Totalt antall sidevisninger

tirsdag 28. februar 2017

2017-02-18 KM SFK Acerina - Ravnsjøen

Ikke alltid like lett å flette inn et KM i den tette terminlista, men vi falt ned på 18.feb. Ble krasj med Glomsrudsjøen, men sånn måtte det bare bli. Heller ikke like lett å finne hvilket vann vi skal bruke, men denne gangen fikk vi en ide allerede i jula da vi så en kort facebookrapport fra Ulfengen fra lengre sør i fylket. Han hadde vært å fisket et vann som heter Ravsjøen som ligger oppe i skogen ved Sæbyvannet. Ikke store vannet, men med sin 1,2 km i lengde så skal jo det holde greit til et KM der det normalt vil møte en 10-15 personer. Ulfengen hadde fått i overkant av 8 kilo, og alle metoder hadde fungert. Pimpel, tafs og myska. Var vel kun Klava fra klubben som hadde fisket denne sjøen, og han kunne i være med i dag, så alle som stilte til start kom med så si blanke ark. Artig å konkurrere på like premisser.

Dagen kom og det møtte 13 personer til start. Vi parkerte på Sæbyvannet og ruslet opp. Kent hadde tatt med ved og folk hadde tatt med seg grillmat. Greit å få til en sosial ramme også når vi først er samlet kun vi i klubben. Var en liten bålplass der vi la fra oss det vi ikke skulle ha med ut på isen. Fisket skulle foregå fra 10 til 14, og vi gikk ut på isen kl 9.45.

Fant meg en plass som så grei ut, og folk spredde seg jevnt utover på isen. Ikke noe i dem par første hulla, men fikk et par i 3je hullet. Inne på et par meters dyp. Borret 5 meter rett frem, men bare 1 til. Borret da på utsiden, 3 meters dyp, og fikk et par til. Gikk ennå lengre ut, 5 meter, og fikk 3 til. Ennå lengre ut, 7 meter, men der var det ikke noe. Christer kom borrende/løpende. Hadde vel kun fått et par fisk på sine første 5-6 hull. Han startet jo bare 100 meter lengre bort en der jeg startet, så forventet at han ville dukke opp om han ikke satte seg rett i fisk.

Han borret inne på 3 meter forran meg, men fikk vel ikke noe særlig. Var på vei videre bortover, men så oppdaget han at jeg fikk brukbart i et hull ute på 5 meter. Han gikk da litt tilbake igjen og lengre ut, og da traff han bedre også. Rimelig sikker på at 5 meter var dypet som gjaldt. Kan jo endre seg i løpet av dagen, men inntil videre så var det å prøve å finne det dypet.

Jeg traff ikke noe særlig mere, så borret på bortsiden av Christer igjen, men traff ikke skikkelig. Christer var i ferd med å ta inn det jeg ledet på han. Jeg stakk da 30 meter videre, og traff i andre hullet der. Igjen på ca 5 meter. Dro vel fort 15 i det hullet, og følte snittet var ganske bra. 80-90 gram føltes det ut som. Christer gikk tom der han satt, så han kom forbi meg igjen. Traff ikke noe særlig så brått var han 50-70 meter forbi meg.

Jeg ble sittende å plukke en og annen, men følte jeg måtte gjøre et flytt igjen snart. Christer kom tilbake igjen. Hadde hatt et greit hull lengre fremme, men der traff han på blant annet Gunnar som kom andre veien, så da snudde Christer. Vi hadde vel begge rundt 50 fisker nå, og hadde vel gått 1,5 time. Både jeg og Christer hadde sett at Tonje ikke hadde flyttet seg mere en 20-30 meter første 1,5 timen, så Christer krysset over til den siden hu satt på. Han gjorde et hull ca 30 meter fra henne. Men så at han borret seg vekk fra Tonje.

Jeg måtte finne noe uborret selv nå. Heiv sekken på ryggen og dro opp i enden på sjøen. Visste at kun Kay hadde startet der oppe, så der burde det være mye uborret. Kom opp til han, og han hadde vel en 60-70 fisker sa han. Jeg hadde 54 mener jeg å huske. Fikk se oppe i dunken hans, og syns han hadde noe dårligere snitt en meg, så tror vi lå noenlunde likt på vekt. Kay hadde også sittet å fisket grunt. 1-2 meter. Jeg borret da for å finne 4-5 meter her oppe. Fant jo fort det dypet, men var dessverre ikke noe fisk her. Borret ei strekke på 100-150 meter, og fikk vel kun 3 fisk. Kastet bort fort en halvtime på det flyttet der.

Var omtrent identisk terreng på andre siden av sjøen, der det også var uborret, men ettersom det så så likt ut så var jeg redd det var dødt der også. Resten av sjøen var vel snart oppborret, så valgte å stikke tilbake til odden der jeg startet. Prøve gamle hull, og borre mellom hullene. Fikk fisker i neste alle gamle hull. Var vel igjen ca 1 time nå. Fra 1,5 time til 3 timer hadde jeg fått veldig dårlig. Hadde vel rundt 70-75 fisker nå når det var igjen 1 time.

Fikk bra i dem gamle hullene der Christer traff første gangen i dag. Traff dessverre ikke all verden i mine egne gode hull fra tidlig på. Fredrik testet ene hullet til Ole, som lå inne på bare 1,5-2 meter og han dro bra der. Jeg testet også noen grunnere hull da, men fikk ikke veldig bra. Men plukket relativt greit da. Både i gamle hull og hull mellom.

Tiden rant etter hvert ut. Fredrik dro vel 40 i siste hullet sitt og endte på 99 fisker. Jeg hadde 131 tror jeg det var. Var ok ikke langt nok forran Fredrik til å klare å vinne i dag. Pratet med Jarle som avsluttet ganske nært meg, og han hadde fått veldig bra på slutten sa han. Virket faktisk som alle hadde fått bra på slutten. Så var nok noe væromslag som trigget i gang abboren.

Virket som bettet startet rett etter jeg hadde bommet på den 100-150m strekka oppe ved Kay. For både Christer, Tonje og Kay som fisket det området hadde dratt bra i alle hullene. Og når dem treffer på uborret, mens jeg må sitte å fiske gamlehull/mellomhull så klarer jeg ikke å dra like mye.

Viste seg at Christer hadde gått fra ca 50 etter 1,5 time til 222 etter 4 timer. Tonje hadde vel 180 fisker, og Kay hadde ca 165 fisker. Så alle dem 3 kom til å slå meg. Og slik ble det også. Christer ble klubbmester med 11620 gram, Tonje ble nr.2 på 8850 og Kay nr.3 med 7270. Jeg ble nr.4 med 6480 gram.

Totalt resultater fra dagen ser dere her:


Vi avsluttet dagen med å sitte å grille i en times tid før vi trakk mot bilene igjen og dro hjem. Jeg syns det var en fin dag i gode kompisers lag, og håper dere andre syns det også. Fisket var ganske bra, og var koselig å avslutte dagen med litt grilling. Både Christer og Jan Morten har 2 napp i vandrepokalen nå, men vi har satt at man må 5 napp i den for å få beholde, så den kommer til å gå i minimum 3 år til. Forhåpentlig går den i 10 år til.



Årets klubbmester - Christer Fossen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment