Totalt antall sidevisninger

mandag 11. april 2016

2016-04-09 Kule på Høversjøen

I terminlista sto det at Raufjøringen skulle ha 2 stevner inne på Finnskogen denne helga, men værgudene ville ha det annerledes. Ene skulle gå på Røgden, og den andre sto som åpen, altså vann kommer nærmere. Men vært en såpass varm/våt vår at det ikke er noen iser igjen på Finnskogen. Raufjøringen satte da opp sitt søndagsstevne på Nord-Mesna, men hadde ikke noe sted å arrangere noe på lørdagen. Jeg pratet med Dag Even når han var på vei ned igjen fra issjekk på Mesna, og jeg sa at jeg kunne dra i gang ei kule på lørdag. Dette for at vi som kom lengst sørfra hadde 2 stevner å dra på i helga. Kjøre ens ærend Askim-Mesna for en dag fiske er jo nesten for langt for til og med meg.

Visste ikke helt hvor jeg skulle legge ei kule. Vurderte Stavsjø, Høversjøen, Sør-Mesna og Sør-Næra. Stavsjø sjekket broren til Bentis, og isen var mørk med 2 store råker midt utpå, så da utgikk den. Sør-Mesna hadde jeg null kontroll på parkeringsmuligheter, så tok ikke sjansen på å kjøre noe der. (Hadde det blitt noe der, så måtte jeg vel ha vurderte å fiske oppe i det nordvestlige hjørnet tror jeg, for det stedet hadde jo et litt spesielt stedsnavn :-P )


Sør-Næra hadde jo Raulfjøringen sitt KM på noen uker tilbake, og den sjøen er fortsatt ikke seg selv. Brodern vant den 4-timeren med 4,8 kilo. Da står vi igjen med Høversjøen. Hellerud hadde sjekket isen for meg, og kunne melde om 50 cm hard og fin is. Så da kjører vi der.

Var på plass 9.30, 1 time før utgang, og da var det allerede en del folk på plass. Trivelig. Vi ble tilslutt 27 stk tror jeg det var. Bra opp møte på ei kule. Penger til topp 5 totalt + beste dame skal vel være greit da.

10.30 startet utgangstiden, og vi skulle fiske 10 til 14. Jeg dro avgårde relativt langt. Har en plass oppi der som leverte greit på ei kule vi hadde på denne tiden i fjor. Startet alene den gangen, men Christer og Blisten kom til meg etter at jeg hadde sittet litt for lenge rolig. Var vel da ingen overraskelse at nettopp Christer og kompisen til Blisten, Andreas Moen, startet sammen med meg i dag (Blisten var ikke med på dagens kule).

Fisket startet, og bommet i dem 4 første hulla, og samme gjorde Christer og Andreas. Ble jo litt usikker da. Var det for mye vinter på Høversjøen ennå til at dem har trekt opp til dette området? Men i 5te hullet så fikk jeg fisk. Og var bra drag også. Trengte ikke å lokke noe mellom fiskene. Bare å holde stikka rolig så gikk dem på av seg selv. Christer borret på 20 meter av meg, og da satte han seg i fisk også. Andreas satt 30 meter lengre nord, og ha slo da selvsagt helt riktig et hull ca midt i mellom meg og Christer, og da traff han vel det man kan kalle episenteret av abborstimen vi nå hadde lokalisert.

Jeg ble testende litt i første hullet jeg fikk fisk. Må prøve å finne raskeste måten å få dem til å bite, og også opp på isen. Valg av agn er jo også viktig, så man slipper å sitte å agne hele tiden. Fjærmygg er jo som regel alltid best, men er langt fra det raskeste agnet.

Var en stund jeg ledet på Christer med 10 fisker, men han er jo så rask og dyktig, så han tok igjen meg og gikk litt i fra etter hvert. Det første hullet jeg fikk fisk i fikk jeg hele 125 fisker. Da dette hullet var tomt, så gjorde jeg ett hull til 6-7 meter unna, og også her var det fullt øs.

Gikk etter hvert tom for maggot, men Andreas sa han hadde mye med seg og tilbøy gladelig maggot til meg. Good sportsmanship!

Andreas hadde 2 hull mellom meg og Christer han satt i ut dagen. Jeg og Christer hadde 3-4 hull på hver side av han som vi brukte. På slutten så følte jeg det var i ferd med å tømmes, men skulle nok funnet mere fisk i relativ nærhet tror jeg. Glad jeg slapp å gjøre det, for mine 3 hull holdt akkurat ut dem 4 timene.

Vi hadde sett Jan Morten sitte veldig rolig en par hundre meter unna oss. Når det var igjen en times tid, så observerte vi at han hadde tømt sekken og hadde en pose ved siden av seg, så også han hadde fått veldig bra. Han hadde vel bomma i første hullet, men hull nr.2 satt han vel 3 timer pluss i. Han lagde seg et hull til, men det ble på feil dyp sa han, så han gikk tilbake til sitt hull nr.2 og da var det fisk der igjen.

For oss 3 som hadde sittet sammen hele dagen så dro Christer det lengste strået (ikke overrasket). Han hadde fått 475 fisker. Jeg endte på 424 fisker, og Andreas endte vel på ca 370 fisker tror jeg. Vi satt jo på et område som bare var 20x20 meter og dro altså opp ca 1300 abborer der på 4 timer. Snakk om at abboren har samlet seg for gyting ja. Hehe.

45 min inngangstid, så det skulle gå bra. Var litt sukker på toppen av isen, men ikke verre en at det gikk greit. Jeg var inne 6-7 min før gangtiden var over, så gikk fint. Startet å prate med folk, og var vel relativt greit fiske for dem fleste, men var jo ikke tvil om at vi som hadde funnet dem plassene abboren samler seg før dem skal gyte hadde fått klart mest.

Christer vant med sin nye konkurranserekord på 23.060 gram. Jeg ble nr.2 med 21.040 gram, Jan Morten ble nr.3 med 18.520 gram og Andreas nr.4 med 17.180 gram. 5te og siste premierte i totalen var Remi med 15.020 gram. Man måtte altså over 15 kilo for å få premie i dag. Brutalt. Beste dame ble Kjersti, og også hu hadde en veldig bra fangst på 12.360 gram.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment