Totalt antall sidevisninger

mandag 23. februar 2015

2015-02-21 FM Østfold ind og lag – Skjeklesjøen

FM skulle egentlig ha gått på Aremarksjøen, men der er det ingen is. Rakkestad & Degernes JFF som er arrangør flyttet stevnet til Skjeklesjøen i stedet. Et vann som det jevnlig blir arrangert stevner på. Har til og med vært NC her tilbake i 2009. Vi skulle fiske fra 11 til 15 i dag.

Vi var nok folk fra Acerina til at vi kunne danne 3 lag i alle fall. Først tenkte vi at jeg og Tonje kunne fiske sammen med Arild H eller Arild E, samt at Christer og Jan Morten kunne fiske med Arild E eller Arild H. Men så var det noen som sa at vi burde toppe laget, og da foreslo jeg freidig nok at da bør jeg, Christer og Jan Morten fiske lag, så kunne Arild H, Arild E og Tonje fiske på andrelaget. Og slik ble det.

Skjeklesjøen er ikke et veldig stort vann, men er heller ikke veldig mange med på et FM, så det skulle vel gå bra. Viste seg at arrangøren hadde sperret av nord for bekken som ligger litt sør i sjøen. Helt korrekt å sperre av bekken såklart, men helt sikker på at isen sør for bekken igjen er like bra som resten, så syns arrangøren kunne tatt seg tid til å sperre av på begge sider av bekken, slik at vi har størst mulig område å fiske på. Sjøen er jo ca 2,5 km lang, og ved å kutte dem 800-900 meterne sør for bekken gjør at dem kutter ut 1/3 av sjøen.

Jeg måtte da legge meg en ny plan, for hadde planlagt å fiske nord for bekken, og fortsette sør for bekken når det døde ut. Følte det ble for lite å fiske på når man kun fiske nord for bekken, så slo fra meg både plan A og plan B, og gikk da for plan C som var å starte ved skjæret rett overfor starten.

Ikke overraskende så var det mange andre som også ville starte på skjæret. Jeg kjente ikke noe i første hullet, men så at Stein Runo fikk fisk bare 20 meter fra meg. Borret meg da i den retningen. Fikk da fisk i andre hullet. Og første fisken jeg fikk var en 70 grammer. Det virker jo veldig lovende. For sist jeg satt her fikk jeg kun årsyngel på 5-7 gram. Fikk vel en 10-12 fisker til i dette hullet. Borret 5 meter til lengre bort, og fikk noen fisker til der også.

I løpet av første timen ca så hadde jeg 58 fisker. Fisket stort sett tafs, men tidvis følte jeg at det ikke var det rette og da slapp jeg ned pimpel. Mygg virket til å være beste agn på tafsen som vanlig, men andre agn som sitter bedre på kroken virket også greit i kombinasjon med mygg. Tonje kom forbi meg etter ca 1 time og hu hadde da 37 fisker.

Området ble oppborret, og folk dro litt forskjellige plasser rundt på sjøen. Hadde sett at Arild H satt stille fra start, men visste ikke om han hadde hestdratt eller hva han gjorde. Det hadde samlet seg litt folk i nærheten av han, så var uansett ikke et sted å dra følte jeg.

Jeg søkte meg nærmere land, og var litt å få her og der. Mest små på 10-20 gram. Når jeg kom for nærme land så fikk jeg yngel på 7-8 gram, så da var det bare å søke seg utover igjen. Prøvde innimellom noen gamle hull også. Noen hull leverte, mens andre ikke.

Jeg ble truende i området mellom skjæret å land i alle 4 timer. Vet ikke om det var det rette, men det var nå slik det ble i dag. Stoppet på 190 fisker, og tippet det var i underkant av 3 kilo. Den første fisken jeg fikk i dag, 70 grammeren, ble den klart største fisken for dagen.

Første jeg pratet med var Tonje. Hu hadde 148 fisker, men hadde fått en par bonuser på ca 150 gram. Så da ble det vel jevnt mellom meg og hu i dag. Christer hadde kjempet på knallhard i dag, men løpt for mye bom, så han endte opp med rett over 2 kilo. Jan Morten hadde slitt ennå mere, og endte opp med rett over 1 kilo, så da så det ikke lyst ut for laget vårt.

Fikk fasiten på hvorfor Arild H hadde sittet så lenge i starten. I hull nr.2 hadde han fått 120 fisker. Videre pratet jeg med Arild E, og han hadde hatt en ennå bedre start. 99 første timen og 106 fisker andre timen. Så allerede etter 2 timer hadde han mere en jeg hadde på alle 4 timene. Begge disse var på laget til Tonje, så det så lyst ut for laget deres.

Jeg veide inn 2700 gram, noe som gir meg et snitt på 14,2 gram.

Ikke sikker på hvor mange Arild E endte opp med etter 4 timer fiske, men han veide i så fall inn 4280 gram, og kan krone seg med fylkesmestertittelen i Østfold for 2015. På sølvplass kom Klava med sine 3775 gram og rett bak der igjen kom Ulfengen med 3744 gram.

Fylkesmester Østfold 2015 - Arild Eskildsen
På lagsiden gikk gullet til SFK Acerina sitt «andrelag» med Arild Eskildsen (4280), Arild Holstad (3068) og Tonje Hauger (2627 gram). Totalt 9975 gram.

Vinnere av lagkonkurransen FM Østfold 2015. SFK Acerina sitt "andrelag"
med Arild Holstad, Tonje Hauger og Arild Eskildsen
Mitt lag fikk sølvmedaljen med 6034 gram. Og individuelt fikk jeg en 6 plass av 24 startende i klassen.


Ikke fornøyd med dagen. Ble for defensiv. Mine planer ble på en måte ødelagt av at det var sperret sør for bekken. Hadde jeg visst dette, så skulle jeg lagd meg en A, B og C plan på områdene som ligger i det «store» bassenget rett ut for starten. Er jo 3-4 roser som kan levere i dette området også.

Men som vanlig blir man jo litt klokere på en sjø for hver gang man er på sjøen. Så da får man se om man kan vinne her ved neste korsvei.
Hadde vi ikke gått for å "toppe" laget så hadde det blitt gull på meg i stedet, men slik er lagfiskingen. Det er nettopp det som gjør det så spennende og uforutsigbart. :) Når jeg og Christer er på lag så er det svært sjelden det er Christer som drar ned laget av oss 2. Hehe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment