Totalt antall sidevisninger

mandag 18. november 2013

2013-11-17 Winter League nr.5 - Harstadsjøen, Sagbruket

WL nr.5 valgte vi å arrangere på Harstadsjøen. Dette fordi værmeldingen tilsier at det var siste gang på denne siden av vinteren vi har mulighet til å arrangere stevne oppe i Kongsvingertraktene.

Har jo fisket denne strekka mange mange ganger, så vet noenlunde hva jeg går til. Til høyre på strekka, i djuphølet så er det mort på kort TAP og skimmers på lang TAP som bruker å gjelde. Noen ganger er det også laue som er tingen. Til venstre på strekka så er det mort på kort til halvlang TAP, noen ganger skimmer på lang TAP, men ofte må man ut på slider for å få skimmers. Kan også være laue i denne enden av seksjonen.

Tonje ble med som tilskuer og fotograf i dag. Godt å slippe å kjøre alene til og fra stevne.

Jeg tok med meg 1 kilo med 3000 Bremes, 1 kilo Geers Mörtkung, 2 kilo Ablette Orange og 4 kilo leem. Av agn tok jeg med 1 liter rød maggot, 1 liter rød pinkies, 0,5 liter caster, 0,3 liter med død rød maggot, 1 kilo med mark, 250 gram akvariejokers ferdig separert, 1 hookerpack med mygg som jeg fortsatt har levende etter Söderhamn og tilslutt en boks med hamp. Kommer selvsagt bare til å bruke en brøkdel av dette, men vet ikke hvilken brøkdel ennå.

4 påmeldte i dag. Jeg, brodern, Finn E og Ole G. Jeg og Tonje kom frem i det Finn dreiv å satte ut pegger. Vi var enige om å ha 1 pegg på hver side av gamle buska, en pegg på bortsiden av betongen og siste peggen i djuphølet. Brodern og Ole G kom i hver sin bil rett etter jeg kom.

Første jeg sjekket var hvordan elva gikk. Den var ikke spesielt hard, men skar i retning litt til høyre for øya. Så rundt 30 meter ut på peg 1 gikk elva over swimmen. Skulle jeg trekke her ville jeg da i så fall fiske max 25 meter på slideren. Vi så ganske mange brasmerullinger før start. Noen inne på strekka og noen lengre ut, samt noen mot øya. Det vanlige egentlig. Ettersom brasmene var såpass aktive så tippet jeg det kunne vært brukbart i djuphølet, så hadde lyst til å trekke der. Altså peg 4. Det har ikke vært noe skimmers i djuphølet de 2 tidligere WL-stevnene som har vært her tidligere i høst, og det har vært rart. Men dem har jo alltid vært der tidligere år, så håpet dem var her idag.

Startet trekkingen og Finn trakk først. Han fikk peg 2. Min tur, og jeg fikk peg 1. Ole G havnet på peg 3 og da ble brodern i djuphølet på peg 4.
Jaja, peg 1 er ikke dum den. Var den peggen jeg vant fra sist jeg var her. Da var det peg 2, med Raino på peg 1.



Under oppriggingen så sa Finn at han skulle satse alt på TAP i dag. Han hadde ikke engang med seg slider. Nja, tenkte jeg. Kaaan hende brasma kommer på lang Tap her, men vil da si at slider er et mye sikrere kort på alle peggene fra venstre og helt bort til og med betongen.

Rigget en 0,4 grams Lombardia kulependupp til topp 5. Satte opp en 1 grams PB Inter med tykk antenne på 13 m. Må ha bærevekt til å ta en halv dendra. Satte opp en 16 grams Zero slider og loddet denne opp på rundt 23-24 meter. Kunne selvsagt klart meg med en lettere slider, men gadd ikke knyte om. Ikke hadde jeg med meg mindre slidere heller. Tilslutt satte jeg opp en 4 meter toppknytt til laua, slik i tilfelle.

Tid for fòring, og la i 2 koppeballer med en del joker, hamp og noen få røde pinkies i på topp 5. På 13m la jeg i 3 koppeballer med caster, død rød maggot, hamp og litt klipt mark. På slider skøyt jeg ut 10 håndfulle baller med samme blandinga som jeg brukte på 13m. Startet å kaste lauefòr skrått mot venstre for å se om det kunne komme noen av dem etterhvert også. Ville ikke kaste det rett frem for å unngå å spre fòr på kortplassen.
Starten gikk og begynte på topp 5. Finn fikk en liten mort etter noen minutter, jeg kjente ikke noe. Jeg gikk på 13 m. Kjente ikke noe på 1 rød maggot der. Testet 3 mygg på kroken i stedet, og da fikk jeg 3 relativt raske morter, men så ble det dødt igjen. Prøvde en halv dendra. Hadde noen napp på det, men klarte ikke å kroke noe. Gikk tilbake til mygg på kroken men kjente ikke noe på det.

Hadde gått 30 minutter alt, og brodern hadde på noe stort på 13 TAP. Gikk for tungt til å være brasme sa han. Kunne det være abbor? Eller kanskje ei gjedde? Fisken kom i vannflata etter hvert, og viste seg å være ei stor brasme som satt feilkroket i bukfinna. Brasme på nesten 1,5 kilo. Stort til å være på Harstadsjøen. Og en megabonus i dag som det virket å være veldig trått.
I det han kroket denne fisken så gikk jeg ut på slider. Han brukte nok 3-4 minutter på å få fisken i håven. Rett før han håvet sin fisk så hadde jeg allerede hatt napp og kroket ei brasme på slideren min. Var en relativt fin fisk det også. 8-9 hg. Rett ut igjen og gikk ikke lenge før slideren løftet igjen. Ny brasme og fikk inn denne også. Da var jeg vel ajour med brodern igjen. Ut igjen og ny brasme, og vips så var jeg forran brodern.
I løpet av første 1,5 time så fikk jeg 8 brasmer og mistet 2 til. Brodern hadde fortsatt kun sin ene feilkrokede brasme. Så han hadde startet å fiske mort igjen i stedet.

Brasmene ble borte for meg. Gikk inn å prøvde kort TAP. Fikk en 15 gram abbor etter 3 minutter, så det var dødfødt. Gikk på lang TAP, og der var det kommet litt mort. Dem tok 1 rød maggot nå. Ble ennå litt bedre om jeg fisket noen centimeter over bunn i stedet for å fiske dead depth. Men mortfiske på 13 meter gir lite vekt, samtidig som jeg hadde en komfortabel ledelse på strekka. Var mest inne og fisket litt mort for å hvile sliderplassen.

Brodern fikk ei brasme til når det var igjen ca 1 time. Hadde dem kommet inn hos han nå tro? Ofte dem kommer bra siste timen i djuphølet.

Jeg gikk ut igjen på slider, og der sto det en par fisker å ventet på meg. Fikk 2 relativt raske brasme, og begge fiskene var over kiloen. Fine Harstadsjøbrasmer. Men ble dødt igjen etter disse 2.
Dag E og sønnen kom en tur å tittet på. Var igjen ca 15 min når dem kom. Akkurat i det Dag E setter seg ned bak meg for å skravle litt så kroker jeg ei brasme til. Min 11’te for dagen. Får ofte minimum 2 om gangen, og på neste kast var jeg bortpå ei til, men denne datt av etter bare 1 meter.

Brodern hadde fått i gang bra med mort på 5 meter toppknytt på slutten. Lå på 2-3 morter i minuttet siste 5 minuttene, men det var altfor sent til å komme med en sluttspurt.

Sluttsignalet lød, og jeg endte på 11 brasmer og 9 mindre fisker. Mistet i tillegg 4 brasmer. Sist gang fikk jeg 14 brasmer og mistet 7 til. Følte jeg hadde litt bedre uttelling i dag.

Denne fangsten veide 8700 gram. Sist gang jeg var her hadde jeg 14 brasmer og litt småfisk, og det veide 8440 gram. Så hadde klart bedre snitt på brasmene mine i dag.
Finn hadde bra med mort inne på 13 etterhvert, men han visste jo at han ikke kom noen steder med det så han presset på for brasme, men det kom aldri noen.

Ole G fikk 4 morter i dag.

Brodern hadde sine 2 brasmer og en 40-50 morter tror jeg det var.



Neste søndag går vi for Isegran, for nå ser det ut som vinteren kommer, og vil ønsker i alle fall å få et stevne i Isegran før det blir gangbar is rundt omkring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment