på over 12 gram.

Jeg dro opp nettet, men kjentes ikke ut som 10 kg. Tømte alt over i veienettet i en omgang, men håpet kraftig på at den skulle vise error. Men neida, ikke error på vekta med god margin. Fisken min veide kun 9450 gram. Snitt på mine 899 lauer OG 4 skimmers var på stusselige 10,46 gram. Nesten så jeg ikke kan fatte det. Er helt sikker på at mine 4 skimmers snittet på 150 gram, altså 600 gram til sammen. Så om jeg da tar 8850 og deler på mine 899 lauer, så hadde jeg et snitt 9,84 gram pr laue. Hvordan i all verden kan jeg sitte og føle at snittet garantert er på 12 gram, og så er snittet faktisk bare på 9,84. Meget skuffet over meg selv der må jeg si.

Vi fulgte veiingen videre nedover. Følte at Lindblom hadde en del, men vi skulle være forran han. Og det var vi også, for han veide inn 6340 gram. Nestemann var Sandberg og han veide inn 7380 gram. Så da ledet vi fortsatt. Finn Erik var nestemann, og han tippet på 8 kg i forkant. Skimmers`ene så nok litt større ut en dem egentlig var, for han veide inn 7060 gram. Nedenfor Finn satt Lars Lind. Finn mente han hadde bra. Så på veienettet at dette fort var over 10 kg ja. Stort sett skimmers så det ut til. Hadde også ei fin brasme på 1330 gram. Fangsten hans veide 10130 gram. Mellom meg og Runar altså. Det var en strek i regningen for meg. Sistemann på vår seksjon, Holsten, hadde vært ute og rusla litt å slik, så han hadde ikke all verden. Veide inn 6090 gram. En 2.plass for meg. Bak Runar hadde vært greit nok, men hadde jeg visst at det kun hadde gitt en 3plass så skulle jeg nok ha fisket skimmers hele dagen i stedet. Men selvsagt i fare for å få en ennå dårligere plassering en 3.plass. Er små marginer da. Hadde ikke Lind fått den brasma på 1330 gram, så hadde jeg jo vært forran han. Og 1330 gr brasme er langt over snittet i denne elva.

I dag fikk jo jeg og Runar for første gang ordentlig målt hastigheten mot hverandre i lauefiske. Og jeg må nok krype til korset å innrømme at Runar er pr tiden hakket kjappere en meg.

La oss si han dro 30 ifra meg første gang jeg fisket skimmer. Og andre gangen så stakk han fra kanskje opp mot 50 fisker. Så totalt 80 fisker. Han endte på 188 lauer flere en meg, men da egentlig 108 lauer. Så da er han ca 1/10 raskere en meg pr i dag. Får jeg 900 så får han 1000. Får han 1500 lauer så er jeg på 1350. Men fisking er ikke mattematikk. Bettet varierer, pegger er bedre eller dårligere. Det skal alltid fiskes først. Han skal ikke få ei eneste laue gratis av meg!

Ellers i dag hadde Tono selvsagt vunnet seksjonen sin. Seksjon D. Den mannen er helt sinnsyk rå i Svartån. Var snakk om at dette var 30’este gangen han var med, og av 29 foregående så hadde han vært på pallen 27 av gangene. Tono hadde 14820 gram med skimmers. Ved siden av han satt Kenneth Lilja. Han satset på laue. Relativt trått lauefiske som ga han 4190 gram. Men det som viktigere er, han ble nr.2 på seksjonen med denne vekta.

Stig Borlinger hadde vunnet A-seksjonen med 8000 gram. Mesteparten av fangsten var laue gikk det rykter på.

Og C-seksjonen vant Jon Anders med 6160 gram. Skimmers. Sterkt av Jon Anders med tanke på at nr.2 på denne seksjonen kun hadde 4330 gram. Så nesten 2 kilo klaring ned. Og han pratet på at det var nesten 10 år siden han har meitet i strømmende vann, så han følte seg litt rusten. Hehe. Han hadde vært en treningstur på NORTRAPP uka før turen bare for å teste om han fortsatt behersket strømmende vann. Og som dere ser, så gjør han i HØY GRAD det!

Så da var det 2 seksjoner som ble vunnet på laue, og 2 seksjoner som ble vunnet på skimmers i dag.