Totalt antall sidevisninger

lørdag 30. mai 2015

2015-05-24 Ind NM Bjørkelangenkanalen - Dag 2

Så var det klart for dag 2. Jeg hadde med meg en 2.plass fra dag 1, så om jeg var heldig å trakk en noenlunde bra peg så kunne jeg være med å fighte om NM-tittelen, eller i alle fall pallen.

Vi var en person mindre i dag ettersom ikke Jonny kunne fiske i dag. Dem tok da bort peg B14 som Dag Even satt på i går, og mener det var den rette peggen å ta bort også.

Idag trakk jeg peg A10. For dere som leste bloggen min fra i går, så var det den eneste peggen jeg mener var ennå dårligere en A9. Skal ikke være lett.

På min seksjon havnet Finn Erik på oppstrømskanten, A7. Blir spennende å se om han kan utnytte kanten bedre en Jonny klarte i går. På peggen Odd H vant fra i går trakk Andrzej. En bra fisker som antagelig ikke roter bort en god peg. I kjærret mitt fra i går havnet Allan. Nedstrøms meg satt Wojtek i dag igjen (han satt nedstrøms meg i går også), og på A12, kanten mot brua trakk Geir T. Blir spennende å se om han kunne utnytte peggen ned mot brua bedre en Kay klarte i går. Skal være en grei lauepeg.

Peggen min i dag var en del smalere en peggen jeg hadde i går. Loddet rundt omkring fra helt forran bena til andre siden. Peggen var ca 70-80 cm grunnere ut til midten på den siden jeg satt i forhold til andre siden. Valgte da å legge en plass på topp 6 rett frem med 6 gram rund,4 gram rund og 2 gram rund. Lagde en plass til på topp 7 skrått nedstrøms som jeg kun skulle fòre etter abbor og evt brasme. Av lauestenger satte jeg opp ca 8 stenger i alt fra 1,8 til 5 meter.

I grunnfòringa la jeg i 6 mandariner med lite mat i. Fòret var også mere tynnet ut med leem i dag en i går. Hadde vel ca 60% leem og 40% fòr. På Topp 7 plassen nedstrøms la jeg kun i leem med litt oppklipt mark og noen få casters. Kastet lauefòr litt forran bena og litt 3 meter oppstrøms for topp6 plassen.

Hadde ikke sett noe lauevak siden jeg kom til peggen så valgte å starte å fiske med TAP, så kunne jeg heller switche om hvis Allan eller Geir fikk lauer, for så at dem skulle starte med lauestenger.

Startet på 2 grams riggen og fikk fisk relativt raskt på topp 6 plassen. De 2 første jeg fikk var lauer, på bunnen selvsagt, og så gikk det over til mort. Var absolutt ikke drag, men fikk da en og annen. Så at Andrzej fikk relativt bra på 5 eller 6 meter toppknytt på bunnen. Identisk med slik Odd H fisket den peggen siste 2 timene i går. Kjærret var i veien for å se Finn Erik, så ante ikke om han fikk noe. Men gikk jo ut for at han fikk litt. Jeg hadde så langt fått mere en Allan, Geir og Wojtek.

Etter en kvarters fiske prøvde jeg topp 7 nedstrøms. Hadde en 12 grams Gutmixdupp på denne plassen for å holde helt stille. Hadde noe napp etter hvert her, men ikke noen ordentlig positive napp. Fikk etter hvert en liten abbor, og en til. Koppet i en ball til her med klipt mark og tenkte å prøve igjen om 20-30 minutter.

Var fortsatt en og annen fisk på topp 6. Men måtte jobbe for hver enkelt. Fikk sjelden mere en 2-3 fisker på et agn. Byttet da til en annen farge på maggotten, og da kunne jeg få 2-3 til. Så ble til at jeg rullerte på forskjellige agn slik hele dagen.

Prøvde topp 7 plassen ca hver halvtime gjennom hele dagen. Fikk vel til sammen en 10-12 abborer der, og en og annen mort også. Ingen bonuser dessverre. Største fisken jeg fikk der var en abbor på 70-80 gram. Fiskene i dag var forresten helt jævlig feite. Abborene så ut som dem gikk på anabole steroider. Høyrygga, breie over ryggen og smellfeite i magen. Mange av mortene jeg fikk var også skikkelig feite selv om dem var små. Må ha gått opp og ned strekka i hele natt å spist opp alt som lå igjen fra gårsdagens konkurranse.

Når det var igjen 1t 30 minutter så startet Allan plutselig å dra en del laue. På 5 eller 6 meter toppknytt. Men hos meg var det ingen lauer, selv om jeg fòret etter dem hele dagen. Her jeg satt var det relativt smalt, og da relativt hard strøm. Allan sin peg var bredere, og hadde da roligere vann på andre siden, og Andrzej sin var ennå litt bredere og hadde da ennå roligere vann mot andre siden. Virket som det var på slike steder laua ville stå i dag.

Når det gjensto en time så fikk jeg en skimmer på kanskje 100 gram midt mellom topp 6 og topp7 nedstrømsplassen min. Men det var dessverre en ensom traver.

Ca samtidig kroket Wojtek noe stort noe. Dro ut en 1,5 meter strikk av stanga han, og han hadde en stram  og sterk strikk. Fighten den vel bortimot 1 minutt. Hadde flere harde utrusninger. Når den nærmet seg håven så datt den dessverre av. Han rakk aldri å se hva det var. Men ettersom den hadde flere sånne hissige utras, så tipper jeg det var en abbor på over 0,5 kilo. Det hadde vært en kjempebonus for han.

Tiden gikk ut og jeg endte på 98 fisker. Kun 2 lauer og dem 96 andre var mort/flire/abbor. 
 

Jeg hadde kontroll på Geir. Han hadde fått dårlig. Peg 10-11 og12 var for smale for laua i dag er jeg redd. Dem ville ikke stå i strømmen. Så da er ikke peg A12 den kuleste å sitte på. Wojtek hadde jeg også kontroll på. Han hadde i alle fall 20-30 fisker færre en meg følte jeg. Allan hadde fått mye laue siste tiden, men han hadde omtrent ingenting første par timene, så håpet og trodde jeg ville slå han. Følte meg sikker på at Andrzej kom til å slå meg. Finn ante jeg ikke, så gikk rett opp til han for å høre hva han hadde fått.

Han hadde sikkert fått 200 i alle fall sa han. Hadde plukket jevnt og trutt fra start til slutt mente han. Jaja, da slår han meg også. Men skal jo egentlig bare mangle fra oppstrøms kanten. Forstår fortsatt ikke hva som skjedde med Jonny på denne peggen i går.

Vi startet å veie hos Finn, og han hadde pene 4540 gram. Andrzej var rett bak med sine 4380. Jeg ville ikke ha sjans på disse 2. Allan sin tur, og han hadde 2440 gram. Så han hadde fisket bra siste 1,5 timen eller noe. Han kunne fort slå meg, for jeg tippet at jeg selv ikke ville ha noe mere en 2,5 kilo.

Min tur til å veie, og jeg klarte å snike meg forran Allan. Jeg veide inn 2600 gram. Wojtek hadde 1560 gram, så da hadde han ikke klart å slått meg selv om han hadde fått opp den antagelige abboren på ca 500 gram heller. Geir kom på sisteplass fra nedstrøms kanten sin. Kjip peg å sitte på når laua ikke ville stå i strømmen.

Måtte være med å titte på dem andre seksjonen også. Se hvordan det hadde gått med dem 3 som hadde en 1er fra gårsdagen. 2 av dem satt på midtseksjonen. Peg B14 var jo borte i dag, så første peggen på B var B15, peggen Thomas vant fra i går. Odd H satt på den. Og han var jo den ene som hadde en seier fra i går. Men han hadde slitt i dag mente han. Mulig det ikke var bra med laue fordi det ikke var noen oppstrøms han som fisket laue. Han veide inn 3480 gram. B16 satt Krzy. Han hadde fightet på ei gjedde en stund og da var det steindødt på plassen hans i 20 minutter etterpå. Det blir fort skjebnesvangert. Han veide inn 3680 gram. Foreløpig ledelse i alle fall. På B17 satt Leszek. Han hadde fisket meget bra i dag hadde det blitt sagt. Og hadde i tillegg klart å lure 2 skimmers siste halvtimen. Brodern trodde at Leszek ville vinne denne seksjonen. Leszek veide inn 3940 gram og tok i alle fall ledelsen. Nestemann var Magne Olav, og han veide inn 1670 gram. Nedstrøms kant med opphold på 30 meter ned til C20 satt «trommevirvel»….. Brodern. Han hadde klart å dra en fin peg i dag og ja. Ikke noen bombe. Og bra hadde han fisket i tillegg, på 4 og 5 meter toppknytt. Han veide inn 4860 og vant seksjonen klart. Han måtte ha hatt et klart bedre snitt en Leszek, for han trodde jo selv at han ikke skulle klare å slå han. Men da står brodern med 1+1, og da er det kun Thomas som evt kan hindre han i å vinne årets NM.

Thomas satt oppstrøms kant på neste seksjonen. C20. Han likte ikke peggen før start, men jeg mener alle disse peggene nede blant buskene er bra. Og tror nå i ettertid at han ikke var så skuffet over peggen likevel, for han hadde klart å få 4770 gram derifra. Hvor langt kunne det holde på denne seksjonen tro?

På neste peg satt Artur, og han hadde fått ei brasme som nærmet seg kiloen. I tillegg til en del småfisk såklart. Artur veide inn 47……. 20. Aiaia. Kun 50 gram bak Thomas. Spennende. Kay satt på neste peg og hadde kun 880 gram. Nedenfor han igjen satt Viggo som veide inn 2780. Men på kanten, C24 satt en «gammel» ringrev. Og han hadde fisket en kontrollert og bra konkurranse. Ingen gambling eller tull. Plukket laue jevnt og trutt gjennom hele dagen og veide inn til en komfortabel seier på 7690 gram.

På junior/start/dameseksjoenen så satt igjen Tonje helt nederst og hadde igjen mest av disse 3. Hu hadde i dag 4990 gram. 30 gram mere en i går. Andreas hadde fått ei brasme i tillegg til mange små og veide inn 4820, og Ole fikk småpene 4450 gram.

Fullstendige resultater fra dagen her:


Så vi visste at brodern kom til å vinne NM i år. Thomas ville vel fort bli nr.2 ettersom han hadde en 1er i går og en 2er i dag. Husket ingen flere som hadde 1+2, så var usikker på hvem som kom til å få bronsen i år.

Alle fikk pakket opp og vi samlet oss igjen ved fotballbanen. Kjersti og Jim fra arrangørklubben var på plass å grillet hamburgere. Deilig å få i seg varmmat rett etter fiskingen.

Premieutdelingen startet, og dem startet med Magnorglass til alle seksjonsvinnere. Etter det startet dem bakfra med 3 plassen fra NM. Og 3.plassen gikk til Andrzej med 2+2 og 8810 gram fisk. Sølv gikk som vi visste allerede til Thomas Ødegård 1+2 og 9880 gram. Og årets norgesmester i moderne meite ble da min bror Tommy Strengelsrud med 1+1 og 11580 gram fisk.

Gratulerer til pallen:


Fullstendige resultater fra årets NM her:

 

Jeg fikk da tilslutt en 7.plass med 2+3 og 5690 gram. Leszek hadde også 2+3, men høyere vekt en meg med sine 6500 gram, så han ble nr.6.

I dag, som i går var jeg ganske så fornøyd med eget fiske. Tror ikke det er ting jeg kunne gjort noe særlig bedre. Laua ville absolutt ikke komme til denne peggen selv om jeg fòret etter den hele dagen. De gangene jeg prøvde topp 7 plassen så fikk jeg fisk hver gang, men fikk dessverre ikke dem bonusene jeg var etter på den plassen. Var vel rett og slett ingen der vel. Jeg mener rett og slett jeg ikke hadde sjans til å vinne NM i år pga av dem 2 peggene jeg trakk opp av hatten (A9 og A10). Men slik er meitinga. Jeg er like blid og satser på trekkinger som gjør at jeg kan være med å kjempe om en NM-tittel neste år i stedet.

Her ser dere en statistikk over de 3 forskjellige seksjonene:


Vet at man må ta høyde for hvor gode fiskere som sitter på de forskjellige seksjonene, men tror det fordeler seg greit over en par dager. Tror ikke det er tilfeldig at C-seksjonen snittet på over 4 kilo på fiskerne, mens A-seksjonen snittet på 2,5 kilo. Så selv om jeg hadde klart å vinne begge dager på A-seksjonen, så hadde jeg nok uansett ikke hatt sjans til å slå brodern som satt på C og B-seksjonen. Er rett og slett mere fisk jo lengre ned man trekker.

Lagde også en statistikk på hver enkelt peg:


Egentlig ingen store overraskelser her heller. A8, C24 og C23 helt der oppe. A7 hadde også vært der om ikke Jonny hadde bommet så veldig på dag 1.

Fikk med meg at Raufjøringen ga Magnorglass i premier. 1 til hver seksjonsvinner, 1 til hver av start, junior og dame, 1 til 3 plass, og 2 glass til hver på 2 og 1 plass totalt. Medaljene til topp 3 totalt var det NKFF som sto for. Tipper fort at dette bare er glass som Raufjøringen hadde igjen etter sitt NM i isfiske på Røgden i vinter. Verdien på glassene er vel ca samme som innsatsen (300 kr). Mulig greit å gi på seksjonsseierene, men syns at dem kunne ha gitt litt mere til topp 3. Om dem hadde gitt en konvolutt med 1000,- til vinneren, 600,- til nr.2 og 400,- til nr.3 så syns jeg det hadde sett bedre ut. Vi er jo selvsagt ikke med for å sanke premier, men forventer likevel at deltakerne kunne fått litt mere tilbake fra arrangøren. For arrangøren satt vel igjen med alle 6000,- fra påmeldingen. Jaja, nok om det.

Bokser å sitte i var kult, samt tute for å gå  inn i boks, grunnfòringsstart, fiskestart og fiskeslutt. Fisket ble ganske så bra takket være regn i forkant av stevnet. Tror dem fleste sitter igjen med en god følelse etter årets NM. Takk for årets NM og ser frem til neste års NM. Over og ut. J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment