Totalt antall sidevisninger

fredag 6. november 2015

2015-10-24 Nordic "Bagging" Meeting Söderhamn - Dag 1

På torsdagen dro jeg innom Kongsvinger for å hente henger slik at brodern skulle slippe å kjøre alene. Kombinerte turen med å se en hockeykamp i Kongshallen. Knights-Sparta. Litt uvant lavt nivå ettersom jeg stort sett ser NHL-hockey. Hehe. Knights tapte 2-1.

På fredag morgen så kjørte jeg og Tonje fra Askim, plukket opp brodern i Kongsvinger, og var i Söderhamn litt etter det ble mørkt. Sjekket inn på hotellet, og var tidlig i seng for å være klar neste morgen.

Ryktene jeg hadde hørt i forkant, blant annet fra øvningsbaggingen 2 uker tidligere så ut til å stemme. Var endel laue inne i åa. Men kjører ikke 52 mil for å fiske laue, så la igjen lauestengene hjemme. Kanskje ikke så lurt, men gjort er gjort.

Jeg trakk som vanlig ganske langt opp i elva. Nest øverste plassen på C-seksjonen, altså peg 32. Da har man nok ikke mulighet på den store pokalen, for den blir så si alltid vunnet fra en av peggene mellom A1 og A5.

Både brodern og Tonje havnet på B-seksjonen. Brodern peg 15 og Tonje peg 19.

På min venstre side så fikk jeg Urban Söderberg. En dyktig fisker fra Sundsvall. Ellers hadde jeg også Wikström, Hjärtström, Berggren, Daniel Åslund og Tjäder på seksjonen min.

Det var relativt dårlige vekter på Øvningsbaggingen, så jeg ville ikke fòre mye i grunnfòringen. Klargjorde bare 3 kilo fòr, og hadde ikke planlagt å legge særlig mye av dette fra start. Lagde mere leem en fòr, og ville også spe ut med markjord,

Rigget 11 TAP og topp 6 TAP. Samme dyp på begge plassene, så kunne bruke samme tackler begge plasser. Så rigget opp en 4x16 Chianti, en 1 grams runddupp og en 2 grams runddupp. Satte også opp baggerstang med svart hydro på begge plassene også. Og tilslutt satte jeg opp en topp 3 med en chianti for å fiske etter laue og alt annet slo feil.

I grunnfòringen la jeg i 6 baller på lang, og 4 baller på kort plass. 90% var leem og jord, så totalt på begge disse plassene var det max 1 ball med fòr.

Var så mye laue at det var umulig å fiske med maggot på kroken. Så ble at man måtte kjøre med mais, evt mark/mais. Laua drar litt i marken og, men ikke like ille som med maggot.

Fisket var veldig tregt. Ingen mort å se. Noen få vederbuk, og ennå færre abborer. Ikke engang noe særlig brasme å se. Så få at jeg faktisk ikke fikk brasme i løpet av denne 5-timeren. Men Urban ved siden av meg fikk en av dem da.

Klarte å skrape sammen noen veldig få vederbuker og abborer ved å rullere på tackler. Når jeg følte at begge plassene mine trengte hvile så gikk jeg inn å fisket laue. 3 ganger i løpet av dagen gjorde jeg det. Tok 50 lauer første gangen, 50 lauer andre gangen og siste gangen følet jeg at jeg ikke trengte å hvile plassen like lenge, så da tok jeg bare 25 lauer.

Husker ikke helt hvor mange fisker jeg endte på, men mener det var 20 stk. Vederbuk og abbor, pluss dem 125 lauene da. Ut fra det jeg hadde sett så hadde jeg mere en alle rundt meg, men hadde jo ikke kontroll på mere en Urban til venstre, og 3-4 mann bortover til høyre.

Veieteamet var 4 pegger nedstrøms meg, så da gikk jeg for å følge med. På det tidspunktet ledet Wikstrøm fra kanten, peg 23. Han hadde fisket laue i 5 timer i strekk. Han hadde 125 fisker siste timen sa han, men det var også hans dårligste time. Så det vil vel si at han hadde over 650-700 fisker iallefall, men dem hadde ikke veid mere en 5060 gram.

Ellers på seksjonen så langt så lå det mye rundt 2 kilo. Mine 20 vederbuk og abbor følte jeg skulle være over 5 kilo, iallefall med 125 lauer til på toppen av det. Største vederen min var jo 6-7 hg, og mange til på 2-3hg. Viste seg at mine fisker veide 6860 gram, og vant da seksjonen ganske komfortabelt. Morro! Min første seksjonsseier i Söderhamn kom da på det 3je året, og 5te forsøket.



Urban på min venstre side veide inn 3320 og fikk en 4er med det.




Som forventet hadde jeg ikke sjans på den store bøtta. Den gikk til Tom Östlund fra peg A3. Kun 4hg forran Mattias som satt på A2. Anssi hadde også mye fra peg A5.


Brodern fikk en 3er på sin seksjon, kun 20 sure gram bak Folke. Stormen vant denne seksjonen 3 kilo forran resten. Brodern hadde litt over 500 lauer, 1 skimmer og en liten veder. Tonje endte nede på en 10.plass.


Var litt fisk å få helt oppe på D-seksjonen også. Lasse W vant på 7,6, Krister Bergmann 2 på rett over 7 kilo og Liss på 3je med 6560 gram. Krister Bergmann hadde visst mistet tett opp mot 10 fine fisker, så han burde vel egentlig ha vunnet denne seksjonen. 


Resultatene er hentet fra følgende nettside: http://www.tunabygdens-sfk.se/?page_id=1743

Største samtaleemnet idag var vel den elgen som hadde forvillet seg ut i åa og kom svømmende gjennom alle peggene før den kom seg opp på land lengst opp i åa.


Ny dag i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment