onsdag 20. juli 2016

2016-07-14 Avreise, trekning av seksjoner samt fisking dag 1 - A-seksjonen i Ullsjön - Lappland Bream Master

I tillegg til meg, Tonje og brodern, som også var med i fjor, så skulle Finn Erik og Bentis være med i år. Artig. Dem kommer antageligvis ikke til å angre, for LBM er et artig fiske med muligheter for et fantastisk fiske.

Jeg og Tonje dro fra Askim kl 07.15. Ikke åpent i Töcksfors ennå, så får hamstre nikotin lengre nord. Tenkte å linke opp med Tommy og Finn Erik i Torsby, men dem var der nesten en time før oss, og såpass taggad at dem bare dro på nordover. Tommy ringte igjen når dem var på Systemet i Malung, og vi hadde da 2 mil igjen dit. Der hadde også brodern linket opp med Micke Åslund. Når vi kom Malung hadde dem allerede kjørt videre nordover.

Neste stopp ble matstopp på McDonald i Mora, og da var jeg og Tonje på plass mens gutta fortsatt sto i bestillingskøen. Bentis var allerede i Sveg, og da var det jo greiest for han å bare kjøre rett opp å få sjekket inn istedet for å stå å vente på oss.

Siste stoppen vi hadde før vi kom frem var på McDonald i Østersund. Her stoppet vi for å møte Erik Andersson som hadde med ei matchstang som jeg skulle ta med til Fredde. Vi ankom Dorotea camping kl 19.00 og hadde da 2 timer på oss til å pakke ut av bilen og rigge oss til i stugan før det var tid for trekning av sjørekkefølgen man skulle sitte på under Lappland Bream Masters.

3 år på rad har jeg trekt det man kanskje kan kalle kongeseksjonen, seksjon B, på dag 1. Dette vil jeg gjerne unngå i år, for seksjonene blir somregler bedre fra dag 2 og utover. Mulig med en dipp en dag, men den har uansett ikke høyeste vekt dag 1.

Jeg har tidligere lagd en oversikt som viser vinnervekt på seksjoner alle dager, og ut fra dem kan man på en måte lese rekkefølgen man vil sitte på:

Som man ser av totalvekten alle 4 dager siste 3 år så har B høyeste vekt, men ikke mye høyere en D-seksjonen i Sällsjön. Man kan også se at D seksjonen har sin høyeste vekt på dag 4 alle år. På B-seksjonen så er nest siste eller siste dagen den det blir den høyeste vekten på seksjonen. A er den sjøen med lavest potensiale, så det er den sjøen man på em måte har minst å tape på å sitte på dag 1. Så man ønsker da gjerne A-C-D-B, evt A-C-B-D.

Så når jeg trakk denne lappen opp av boksen, så kan dere jo selv forstå at jeg var meget fornøyd med trekningen. Rett og slett en drømmetrekning, på papiret.
Veldig fornøyd med rekkefølgen på sjøene jeg fikk i år

Resten av folket fikk disse rekkefølgene på sjøene:

Brodern sin lotthand kan se ut som å være litt ute av form. Han fikk som jeg har hatt siste 3 år, seksjon B på dag 1. Og ettersom han og Finn Erik kjører sammen, så får jo Finn Erik samme skjebne.

Jeg er jo selvsagt nysgjerrig på hvem jeg har på min seksjon alle dager, så lagde kjapt en oversikt på Excel for å finne ut det også, og slik ble det seende ut:

Beinharde konkurrenter på dag 2 og 3 kan det se ut til. Men det er jo bare morro. Skal man vinne LBM, så må man klare å sette på plass dem som på papiret er veldig dyktige fiskere.

Så da blir det Ullsjön første dag på meg. Normalt er det best lengst til venstre på denne seksjonen, men i år har dem flyttet seksjonen ennå lengre utover i sjøen, og det er positivt.

På bildet under ser dere hvor seksjonene har ligget på sjøen. Første gang jeg var med (2013) lå seksjonen på punkt 1, i 2015 lå den på punkt 2, og i år ligger den altså på punkt 3.

Sånn dem har lagt seksjonen nå er det jo mye større mulighet for at brasmene både kan komme fra høyre, venstre og rett utenifra. I 2013 så var man jo på en måte sjanseløs om man satt innerst til høyre og det ikke allerede var noen brasmer tilstede innerst i vika. Fisken kunne jo da kun komme inn fra venstre, og måtte forbi x antall fiskere før dem kommer til den som sitter innerst.

Jeg og Tonje var tidlig på plass oppe ved sjøen på torsdag morgen for å se på peggene før det senere skulle trekkes. Alle peggene så fine ut. Peg 1 (kant venstre) og peg 5 hadde litt siv ved seg og det er jo ikke dumt om det skulle bli mortfiske. For kan være ganske bra mortfiske i denne sjøen, og med et snitt på rundt 30 gram så kan man jo komme opp i 30 kilo ved å klare å få 1000 fisker på 5 timer.

Alle var på plass allerede kl 08.30, så da kunne vi ta trekkningen allrede nå istedet for å vente til kl 09.30. Vi trekker i den rekkefølgen vi ankommer sjøen. Damene først, så Tonje trakk. Hu fikk peg 2. Min tur, og jeg fikk A1. Nydelig, da fikk jeg en peg med siv i umiddelbar nærhet.

Rigget opp 2,5, 3 og 4 meter kortstenger til evt mortfiske. Videre satte jeg opp 2 stk baggerstenger på 8,5 meter. En med slider på 10 gram i tilfelle det skulle komme endel vind, og den andre med en 10 grams vanlig toppknyttdypp. Videre satte jeg opp 2 stk sliderstenger med 16 grams Cralusso Zero, og 2 sliderstenger til med 30+5 grams Sensas Merida sliderdupper. Disse store duppene er også i tilfelle det blir mye vind. Har tidligere opplevd at det har blåst såpass mye i Lappland at det er umulig å fiske med 16 grams Zero. Den blir rett og slett for lett i vinden, og da trassler den.

La i 10 baller på baggerstanga, samt 20 håndfulle på sliderplassen. Loosefeedet maggot på ca 3 meter toppknytt fra start også i tilfelle jeg skulle trenge å fiske etter mort. Startet å fiske med baggern, og var faktisk fisk der. Kult. Ganske små brasmer, men uansett artig. Var endel plagsom mort som tok agnet på veien ned, så dyttet hele bulken til rett overfor fortommen og prøvde å bombe krokagnet gjennom morten. Kjørte med 2 stk dendrabena på kroken.

Fisket på baggarn varte i ca 1,5 time. Etter det var det umulig å komme gjennom morten, evt at brasma hadde forsvunnet og det sto mort helt fra overflata og ned til bunn. Kastet i 5 baller med fòr med mye partikkelagn og testet slideren istedet.

Viste seg å være noe brasmer der ute også. Også der var det mye mort, så byttet fra Zero til Merida for å bombe meg gjennom morten. Plukket en og annen ut dagen på denne plassen. Endte på 20 brasmer på baggern og ytterligere 33 brasmer på slider, så totalt 53 brasmer. Ikke store fiskene da, så tippet dem ville veie rundt 20 kilo.

Roul på peg 3 hadde startet bedre en meg. Hadde flere fisk på långspø en meg, men som så ofte tidligere år så varer ikke långspøfisket lengre en 1-2,5 timer. Roul hadde ikke fått så veldig mange på feeder, så jeg følte jeg hadde passert han i løpet av dagen. Klarte ikke se dem som satt lengre bort (Peg 4 Tengerström, peg 5 Urban og peg 6 Patrik D).

Jeg satt på peg 1, noe som betyr at jeg har ansvaret for innveiing. Tok med meg veieutstyret og fikk bort til peg 6 for å starte innveiingen. Patrik hadde fått endel brasmer, og når han ikke fikk brasmer så fisket han mort. Veide inn småpene 18.220 gram. Urban hadde fått noe bramser i begynnelsen, men så ble morten for plagsom. Han hadde da gått inn på kortstenger for å fiske etter morten. Spurte han om det var bra drag på morten, og det bekreftet han. Var bare å pumpe. Har du 800+ mort da eller lurte jeg på, men han har ikke teller, og trodde ikke han hadde så mange. Men jeg ble brått redd for at jeg hadde valgt feil taktikk idag. 1000 mort i denne sjøen er jo fort 30 kilo, og jeg selv tror ikke jeg har mere en 20 kilo.

Fikk veid inn Urban, og han hadde vel ca 5 kilo brasme og 5 kilo mort, og veide 10.480 gram. Da hadde han ikke hatt slik mortpumping som jeg hadde sett for meg. Mulig han fisket dem på 5 meter eller noe, ettersom han ikke hadde fått flere i antall.

Tengerström veide inn 6640 gram. Roul sine fisker veide 14.700 gram og Tonje som hadde fått sine på feeder hadde 7.700 gram.

Mine 53 brasmer/store abborer veide 21.560 gram. Det gir et snitt på fisken på 406 gram. Spørs om jeg burde ha fisket mort istedet, for tror det var mulig å ta 1000 av dem idag, men vant da uansett seksjonen så får si meg fornøyd med det.

Dagens fangst:
21.560 gram

Resultater fra alle 4 seksjoner:

På B-seksjonen som brodern satt hadde Jon vunnet fra peg B1. Ingen overraskelse at kant høyre er best på den seksjonen. han hadde fått dratt sammen 40 kilo med brasme på feeder. Nest best var B2, Fredde, og B3 Bentis. Så kom Micke fra B6, før brodern på B4 og tilslutt Finn på B5. Var visst flere grunne pegger her. Peg B1, B4, B5 og B6 var alle kun 80-100 cm dype på långspø.

På C-seksjonen så vant Liss fra C4. Plassen til venstre på båtutkjøringen. 31 kilo fikk han. Mye småbrasmer visstnok, for han hadde nok 60-70 brasmer. Det som overrasket mere var at nr.2 kun hadde 4,8 kilo. Det var Jesper fra C3.

På D-seksjonen nede i Sällsjön vant Bo fra D4 med 30,5 kilo. Småsterkt fisket, for anser D5, D6 og D7 som bedre pegger en D4. Harriet ble nr.2 med 11,7 fra D7 og Per "Chefen" nilsson ble nr.3 fra D5.

Stillingen i LBM 2016 etter 1 av 4 dager:

Jeg er veldig fornøyd med dagen, for tipper høyeste vekt fra A-seksjonen i løpet av uka kun blir 30-35 kilo, noe som vil si at jeg kun har "tapt" 10-15 kilo i sammendraget. C-seksjonen er jo god for 50 kilo, så der hadde jo "alle" på seksjonen "tapt" 30-40 kilo (utenom Liss). På B og D er det jo mulig å dra 50-70 kilo, så folkene som har sittet der har mest sannsynlig også tapt en god del.

Min første konvolutt er sikret: