torsdag 7. mai 2015

2015-05-03 GP nr.1 - Rakkestadelva, REMA & NORTRAPP

Da er VM-uttaksserien i meite allerede i gang. Jeg som knapt har rukket å vaske pilkesekken min ren for abborslim fra forrige helg. Rimelig rusten på å rulle TAP skal jeg tro. Men jeg har faktisk klart å snike inn 3 turer med TAP allerede i år, så skal nok gå geit å meite litt.

Ut fra agnbestillinger å dømme kunne det komme i overkant av 25 mann, men den gang ei. Vi ble bare 21 stk. Så trenden med lite meitere med når stevner arrangeres i Østfold fortsetter. Men landslagsuttak blir det uansett hvor mange eller få som møter opp.

Vi ble en startfisker, 2 damer og resten INT/NAT-fiskere. Valgte å sette startfisker Ole Solberg på nedstrøms kant på NORTRAPP, og Kay vilkårlig på samme seksjon som han, mens resten trakk vilvårlig. 3 stk 5-mannsseksjoner på NORTRAPP og en 6-mannsseksjon på REMA-strekka.

Jeg trakk peg 17, som var nest nedstrøms på NORTRAPP, altså ved siden av Ole på kanten. Videre på seksjonen fikk jeg Odd H på peg 18, Kay på peg 19 og Kirsti på peg 20. Fra henne og opp til neste peg var det 50-60 meter.

Tonje trakk på REMA, så jeg måtte bare lesse ut av bilen å la hu kjøre til sin seksjon. Jeg hadde ikke akkurat veldig orden på utstyret. Mye bagger etc. Tror jeg måtte gå 7 runder fra parkeringen og lengst ned på stekka. Kom ikke i gang med riggingen før alle andre på seksjonen allerede hadde seatbox, roller og flere stenger oppe.

Startet med å rigge topp 6 til flira. Satte opp en 3 gram rund der i tilfelle det ble bra drag og jeg måtte ha litt vekt for å komme fort til bunnen. Satte videre opp en 1 grams rund på samme plassen for vanskelig fiske. Så rigget jeg 11 meter TAP. 3 gram rund og 1,5 gram rund der. Så satte jeg opp 2, 2,5 og 3 meter til laua. På 2,5 meteren satt det en 20 krok, noe som er perfekt til disse små Rakkestadlauene, mens på 2 og 3 meteren satt det på en 16 krok til mere grisete Nitelva lauefiske. Burde jo selvsagt ha rigget opp med 18-20 krok på alle lengder, men slike tackler hadde jeg altså ikke klare på stengene. Til slutt satte jeg opp en bolo med 10 grams dupp. Hadde helt sikkert holdt med en 3-4 grams dupp i dag når det var så stille, men igjen latskap dagen i forveien.

Når det var 10 min igjen så startet grunnfòringen. Kastet i 5 mandarinstore baller med Gardon ispedd littegrann leem med døde jokers og litt pinkies. Kastet samme antall baller på 11m TAP, men der med Fond ispedd døde røde maggot og casters. Skøyt 10 håndfulle med Fondblandinga på boloplassen på andre siden. Og kastet selvsagt små klyper med Ablette orange til laua helt frem til start.

Starten gikk og jeg begynte med lauefiske. Var trått i begynnelsen, men ble litt og litt bedre jo lengre jeg fisket etter dem. Ole nedenfor meg fòret ikke etter laua, og det var jo selvsagt en fordel for meg. Odd H som satt oppstrøms meg igjen sleit mere en meg etter laua, for jeg slapp jo færrest mulig videre ved å fòre hardt etter den.

Etter jeg var oppe i 30 fisk så hadde jeg fått 3 relativt store sørver. Fisker på 50-100 gram. Kongebonuser under lauefiske. Men det tok 45 minutter før jeg hadde klart å komme meg opp i 100 fisker. Det er veldig lang tid. Er det veldig bra lauefiske så bør man jo klare 100 fisker på under 20 minutter.

Odd Henning startet å fiske mere og mere med bolo, for han så jo at jeg dro mere og mere ifra på lauefiske. Han fikk ikke så mange fisken på andre siden, men var jo ok fisker dem han fikk. Morter på rundt 100-200 gram, flirer i samme størrelse, og han fikk også en pen abbor på over 250 gram.

Jeg fortsatte å fiske laue til jeg var oppe i 300. Følte jeg ledet seksjonen greit da, så ble litt for nonchalant. Tenkte å fiske litt flire på topp 6 fordi det er artigere en å fiske laue. Fikk bare en par hekosflirer der og ikke noe mere. Prøvde på 11 meter men ikke en napp der. Så på bolo, men heller ikke et napp der.

Gikk tilbake og fisket laue. Var fortsatt ikke noe fart der, men plukket jo litt. Fisket jeg 20cm eller grunnere fikk jeg mest lauer på 2-4 gram, så holdt meg mest nede på 40-50 cm. Går jo litt saktere å fiske så «dypt», men ettersom snittet en 2-3 ganger høyere så høyt, så vil det uansett lønne seg. Ette rå ha tatt en 80-100 lauer til, så prøvde jeg etter flira igjen. Fikk 2 til der, men så ble det dødt igjen. Ikke noe på 11 meter nå heller. Prøvde bolo og fikk napp på andre kastet. Viste seg å være ei brasme på 5-6 hekto. DET er mange lauer det. J

Kastet vel 8-10 kast til, men kjente ikke noe mere. Så da gikk jeg tilbake til laua. Odd Henning fikk ei brasme på bolo nå, men følte jeg fortsatt hadde bra kontroll på han. Bare 30 minutter igjen, og jeg gikk all-in på laua. Flireplassen hadde gitt altfor lite, 11 metern ikke et napp, og boloen kun 1 napp på sikkert 30 kast. Får bare krysse fingrene på at Odd H ikke skulle få flere brasmer siste tiden.

Når det var igjen 15 minutter fikk Odd H ei brasme til. Nå begynte det å bli skummelt, men jeg skulle være forran fortsatt. Så var bare å fiske så raskt jeg kunne etter laua. Tok ingen sjanse på å fiske bolo selv, for hadde jo som kjent bare hatt 1 napp der hele dagen. 5 minutter igjen så får Odd H ennå ei brasme på boloen. Nå var det virkelig skummelt her, men trodde jeg fortsatt ledet med en par hekto.

Jeg endte på 550 fisker. Ca 530 lauer, 10 sørver som jeg fikk som bonuser under lauefiske, og 10 flirer. Ene på lauefiske, og resten på topp 6 plassen. Og selvsagt den ene brasma jeg fikk på bolo da.

Tippet på opp mot 10 gram i snitt på laua, så ca 5,5 kilo der, 20 sørv/flirer burde vel veie over kiloen i alle fall, samt denne skimmeren på 5-6 hg. Så totalt burde jeg vel ha ca 7 kilo. Fikk fisken opp på vekta og ble veldig overrasket, skuffet og nervøs når det kun sto 5460 gram på vekta.

Lauene kunne da max ha snitta på 7 gram. Dritt. Hater å feilberegne snittet, for det ødelegger fullstendig hvordan jeg legger opp taktikken, spesielt siste timen.

Odd H prøvde å berolige meg med å si at han ikke hadde mere en 4-4,5, og i alle fall ikke over 5 kilo. Jeg tippet han hadde 100-150 lauer, 3 brasmer med snitt på 7 hg og disse kanskje 20 andre fiskene på bolo . 2-3 kilo med brasme, 1 kilo med laue og hvor mye veide «alle» disse mortene, flirene og abborene han fikk på bolo da tro?

Svaret fikk jeg når jeg tittet på vekta. Så den vippet rundt 5,5 kilo. FAEN! Og det ropte jeg i tillegg høyt. Odd H slo meg med 40 gram. Hadde hatt full kontroll på seksjonen i 3 timer og 45 minutter, så falt hjulene av. Var liksom ikke noe motangrep jeg kunne gjøre når det sto igjen 5 minutter heller.

Og gud hvor mange steder jeg tenker tilbake til der jeg kunne ha tatt disse 40 grammene. Datt jo 10 fisker gjennom fotplattformen før jeg la på pressening. Mange fisker som datt av i gresset ved siden av dunken. Flere ganger jeg prøvde 1 meter dypt på laueplassen for å se om det var noe sør eller flire lenger under. Dem 3 gangene jeg prøvde 11 meters plassen etc etc. Men det er jo slike valg man tar i løpet av dagen. Grattis til odd H med seksjonsseieren. Du gjorde ting rett med tanke på at du hadde kontroll på 2.plassen og kunne angripe 1.plassen.

Totalseieren i dag ble delt mellom Thomas og Jonny. Begge hadde utrolig nok 11720 gram, og dem satt i tillegg ved siden av hverandre. Og ikke overraskende så var det seksjonen mellom kjærra på NORTRAPP som ga vinneren(e).

Oppstrøms på NORTRAPP vant Geir T med 3,3 kilo. Han hadde blant annet 2 morter som bikket 5hg. Kongefisker, og ikke dagligdags på NORTRAPP.

På REMA stakk Krzy av med seksjonen, fra nedstrøms kant. Han hadde vel ca 50 mort første 2,5 timer og måtte ta opp lauestanga siste 1,5 timene for å prøve å safe inn seksjonen.
Tonje hadde dratt i gang en tipp vinnervektakonkurranse. Artig. Finn Erik stakk av med premien. Han hadde faktisk dem 2 nærmeste tipsene. Både under og over.

Grattis til totalvinnere og seksjonsvinnere.