tirsdag 6. august 2013

2013-08-04 Orsa Match Open - Dag 2

Var oppe i 6.30 tiden, vasket hytta og sjekket ut. Dro til vandrerhjemmet der Fjellis lagde frokost for meg. Lagde fòret for dagen. Braxkung med en del Riviere leem i. Greit å ha litt tungt fòr når man fisker i ei elv.

Tid for trekking, og ettersom jeg trakk først i går, så måtte jeg trekke sist i dag. Tonje trekker da nest sist. Vi fulgte med ettersom peggene forsvant. Når det var Tonje sin tur lå kun peg 1 og peg 10 igjen i hatten. Med tanke på at Tonje hadde en seier fra i går, så hadde hu store muligheter til å vinne Orsa Match Open 2013 om hu klarte å trekke peg A1 i dag. Nedstrøms kant i Storån er en ganske så bra peg normalt sett.

Hu trakk dessverre A10 i stedet. Det betyr jo at A1 lå igjen til meg. Helt greit å få servert kanskje Storåns beste peg slik.

Vi satte kursen for Storån. Lesset av Tonje sitt utstyr ved veien i nærheten av B10, mens jeg kjørte videre helt ned til A1. På A2 satt Peter Eriksson.

Jeg rigget først opp kort TAP for evt mort/gullbust. 2 grams rund dupp og rosa hydro på topp 5. Videre rigget jeg en 3 grams rund dupp på 13 TAP og grå hydro. Og en siste topp med 6 gram rund dupp og svart hydro til samme sted. Satte også opp en 9 meter baggerstang med rød hydro i. Hadde en 8 grams rund på den. Har kun ei feederstang, så rigget opp den med en 40 grams cagefeeder, glidende. Hadde jeg visst hvordan det så ut her, og at strømmen var såpass liten så skulle jeg ha tatt med meg noen bolostenger også, men dem lå altså igjen i Askim denne gangen.

Tid for fiske, og la i 2 appelsiner med en god del caster og levende maggot i på topp 5. Kastet videre i 5 appelsiner med mye caster og død maggot på 13. Koppet videre i 5 baller til med samme ingredienser + en del klipt mark. Kastet ut med full feeder og skøyt 3 baller med sprettert. Veiver inn, lader feeder igjen og kaster ut, etterfulgt av 3 nye baller med sprettert. Dette gjorde jeg 4 ganger.

Fisket starter, og jeg begynner på 13 TAP og toppen med grå hydro. Går en par drift så får jeg en gullbust. Ikke så godt tegn. Peter oppstrøms meg får en 0,5 kilos veder på 13 TAP. Jeg får et par gullbust til, og Peter får en veder til. Så kroker jeg noe bedre, men etter bare en par sekunder detter den av. Får et par morter etter dette. Peter får ennå en vederbuk. Jeg kroker på nytt en bedre fisk, men mister denne også. Dritt! Jeg bytter om til toppen med svart hydro slik at jeg kan smelle til ennå litt hardere i tilslaget.

Får ennå noen morter og gullbust før jeg kroker den 3je store på TAP. Men også denne detter av etter bare noen sekunder. Første timen forsvinner fort. Jeg er frustrert etter å ha mistet 3 store, og kun fått opp 12 gullbust og morter. Ser lengre opp på strekka at Jörgen Storm drar noe storbrasme på 9 meter toppknytt.

Peter går ut på feeder, og får ei 2kg + brasme rimelig kjapt. Jeg kaster fra meg TAP’en og går ut på feeder jeg også. Og der er det fisk. Biter etter bare 10 sekunder og kroker. Var ei lita brasme på rundt kiloen som jeg får lagt i keepnettet.

Kaster ut igjen og biter etter 10 sekunder igjen. Vederbuk på 7-8 hg denne gangen. Peter får vel ei ny fin brasme. Etter at jeg har fått en 3-4 raske fisker så starter det å bli litt vanskeligere. Må vente 2-3 minutter på nappene. Klarer å skrape sammen 10 store fisker i løpet av time nr.2. Det har død ut hos Peter nå, og stort sett ingen andre som får noe heller.

I time 3 begynner Roffe å få litt pene brasmer på feederen. Plukker enn og annen og begynner å se farlig ut. Jeg får et og annet napp, men nå er det fort 10-15 min mellom nappene. Er også inne og tester 13 TAP igjen, og også topp 5 plassen, men det gir ingenting.

Når 3 timen er over så dør det ut for Roffe igjen. Jeg får en veder som har en fortom hengende ut av kjeften. En rød krok på. Spør Peter om han fisker med rød krok, og det gjorde han ikke. Han spurte videre Roffe, og han fisket med rød krok. Så da var det altså en fisk som Roffe har mistet 20 meter lengre oppstrøms som har kommet ned til meg for å gomle i seg ennå mer mat. Litt rart den ikke gikk oppstrøms i stedet syns jeg.

4de timen så var det omtrent kun jeg som fikk fisk på seksjonen min så det ut som. Flere på seksjonen begynte å pakke 15-20 min før slutt. Ser at Dag Even fikk ei pen brasme. Så hører jeg et brak. Håvskaftet hans knekker når han ruller håven med brasma i, over spraybaren. Fort gjort, men kjipt likevel. Han fikk da i alle fall brasma.

Siste 15 minuttene blir det plutselig litt fart på plassen min igjen. Får 2 kjappe veder og ei bra brasme helt på tampen. Ender opp på 18 store fisker (tipper 10 vederbuk og 8 brasmer) + dem 12 små som jeg fikk på TAP første timen. I alle fall 3 av brasmene var ordentlig Storånbrax på 2kg +.

Dem starter å veie oppe på peg 7. Jeg driver å pakker så fikk ikke med meg at dem dreiv å veide inn. Men når dem kommer til Peter så er det Roffe som leder med 10,7 kg. Peter stopper på 9520, så han manglet den siste brasma som han satt å ventet på siste par timene.

Drar opp nettet mitt og får det over i IKEA-pose-veienettet. Jörgen løfter opp 25kg Samson vekta og fisken slår ut et sted mellom 22,0 og 23,6 kg. Han har heller ikke pinnen til vekta, så må holde vekta i «kroppen». Vekta går mye opp og ned og vil aldri stille seg skikkelig. Etter en par minutter så ber han meg prøve. Det er tungt å holde, men prøve å holde den rett. Vekta varierer fortsatt litt, men vi blir enige om at det veier ca 22,3 kg. Jeg ville jo uansett vinne seksjonen, så kanskje ikke så farlig om det var 22,3 kg eller 23,6 kg… Til neste gang vil jeg anbefale å ha en tripod tilgjengelig, og gjerne også et vanlig veienett og ikke en IKEA-pose. Fisken spreller mindre i et vanlig veienett. Og det vil heller ikke kunne snike med seg eventuelt vann i et veienett. Mulig dere har små hull i bunnen på IKEA-posen, men det vet jeg ikke noe om. Jeg har både tripod og veienett, så kan ta med meg dette til dem seksjonene jeg trekker på neste år i Orsa Match Open.

Uansett så vant jeg min seksjon, og med over det dobbelte til nr.2 på seksjonen, og det var jo moro. Vet jo selvsagt at jeg satt på en meget bra peg, men det skal alltid fiskes først. Fikk meg uansett en opptur etter min fangst på 90 gram i går.
22.300 gram. Foto: Jörgen Storm
Seksjon A - Storån. Foto: Kenneth Lilja
På B-seksjonen så vant Peter Lindh fra peg B12 med 23520 gram. Nr.2 her ble Jesper Dyberg fra B14, oppstrøms kant, med 14.600 gram. Finn Erik på peg 8 og Rune på peg 9 fikk ikke noe annet en småfisk. Så ryktene jeg hadde hørt om at de 2-3 plassene nedstrøms på B-seksjonen ikke var noe særlig bra kunne se ut til å stemme. Tonje på B10 hadde fått 8 brasmer + noe smått, og hun veide inn 12020 gram. Det ga hu en 4.plass på seksjonen. Bra fisket fra et litt vanskelig område. Tonje har heller ikke fått brasmer over 2 kilo før, og antagelig var en av fiskene hennes over 2 kilo, så da har hu fått det også.

Seksjon B - Storån. Foto: Kenneth Lilja
Videre til C-seksjonen, som er lave nummer i Lillån. Ligger i bakhodet at Jörgen fortalte meg at peg 4-5-6 er bra. Sjekker lista og ser at Lasse W har fått 8080 gram og en 2.plass fra peg 4. Noe som vel bekrefter at i alle fall peg 4 er bra. Rune vant jo fra denne peggen i går. Roger Järling på peg 5 blir nr.3 på seksjonen med 5100 gram. Men vinneren i dag sitter på peg 7. Der satt Verdensmestern, og nytt for helga var at han fisket med min gamle X8000. Han kjøpte den av meg før helga, slik at han kunne arkivere sin gamle Astra 3000. Han hadde ca 15 brasmer/skimmers fortalte han. Alt på TAP. Han veide inn 8250 gram. Sterkt fisket brodern!

Siste seksjon. D-seksjonen. Fjellis hadde trukket D14 og han hadde litt press på seg ettersom dette var vinnerpeggen i går. Men kan ikke helt sammenlignes, fordi brasmene ofte trekker inn på strekka i løpet av natta, og kan stå midt på seksjonene andre dagen. Ved sin side hadde han Steinar, og inne på peg 12 satt Finn Willy. Skulle vise seg at det ble stående mellom disse 3 på denne seksjonen i dag. Steinar var den som gikk seirende ut av denne duellen med sine 15.650 gram og ny Lillånrekord under Orsa Match Open igjen. Da fikk ikke Tonje sin rekord stå lengre en i 24 timer, men sånn er meitinga. Fjellis ble nr.2 på 14.500 gram og Finn Willy ble nr.3 med 9.790 gram.
Seksjon C & D i Lillån. Foto: Kenneth Lilja

Vinner av Orsa Match Open 2013 ble da Steinar med plassiffer 1+2. Stort grattis til deg Steinar, deilig med en opptur!
Vinner av Orsa Match Open 2013 - Steinar Kalfoss, Åsnes JFF, Norge
Foto: Kenneth Lilja
Seiersbadet avklarad!

Tonje endte opp på 4 plass totalt på sin første tur til denne konkurransen. Meget bra fisket!

Jeg selv plasserte meg på en 6 plass totalt. Godkjent. Samme plassiffer som brodern, men bedre på procent. Viktig å snike meg forran min bror. Hehe.

Apropå procent. For dem som lurer på hvordan Kenneth regnet seg frem til dette, så fikk jeg en god forklaring på det, og den ser dere her:

"Procenten räknades genom att jag slog ihop de tre med högst vikter på sektionen. Vi kan ta Tonjes sektion på lördagen som exempel.

Där hade Tonje, Roffe och Markku en sammanlagd vikt på 16 530 gram.
Då blir värdet på Tonjes etta 13 780 gram delat med 16 530 gram = 83,3 %
Din placeringssiffra på samma sektion får ett värde på 90 gram delat med 16 530 gram = 0,5 %

På Tonjes sektion på söndagen var det en sammanlagd vikt på de tre första på 51 880 gram.
Då blir värdet på hennes 4:a enligt 12 020 gram delat med 51 880 gram = 23,1 %

Vilket gör hennes totala procentsiffra till 106,4 %

Räknar procent har jag gjort på hela startfältet där det behövts för att få fram en slutplacering, dvs den vikt man enskilt hade, delat med den sammanlagda vikten på de tre första på sektionen.! "

Totalt resultater ser dere her:
Foto: Kenneth Lilja

Som oppsummering vil jeg bare si at jeg trives utrolig godt i Orsa. Suveren brygge i Lillån. Ikke så kult å få 90 gram her, men slik er fiskinga. Men litt overskyet vær så hadde alt blitt så meget bedre. Og arrangøren har ingen innvirkning på værforholdene. Storån var nytt for meg i år, men var fint her også. Nydelige pegger fra nr.1 og opp til 11 tror jeg det er. 12 til 14 er vel litt brattere, men ikke noe problem det heller. Arrangørene hadde gjort en kjempejobb i forkant, under og etter arrangementet. Vil takke hele arrangørklubben, med Kenneth og Jörgen i spissen for en kjempejobb.

Jeg er tilbake igjen i 2014!