Totalt antall sidevisninger

fredag 19. juni 2015

2015-06-16 Lappland Bream Master - Dag 4

Har vunnet begge gangene jeg har sittet på C. Kunne jeg holde den statistikken så ville jeg i alle fall vinne Lappland på plassiffer ettersom Marcus også satt på min seksjon i dag. Ukas høyeste vekt har også kommet fra C-seksjonen med brodern sin fangst på dag 2. Trekkingen ville utgjøre mye. Jeg ville aller helst på peg 3 eller 4. Alternativt peg 5 eller 2, og IKKE på peg 1, 6 og 7.

Selv om jeg og Tonje var først på plass så lot vi dem andre trekke først. Liss trakk, og fikk C3, så da var en knallpegg borte. Så forsvant C4 til Urban, Berndt dro C5. Marcus og Jonas trakk C1 og C7, så der forsvant det 2 dårlige pegger. Kun 2 korker igjen, og ettersom Tonje holdt i korkboksen mens jeg skrev så tok jeg en kork, og gudskjelov var det C2 og ikke C6. Selv om det er kjipt for Tonje å havne på C6 da. Men trekking er rent lotteri, så ikke noe man får gjort noe med.

Pratet med brodern, og han hadde havnet på B2. I «djuphullet» der Tjäder satt første dagen. En bra peg om fiskene kommer inn på långspö i alle fall.

Først må jeg gjøre min egen jobb, og gjør jeg det, altså vinner seksjonen, så får vi se om det gir nok vekt til å også ta inn dem 6,6 kiloene jeg ligger bak brodern i sammendraget. Var redd det skulle bli vanskelig ettersom peg 3 og 4 normalt er best (selv om brodern vant fra C2 på dag 2). Var heller ingen fordel for meg at det var gigavind fra venstre til høyre. Var nok på 7-8 sekundmeter med opp til 10 i kastene. Noe som gjør at slider blir umulig å fiske med. Og det er jo slider som har vært grunnen til at jeg har vunnet denne seksjonen dem 2 første gangene.

Rigget opp 3 og 4 til mort i tilfelle. Rigga opp ei sliderstang, men klarte ikke kaste med den for å lodde dypet engang. 7 av 10 kast trasslet det i kastet. Så da satte jeg opp feederstanga.

Kastet 10 baller på baggerstanga og skjøt 10 baller på feedern. Resten av tiden kastet jeg med feeder full i mat.

Startet å fiske, og hos meg var det bare mort på feeder. Urban og Liss dro brasmer fra start. Store brasmer også. Dem var vel oppe i i alle fall 10 brasmer hver i løpet av første timen. Berndt fikk også noen visstnok, selv om jeg ikke så han fikk noe særlig i begynnelsen.

Marcus startet også å få brasmer nå, på C1. Lurte på om brasmene til Liss hadde passert meg og gått til Marcus, for Liss fikk litt dårligere nå, men kunne jo ikke være det. Var nok fisk som kom svømmende inn fra høyresiden. Urban forsatte å få brasmer selv om Liss startet å slite med mort. Berndt startet å få mere og mere også nå.

Når Marcus startet å nærme seg 10 brasmer (Liss og Urban hadde allerede 20 tipper jeg, og Berndt 12-15 stk) så fikk jeg min første. Det var jaggu på tide. Men mistet aldri troa på at dem kom. Skulle bare mangle da når dem får brasmer på begge sider av meg. Jeg startet å få mere og mere, mens det ble tråere og tråere for Marcus.

Etter 3 timer og 30 minutter var jeg oppe i 26 brasmer, men bare 3-4 av dem var over kiloen. Hadde vært helt dødt for brasme hos Marcus siden ca midt i konkurransen. Liss hadde startet å få litt brasmer igjen nå, mens Urban hadde plukket noe hele tiden, og Berndt bare fikk mere og mere så det ut som.

Jeg bruker å si at det er et episenter av brasme på hver seksjon. Og i episenteret står ofte dem største brasmene i tillegg. Følte at episenteret på C var på peg 4 hos Urban.  Evt mellom Urban å Liss fra starten. Men utover i konkurransen så flyttet episenteret seg mot venstre. Og endte vel opp et sted mellom Urban og Berndt.

Etter 3 timer og 30 minutter i konkurransen så startet jeg å få mortnapp igjen. Jeg kastet en ny feeder med mye mat med en gang jeg fikk et mortnapp. Så kastet og kastet og kastet og kastet, men det kom aldri noe brasme tilbake til meg i dag, så ble stående på dem 26 jeg allerede hadde fått.

Jeg trodde jeg ville slå Marcus, men ville ikke ha sjans mot peg C3, 4 og 5. Dem hadde både flere og større brasmer en meg. Jeg syns Berndt var den som dro klart best andre halvdelen av konkurransen, men hadde han klart å passere Urban?

Jeg ville best bli nr 4 på min seksjon i dag. Så var nok kjørt i poengcupen, mot brodern. For antar han vil vinne B i dag. På vekt skal det uhorvelig mye til om det ble ennå en 9-kilosdag på B-seksjonen. Jeg hadde vel ca 15 kilo, og måtte ta inn 6,6 kilo på brodern. Aldri verden om han har rundt 8 kilo vel!?

Vi startet å veie hos Jonas. Han måtte ta til takke med abborfiske i dag igjen. 5,7 kilo, og det kommer man ikke langt med på denne seksjonen i dag. Ennå verre var det for Tonje på C6. Fått en grei abbor og resten småmort på feeder. 2180 gram. Så kom dem store gutta som hadde sittet ved episenteret på C-seksjonen. 3 veiinger på Berndt ga 35.180 gram. Ville Urban klare å straffe den vekta? Nei, hans fisker veide 33.280 gram. Liss da, han hadde bra første 1,5 timen, men så mort, mort mort, før han fikk en 6-7 brasmer til siste timen. Han veide inn 28.540 gram.

Så var det min tur da. Viste jeg ville legge meg på 4.plass så langt, og gjorde det med mine 16.320 gram. Marcus trodde han hadde ca samme antall brasmer som meg. Ville bli spennende. Slår han meg, så vil han jo også slå meg i poengcuen i Lappland. Fiskene til Marcus veide 14240 gram, så da havnet han bak meg. Puh.

Ringte straks brodern for å finne ut hvordan det hadde gått på B. Han hadde vunnet seksjonen sa han, og det hadde jeg også regnet med. Men hvor mye hadde han. Nr.2 på seksjonen hadde 5 kilo sa han. Ok, men hvor mye hadde brodern? Joda, han hadde 30 kilo. Da var jeg nesten helt sikker på at han kom til å vinne både Lappland Bream Master og poengcupen. Vet jo ikke hvordan det hadde gått på A og D ennå, men A har ikke potensiale til mere en 30 kilo normalt, og D-seksjonen hadde jo ikke levert noe særlig i år.

Fikk høre resultatene etter hvert, og på A hadde Mikael vunnet fra peggen jeg satt på. A2. Han hadde ca 20 brasmer og resten mort, for en vekt på 24.960 gram. Patrik D 2.plass med 23,2 fra peg 5.

I Sällsjön på D hadde Tjäder vunnet på en ganske bra vekt. 34,2 kilo, fra D6. Peggen som både jeg og brodern hadde hatt tidligere i uka. Nr.2 ble Jesper på 20,7 fra D7. Så i dag virket høyresiden av en seksjonen best igjen.

Brodern ville jo vinne begge deler, men hva med meg selv. Hadde flere en brodern passert meg i poengcupen? De som lå nærmest meg hadde jo sittet på min seksjon. Marcus hadde helt sikkert ikke gått forbi meg. Liss hadde vel kommet opp på a poeng med meg(1+1+2+4), men dårligere plassifre (1+2+2+3). Kunne ikke komme på noen flere som kunne passere meg, så da skulle jeg vel bli nr.2 i poengcupen.


Hva med selve Lappland Bream Master da?
Brodern vil jo vinne, og bli den eneste over 100 kilo i år. Jeg vil ende på 85800. Liss slo meg med 12 kilo i dag, men lå for langt bak før dagen til å ta meg igjen. Marcus slo jeg jo, så han ville havne ytterligere 2 kilo bak meg. Tjäder hadde jo en bra vekt i Sällsjön i dag, men han også lå for langt bak før dagen til å ta meg igjen. Den som kom nærmest ville vel bli Jesper. Han tok inn 4 kilo på meg i dag, men ville ha trengt ca 8 mere en meg for å passere meg. Så da ble jeg liggende på 2.plass i Lappland i år også. Grattis til seieren brodern. Vant i 2013 og vinner nå i 2015.


Resultater, bilder etc kan finnes på den offisielle hjemmesiden til Lappland Bream Master: http://lapplandbreammaster.com/

Til slutt vil jeg gi en stor takk til Leif og Harriet samt dem som hjelper disse 2 med å arrangere. Lappland Bream Master er veldig artig, og et av mine absolutte høydepunkt i løpet av året. Vi sees igjen neste år, og krysser fingerne for skikkelig Lapplandsfiske i 2016.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment