Totalt antall sidevisninger

mandag 26. august 2013

2013-08-25 GP nr.7 - Espern, Mjøsa

Da var det på tide med GP nr.7.
Jeg og Tonje var oppe å testet Tjuvholmen forrige mandag. http://gabloggen.blogspot.no/2013/08/2013-08-19-treningstur-til-tjuvholmen.html

Jeg hadde aldri fisket hverken Espern eller Tjuvholmen før, så syns det var nyttig å få testet en av strekkene. Både med tanke på dybdeforhold, evt strøm, hvilke arter, snittet på artene.


Var på plass 7.45 og hadde en hel time på meg til dem vanlige forberedelsene som blanding av fòr, henting av agn etc. Tid for trekking, og opp av hatten trakk jeg peg 14. Espern. Jaja, aldri vært der, men hadde snakket med Thomas i etterkant av KM’et dem hadde på Espern forrige søndag. Så vet da i alle fall hva slags fiske dem hadde den dagen.

Tonje trakk peg 8 på Fugletårnet. Omtrent der jeg satt når jeg vant den strekka i fjor. Thomas hadde trent Fugletårnet forrige lørdag, og kunne rapportere om bra bett med både mort, laue og småvederbuk fra den dagen.

Jeg kom meg til peg etter å hjulpet Tonje med bæring av litt av utstyret hennes ned til peg. Jeg hadde som sagt peg 14, og hadde Odd H på peg 13 og Thomas på peg 15. Ellers så satt Benterud på innerste kanten, peg 12, og det var fra der Jonny vant seksjonen i fjor. Videre utover forbi Thomas satt brodern på peg 16, Viggo på peg 17, Håvard på peg 18 og Magne Olav kant ytterst på peg 19.

Jeg startet med å rigge opp 5, 6 og 7 meter toppknytt. Satt videre opp 3,5 meter til laua, så 13 TAP, samme plassen som 7 m toppknytt. Satte også opp en topp til lauefiske på TAP. Og satte også opp 2 sliderstenger som jeg fisket på 27-28 meters avstand.

Jeg tok meg av tidtagningen på min seksjon. Kl 11.05 ropte jeg fòring. Appelsin nr.1 på 13 TAP traff stanga 5 cm innenfor koppen, noe som medførte at hele del 1 ble slått av stanga. Faen! Tok opp sliderstanga og prøvde å fiske inn kopptoppen. Fikk den sakte men sikkert innover etter 2-3 kast, men når kopptoppen var ca 4-5 meter fra land så ble det for mye vann i koppen og inne i stangdelen at den sank til bunns. Dritt! Kunne ikke begynne å hoppe i vannet nå midt i grunnfòringa, så håpet på at den ville ligge rolig på bunnen ut dagen så fikk jeg heller ta en dukkert etter konkurransen.

Kastet 4 4 appelsiner til på 13 TP. Fòret videre 15 håndfulle på slider, og så satt jeg og loosefeedet maggot på 13 m og kastet litt lauefòr forran bena. Starten gikk kl 11.15. Startet på 13, men fikk ikke noe der. Var ingen som fikk noe fra start. Gikk vel 15 minutter så fikk Odd H ei laue på 4 meter. Jeg prøvde 3,5 meteren, men fikk ikke noe. Så en lauestim som gikk og patruljerte. Stort sett til venstre for meg mot Odd H. Thomas fikk også laue nå, og det gjorde også brodern. Jeg tok opp TAP’en med lauetackle og fikk etter hvert noen lauer selv også. Noen på topp 7, så måtte jeg på topp 8, og plutselig var det noe laue på topp 5. Umulig å få den til å stå, så måtte bare koble på og av deler på TAP’en ettersom hvor jeg kunne se lauene vaket.

Thomas ledet seksjonen en god stund med de lauene han hadde klart å klore sammen. Etter ca 1 time ble det steindødt for alle. Vi så lauene gikk og cruiset, men dem ville på død og liv ikke spise maggot eller pinkies. Prøvde å loosefeede pinkies, og så at lauene var borte å tittet på dem, men spiste dem ikke. I denne perioden klarte jeg å klore sammen noen lauer på bunnen på TAP 13. Mener Thomas hadde 22 mot mine 15. Jeg klarte å klore til meg 4 lauer på bunnen, så det sto 22-19. Men etter dette ble det steindødt.

Var vel en hel time som det ikke var noen som fikk noe som helst. Men plutselig fikk Odd H en, så fikk Thomas en. Jeg fikk en på 3,5 meteren. Var litt kort stang, så tok opp en 4 meter. Fikk en par på denne også. Men laua gikk ennå litt lengre ut. Valgte å ofre dypet på 5 meter. Satte duppen på ca 1 meters dyp, og satte alle blyene 10 cm under duppen. Kastet på dem vakende fiskene jeg så, og plukket en her og en der. Så en periode at Håvard fikk bra langt ute til høyre. Var litt mere krusninger på vannet der ute. Kan det ha vært grunnen til at han plukket klart bedre en oss andre?

Jeg var vel oppe i rundt 40, og Håvard hadde vel rundt 80 ble det sagt. Thomas hadde 45 da mener jeg det var. Odd H hadde ikke teller, men mente han hadde en 40-50. Så plutselig at Benterud dro veldig bra inne på kanten. Så ut til han hadde klart å få dem til å stå rolig. Litt senere så sa han at han tippet han hadde 60-70 fisk.

Lå an til at jeg måtte prøve å fiske for 3 plassen. Det døde helt ut for brodern, så han så ikke noe annet valg en å gamble med å se om han klarte å få en bonusfisk ute på slider. Det klarte han ikke. Virket som det hadde dødd ut hos Håvard også nå, for så at han satt og fisket bolo. Og han klarte å få en 3 hg abbor. Eneste mann på strekka som klarte å få noe på snelle i dag.

Odd H startet å plukke omtrent like bra som Benterud. Jeg plukket også litt mere en jeg hadde gjort tidligere i dag. Men jeg fikk ikke fisk om jeg ikke så vakende lauer. For Thomas hadde det også dødd så si helt ut, på lik linje med brodern.

Håvard så ut til å vinne, med Benterud hakk i hjel, og Odd H dro såpass bra på slutten der at han så ut til å sikre seg 3 plassen. Odd H fortalte at han hadde fått 19 lauer siste 20 minuttene. Han satt nok inn dødsstøtet i forhold til meg på den avslutningen.

Jeg endte på 67 lauer.
 

Håvard hadde 82 lauer og en stk 3 hg abbor.

Odd H og Benterud hadde ikke tellere.

Startet å veie inn hos Benterud, og han veide inn 3190 gram. Odd Henning var rett bak med 2900 gram. Min tur, og når jeg fikk se fangsten så hadde jeg et ørlite håp om å slå Odd H. Men den gang ei. Mine fisker veide 2790 gram. Thomas som, dessverre for han, satt det jeg mener er feil plass på seksjonen, altså på midten, hadde en bedriten siste time og veide inn 2440 gram. Han ledet på meg i 3 timer, så må ha vært surt å se jeg tok han igjen og passerte han. Brodern veide inn 1330 gram, Viggo fikk 790 gram.

Tid for å veie inn Håvard, og ut fra snittet mitt og hans antall, så skulle han dra i land dette. Jeg hadde jo 67 fisk på mine 2790 gram, noe som vil si 41,64 gram. Han ganget da det tallet med sine 82 fisker og la på 300 gram for abboren sin. Det vil si 3414 + 300 = 3714 gram. Viste seg at han hadde ennå litt bedre snitt og endte på 3900 gram og seksjonsseier.

Magne Olav var sistemann på vår seksjon. Han var den eneste som hadde klart å få mort, hele 2 stykk, sammen med noen få lauer. Han veide inn 680 gram.

Håvard sitt snitt på lauene skal da bli sånn ca 3600 – 82 = 43,9. Mitt snitt og Håvard sitt snitt delt på 2 blir da 42,7 gram. Om man sier det var snittet på lauene på strekka så hadde antagelig Benterud 74 lauer, Odd H hadde 68 lauer og Thomas hadde 57 lauer. Jeg hadde jo som sagt 67 lauer og Håvard hadde 82 lauer.

82, 74, 68, 67 og 57....

Så det ble da en relativt jevn seksjon. Vanskelig, men jevn. Thomas og brodern fikk slite, mest sannsynlig fordi dem satt mest mulig midt på seksjonen. Jeg slet også pga at jeg satt mot midten av seksjonen. Men slik er fiskinga. Gratulerer til Håvard med seksjonsseier, Benterud med 2.plass og Odd H med 3 plass på seksjonen.

På Fugletårnet var det ennå verre stilt en på Espern. Tonje ringte meg en par ganger i løpet av konkurransen. Hu hadde lurt opp 5 lauer i løpet av første timen, og det var alt hu fikk. Geir T vant med en liten veder og noe mort/laue hørte jeg. Totalt 400 gram. Geir B ble nr.2 med sine 8 lauer og 200 gram. Svein sneik seg inn på 3 plass med sin ene mort som han fikk etter 3 timer og 40 minutter fiske. Så Tonje fikk 4.plassen med sine 5 fisker.

På Tjuvholmen var det litt mere fisk, men absolutt ikke mye der heller. Men dem fikk da i alle fall litt mort. Peg nummere 23 til 29. Krzy satt relativt midt på seksjonen, på peg 26, og vant med sine 9860 gram. Han var den eneste med bonusfisker. En kilosveder og en litt mindre veder visstnok. Men han hadde også vunnet uten disse vederbukene. Nr.2 her ble Jonny med 7660 fra peg 27. Runar ble nr.3 fra med 6920 gram fra peg 24, tett fulgt av Tom Erling med 6900 fra peg 28.
Ble en badetur etter kopptopp etter konkurransen, men den ga dessverre ikke noe resultat:
 

Må si at arrangørene var meget uheldig med fisket. Fra å være meget artig mortefiske forrige helg til å bli helt håpløst dødt denne helga. Kan det ha vært at forrige helg var det vind og da mere bråk i overflata til at det denne helga var vindstille og da blikk på overflata? Det får vi vel aldri vite.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment