onsdag 27. mai 2015

2015-05-23 Ind NM Bjørkelangenkanalen - Dag 1

Årets NM-arena var Bjørkelangenkanalen, og SFK Raufjøringen sto som arrangør. Jeg hadde fått tatt meg en treningstur et par uker før stevnet, og fisket var relativt bra. Hadde i overkant av 10 kilo med mort og flire. Var en del regn, og relativt kaldt siste uka før stevnet, så var litt spent på farge og vannføring på elva. Jeg kjørte innom etter jobben på fredag og sjekket, og forholdene var fine. Relativt mye vann/en del strøm, men ikke veldig kakaofarge. Heller slike forhold enn lavvann og stillestående, for det har vist seg å være dårlig når det er mange folk tilstede.

Dagen kom, og vi ble dessverre bare 20 stk. 1 junior, ei dame og en startfisker samt 17 stk i den åpne klassen. Raufjøringen hadde planlagt det slik at junior, start og dame kunne få sitte på en egen seksjon nedstrøms, om dem ønsket det selv, men ville da ikke kunne være med å kjempe om NM-tittelen totalt.

Finn Erik og Dag Even hadde ryddet strekka for ugress. Dem hadde prøvd å utnytte hele strekka, og kunne gi hver fisker en 13-14 meter lange pegger, og det er bra. Dem hadde lagd klar 12 plasser oppstrøms brua, peg 13 til 19 nedenfor brua og ned til litt nedenfor høyspenten. Der hadde dem lagd et opphold på ca 30 meter før peg 20 til 30 lå i buskene og helt ned til og med kulpen.

Med det antallet som møtte til start, så brukte dem peg 7 til 12 oppstrøms brua, peg 14 til 19 på midtseksjonen, peg 20 til 24 på nedstrømsseksjonen samt junior/start og dame helt nedstrøms på peg 25 til 27.

Slik det var pegget i dag så kunne jeg gjerne tenkt meg å trekke 24, 23 eller 20 på nederste, peg 19 på midterste eller peg 7 eller 8 på øverste. Egentlig ville jeg havne på midtseksjonen for å slippe kanter, men ettersom arrangøren hadde lagd ett opphold på 30 meter fra peg 19 til 20, så vil var det jo kant på denne seksjonen også.

Vi ble enig i 15 minutters utsettelse. Raufjøringen hadde lagd slike bokser vi satt inne i med mineteip. Det syns jeg var litt kult. Føles mere proft med en gang. Så da hadde vi lov å gå inn i 09.15, fòring 11.05 og fiske 11.15 til 15.15. Dem hadde også tute for å gå inn i boks, til fòringssignal, start og slutt. Dritbra.

Startet med å trekke 25-27, og Tonje havnet helt nederst, altså nr.27. Antatt beste plassen å sitte på hele strekka. Når min tur kom så trakk jeg peg 9. Relativt midt på den øverste seksjonen altså. Ikke bra i det heletatt. Normalt ikke sjans til å slå dem 2 nærmest oppstrøms kanten, og i tillegg er det nok denne seksjonen som kommet til å gi laveste gjennomsnittlige vekter av dagens 3 seksjoner. Eneste peggen jeg anså som dårligere en min egen på denne seksjonen var peg 10. Peg 11 og 12 kan levere brukbart ettersom fisken liker seg rundt brua der, men på en normal dag så skal jeg vel klare å hamle opp med dem peggene fra min 9er.

På min seksjon så fikk jeg Jonny på oppstrøms kanten, så Odd H, meg selv, Wojtek, Leszek og Kay kant ned mot brua. Håper på å klare en 2er på seksjonen. Rimelig sikker på at ikke både Odd H og Jonny roter bort sine antatt bedre pegger en min. Peg 12 ned mot brua kunne også vært skummel, men ettersom det var Kay som trakk den, og han ikke har meitet mere en 1-2 år, så burde jeg kunne slå han.

Kom til peggen min og ble skuffet, irritert, ja rett ut fly forbanna. Arrangøren hadde ryddet en peg midt inne i det viurkjærret som ligger på strekka der. Sist jeg satt i det området så satt jeg rett oppstrøms kjærret, og hadde Odd H rett på nedsiden av kjærret. Da satt vi ca 16-17 meter fra hverandre tipper jeg. Og vi hadde alikevel ikke sjans å true dem på kanten. Så hvorfor skal dem dra en kar inn i dette forbanna kjærret? Kvistene stakk opp overalt og jeg gikk og halvsnublet i den hele tiden. Og dem hadde bare kuttet med ryddesag så all kvist la seg mot vannet. Og ikke ryddet bort kvisten dem hadde kuttet bort. Jeg gikk ut mot kanten for å rydde bort kvisten selv. Men ettersom det var umulig å se hvor kanten gikk, så trampet jeg ett skritt for langt ut og sto brått med vann til skrittet. Faen i helvetes møkkaopplegg. Fikk karra meg opp på land igjen og var ennå mere fly forbanna. Gikk for å leite opp arrangøren for å spørre hva dem egentlig hadde tenkt på.

Fikk tak i Dag Even, og han sa dem hadde ryddet en peg inne i kjærret for ellers hadde dem på hver side av kjærret fått en for lang peg, og da kan ha en fordel i forhold til resten. Jeg er ikke enig ref det jeg har sagt før med at kanten uansett er soleklart bedre. At dem ikke hadde ryddet kvisten dem hadde kuttet ned er for meg for dårlig. Jeg rydder selv pegger etter denne regelen: «Peggen skal ryddes så godt at jeg personlig ikke skal vurdere å klage.» Dette var en peg jeg klaget på, altså var den ikke bra nok ryddet etter mine prinsipper.

Fikk etter en del rydding satt meg til. Startet med å sette opp en 10 grams runddupp. Loddet meg rundt omkring peggen med denne. Var relativt jevndypt over det hele, så da bestemte jeg meg for å lage en topp4 plass og en topp 6 plass. Satte opp 10 rund, 6 rund og 12 flat til topp6 plassen, og kun en 6 gram rund på topp4 plassen. Videre satte jeg opp en 8-10 lauestenger i lengdene 1,8 meter til 4 meter.

Koppet i 6 mandariner med 40% leem i på topp 6, og kun 2 mandariner med samme blandingen på topp4. Og kastet lauefòr hele tiden rett forran bena, men også noen baller lengre ut.

Startet å fiske etter laua, og det samme gjorde Odd H. Så ut til at resten av folket på seksjonen gikk etter mort og flire. Var trått på lauefiskinga fra start, men kom da en og annen. Fikk dem ikke langs land, så måtte ut i strømmen. Men ikke lengre en at jeg fikk fisk på 2,5 meteren. Prøvde å fòre hardt etter laua, og perioder der jeg nesten ikke fòret. Prøvde å kaste på duppen, og 2-3 meter oppstrøms. Men fant aldri helt ut hva dem likte.

Klarte ikke å få noe særlig mere en 1 fisk i minuttet. Så ut som Odd H fikk noe mere en meg. Jonny så ut til å slite veldig på kanten. Overraskende. De 3 nedstrøms meg så ikke ut til å få noe særlig.

Etter et par timer så klarte jeg ikke å få noe mere laue. Prøvde etter mort på topp 6 med 6 grams rund. Hadde rosa hydro på denne toppen. Beit litt her, men bumpet flere, og syns 6 grammeren var stor og klumpete. Brårigget en 2 grams rund og nr.3 slip elastikk. Ble litt bedre nå, men følte jeg ikke klarte å kroke dem «større» fiskene. Så byttet etter hvert tacklet over på en topp med nr.4 slip elastikk. Da stemte ting bedre og jeg fortsatte med dette tacklet ut dagen.

Odd H fortsatte å fiske laue, men han fikk ikke noe kort lenger. Han måtte fiske laua på bunnen på 5 og 6 meter toppknytt. Men dette gikk likevel fortere en mitt TAP-fiske. Og dessverre var ikke mortene og flirene jeg fikk noe særlig større en lauene som går uti her, følte jeg. Jeg prøvde 5 meter toppknytt med en 2 grams dupp selv, men fikk ikke i nærheten samme nappfrekvensen på dette som på TAP, så da gikk jeg tilbake til TAP’en.

Leszek på peg 11 startet å dra bra med fisk på topp5 TAP så det ut til. Og han brukte en flatdupp fra Gutmix. Jeg syns ikke flatdupp virket like bra som 2 grams rund, så fortsatte med min 2 grammer. Kay startet også å få bra siste timen ca. Lauefiske på han. Men ettersom første 3 timene hadde vært dårlig for han, så antok jeg at han ikke ble noen trussel. Jonny fikk fortsatt merkelig lite fisk.

Topp 6 fisket mitt var i grunn artig selv om det var små fisker. Fisken var fordelt ca 40% mort, 40% laue og 20% flire. Plukket på nesten bedre og bedre helt til det var slutt.

Endte på 133 lauer og 54 mort/flire.

Finn Erik kom oppover og startet innveiingen hos Jonny. Han hadde kun fått en 40-talls mort og flirer. Han hadde prøvd å fiske laue, men fikk dem ikke til å stå sa han. Han veide inn 840 gram. Odd Henning sin tur, og han hadde relativt mye laue. Over 200 i alle fall. Mulig opp mot 250-350 stk også. Fiskene hans veide 3640 gram. Min tur, og mine fisker veide 3090 gram. Hadde håpet at mortene og flirene skulle veie litt mere i snitt. Men så nok ut til at Odd H hadde såpass mange flere en meg at jeg uansett ikke hadde sjans. 600 gram er mye på en dag som dette, så han slo meg fair and square. En «unnskyldning» jeg har er at han satt nestkant og jeg er rimelig sikker på at det er en bedre pegg en det jeg satt på.

Laua snitter «alltid» på 12-13 gram i denne kanalen, så 133 x 12,5 gram= 1662 gram. Det vil igjen si at mine 54 morter og flirer veide 1428 gram som igjen gir et snitt på 26,4 gram. Og det høres vel riktig ut. Da gikk det altså 2 lauer på en mort/flire altså, selv om jeg følte dem ikke var særlig større en laua når jeg fisket dem.

Wojtek var nestemann, og han veide inn 2200 gram. Leszek som dro bra på slutten, og som jeg var redd begynte å bli en trussel for meg veide inn 2560 gram. Hadde da en halvkilo på han, så relativt grei margin. Nederst på kanten veide Kay inn 1460 gram. Han hadde nok over 1 kilo siste timen, så om han hadde kommet i gang med laua litt tidligere så kunne vel han blitt en trussel også.

Men da ble det i alle fall en 2.plass på meg, og da er jeg i alle fall med i kampen om NM-tittelen fortsatt, eller i alle fall kampen om pallen. Hadde Jonny fått mere taket på kanten sin, så kunne jeg fort ha fått en 3er, og det hadde jo vært en del verre.

Ble med Finn Erik videre for å veie midtseksjonen. Dag E satt på første plassen nedstrøms brua (B14), og den kan være bra ettersom det kommer inn et rør med vann der, og da en naturlig plass for laua å stå i alle fall. Men virket som ikke peggen virket noe særlig i dag, for Dag E veide kun inn 2940 gram. Nesten like mye som jeg hadde det tenker dere sikkert? Ja, men dette er seksjonen nedstrøms brua, og da er det normalt høyere vekter, og det var det også. Thomas på peg B15 hadde fått relativt bra på 2,5 meter etter laue, og siste 2 timer bra med mort på topp 4 plassen. Han veide inn 5110 gram. På B16 satt Finn Erik. Tråfiske etter mort og flire i Bjørkelangen er noe han normalt behersker bra. Han veide inn 2550 gram. Så kan se ut som det ikke stemte helt for han i dag. Krzy satt på B17. Normalt en meget skummel mann i denne kanalen, men med sine 3410 så nådde han ikke helt opp i dag. Hadde blitt plaget av ei gjedde som han fightet en stund. Etter den beit av fortommen og forsvant så ble plassen hans død i 20 minutter, og da er det selvsagt ikke lett å ta igjen det tapte etterpå. På peg 18 satt Andrzej, og han fisket seg inn til en flott 2.plass på seksjonen med 4430 gram. På kant B19, med et opphold på ca 30 meter ned til C20 satt Viggo. Han skrapet sammen 680 gram og ble sist på denne seksjonen. Så da vant Thomas seksjonen, forran Andrzej, med Krzy på 3je.

Jeg gikk tilbake å pakket peggen min etter dette, men fikk jo med meg at brodern vant C-seksjonen ganske suverent, fra peg C23, med sine 6720 gram. Tror han hadde et sted mellom 400-500 lauer med noen morter ispedd. Andreplass på seksjonen gikk til Geir fra peg C22 med 4490 gram. Artur tok 3jeplassen på denne seksjonen fra C24 med 4130. Ikke så overraskende for meg at det var dem 3 nederste peggene som stakk avgårde med topp 3 på den seksjonen.

På damer/junior/startseksjonen så det ut til at dem hadde hatt et artig fiske. Tonje hadde mest av disse 3 fra sin nedstrøms kant med 4960 gram. Ole Solberg nest mest på peg 26 med 3420, og så junioren Andreas med 3330 gram.

Fullstendige resultater ser dere her:

Oppsummering av dagen:
  • Jeg likte svært dårlig å bli dytta inn i et kjærr, og dagen ble ikke noe bedre at jeg datt uti vannet.
  • Relativt fornøyd med eget fiske. Tror rett og slett ikke peggen var bra nok til å vinne fra i dag.
  • Overraskende dårlig fiske hos Jonny, og også hos Dag Even. Noen av oss diskuterte i ettertid om det kunne være at man måtte ha noen som fòret oppstrøms seg for å få laua til å stå.
  • Forstår ikke hvorfor arrangøren valgte å ha et opphold mellom seksjon B og C. Det gjør jo bare at det blir ennå en kant som gjør at seksjonen blir mindre jevn.
  • I etterpåklokskapens tegn så skulle man ha hatt forhåndspåmelding slik at man kunne utnyttet strekka ennå bedre. Med kun 20 deltakere kunne man da ha hatt 20 meter lange pegger på oversiden av brua (og da hadde dem ikke trengt å lage en peg mitt i det møkkakjærret jeg satt heller), 17-18 meter pegger på B-seksjonen, og 14-15 meter lange pegger på C-seksjonen, samt satt start, junior og damer i kulpen nede i svingen der. For det er jo antatt beste plassen på hele stekka.

Og til Dag Even og Finn Erik. Vennligst ikke ta det jeg skriver som negativ kritikk, men heller som konstruktive tilbakemeldinger. Begge dere vet at jeg ønsker meitemiljøet og alt omkringliggende utelukkende godt.