Totalt antall sidevisninger

torsdag 26. februar 2015

2015-02-22 FM Buskerud på Steinsfjorden

Dette var et åpent stevne, og ettersom vi i Østfold hadde vårt FM i går, så tok vi turen hit i dag. Kunne også dratt på FM Oslo som gikk på Lyseren, men ettersom det ikke var lenge siden NC’n der, så fristet ikke den like mye som Steinsfjorden.

Ble oss 4 vanlige i Jan Morten sin bil. I tillegg var PSS, Klava, Kay og Europamesteren med fra Acerina.

Jeg var revansjelysten etter NC’n på Steinsfjorden og hadde som målsetning å få til en bedre konkurranse. En mere nyansert tilnærming til hvordan jeg skulle møte dem utfordringene som ville dukke opp i løpet av dagen.

Dro nordover i sjøen, og jeg og Christer fisket ikke sammen denne dagen slik vi gjorde sist. Oppropet var ferdig 10.23, så vi kunne sette i marsj, 7 minutter før tiden. Det betydde for min del at jeg kunne gå hele veien og fortsatt rekke frem.

Kom frem dit jeg ville 2 minutter før startsignalet, og satte meg til 20 meter fra en østblokker som satt i fisk. Det lå 15-20 stk 1-3 hg abborer å sprellet rundt hullet han satt i. Forundrer meg hvordan folk kan la fisk ligge å pines til døde. Maten blir da ikke noe mere fersk hjemme i steikepanna fordet. Dem burde jo strengt tatt bløgget dem om dem tenkte på matkvaliteten.

Slapp ned med pimpel og hadde klokketroa på fisk, men ikke noe i første hullet. Borret på utsiden og sørsiden for denne østblokkeren også, men fikk ikke noe. Jaja, da får jeg prøve å lete opp min egen fisk da. Men gikk mange hull før jeg kjente fisk. I alle fall 10-12 hull. Og når jeg først fikk fisk så var det bare småtasser på 20-40 gram.

Etter en times fiske hadde jeg fortsatt bare noen små i dunken. Nesten alle dem 10 folkene som hadde startet på platået sør for meg hadde dratt avgårde. Tydeligvis ikke fisk å få i dette området i dag. Jeg burde vel ha gjort som resten å dratt til andre steder på sjøen, men følte meg litt sperret. Nærmeste mulighet jeg vurderte var Avskjæret. Men nå når jeg så si var alene på platået, samt at det ikke var en viktig konkurranse, så valgte jeg å bli.

Det MÅ da være noen roser med fisk på dette området vel?

Langt nord på platået som jeg drev nå var det bare småfisk. Borret sikksakk i kanten fra 6-7 meter til 10-12 meter. Var noen relativt markante kanter der jeg drev. Lovende området, men altsp ikke fisk der i dag. Den ene pene jeg kroket sammen med dem små fiskene klarte jeg å miste halvveis opp.

Noen hull etterpå så mistet jeg ennå en 3-4hg fisk halvveis opp. Frode hadde kommet ut nå, og satt å plukket litt småfisk på tafsen. Jeg hold meg foreløpig til pimpel. Ettersom snittet var på kanskje 30 gram her, så forlot jeg området og borret meg sørover.

I time 3 fikk jeg vel ikke en eneste abbor. Helt utrolig egentlig. I den timen borret jeg over der jeg traff siste hullet sist. Der jeg fikk en abbor på 7-8 hg. Men i dag var det altså ikke noe der. Time 4 så ut til å bli fiskefri den også, men i absolutt siste hullet for dagen klarte jeg å treffe fisk. Ikke gigafisker, men var vel fort 60-80 gram i snitt i alle fall, og dem støtet bra i pimpelen. Så i siste hullet fikk jeg 20 raske fisker på kanskje 7-8 minutter. Ga meg fort 1,5 kilo ekstra i sekken i alle fall. Det rakk faktisk å dø ut i hullet før sluttskuddet lød også. Tipper jeg kunne ha funnet mere fisk i det området, men man vet jo aldri.

Virket som det var generelt vanskelig fiske på Steinsfjorden i dag, men noen steder finnes det jo alltid fisk i farta. Gilbu hadde vel avsluttet med 4 kilo helt på tampen. Riksfjord satt i fisk når det smalt. Stor fisk også, som gikk og jaget flere meter over bunnen. Og selvsagt hadde Christer klart å finne litt fisk i dag også.

Christer hadde ikke hatt noe spes drag, men bra snitt på fisken gjorde at han veide inn 18.660 gram og vant dagens konkurranse. Rett bak han kom Riksfjord med 18.470 gram og så datt det helt ned til Lars Rypaas på 12040 gram. Hesmyr som startet i noenlunde samme omrpde som meg hadde funnet litt fisk etter han dro derifra. Veide inn 11.870.

Jeg veide kun inn 5.140 gram og ble nr.10 av 25 i HS. 132 fisker var det, så snittet var kun på 38,93 gram. Til sammenligning mener jeg at Christer kun hadde 135 fisker. Altså 3 fisk mere en meg, men da med et snitt på 138,22 gram.

Men som alltid så lærer man litt om sjøen og fisket. Fikk aldri testet ut dem teoriene jeg hadde tenkt å prøve ut i dag, men tror jeg likevel står bedre rustet til neste stevne på Steinsfjorden. Tiden vil vise.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment