Totalt antall sidevisninger

tirsdag 3. mai 2016

2016-04-23 KM i myska for Trysil SFK - Søndre Fuglsjøen

Kun ett stevne i terminlista denne helga, og det var 6te og siste VM-uttaket i myskafiske på Søndre Ulvsjøen i Trysil. Er vel langt å dra helt opp dit for å fiske ett stevne syns jeg. Men kom meg for øret at Trysil SFK skulle avholde KM i myskafiske på Fuglsjøen, så da spurte jeg pent om det var mulig å være med der, og det var det absolutt. Så da når man kan delta på stevner begge dager i helga, så var jeg positiv til å ta en siste tur på is for i år.

Var relativt tidlig på plass ved Nordre Fuglsjøen, og der hadde Kjell Joar allerede møtt opp. Vi sto å skravlet til alle hadde møtt. Ble 6 stk fra Trysil SFK som skulle gjøre opp om tittelen, samt 3 stk i en gjesteklasse. I tillegg til meg og Tonje så stilte også Ole Omang i gjesteklassen.

Var en gåtur på litt over en kilometer ned til Søndre Fuglsjøen. Da fikk jeg sett den gamle GP-strekka i moderne meite fra sen 80-tallet/tidlig 90-tallet også. Fin rett strekke, med vei rett bak. Hadde grodd igjen litt da, så må ryddes litt om det er den Trysil har tenkt å bruke til sin GP første helga i juli i år.

Vi kom frem til gapahuken ved Søndre Fuglsjøen og meldte oss på der. Samt fikk utlevert 2 pinner og en pose. Vi skulle fiske 2 x 2,5 timer idag. Dem hadde delt det lille vannet i 2, og da ble det passe stort område å fiske på for oss 9 som skulle utpå å kjempe. Første ruta skulle vi fiske den halvdelen av sjøen som lå lengst sør.

Så at 2 av tryslinga satt seg en plass på sjøen, og dem 5 andre en annen plass. 2 små klynger altså. Jeg satte meg midt mellom dem 2 klyngene. Espen startet å dra småmort med en gang. Jeg fikk ingenting. Borret litt rundt, men ikke et napp. Borret på en 6-7 meter til Espen, men fortsatt ingenting.

Stakk da over på andre siden. Ola og Tonje satt rolig der. Tilslutt så satt jeg meg bare midt imellom dem. Fortsatt god klaring. sikkert 7-8 meters avstand til dem begge. Og der var det fisk. Endelig. Tonje sa hu hadde fått 40 fisker i det hullet hu satt i nå. Ola hadde antagelig ennå mere, for han hadde fått mort på vei ned i første hullet han borret for dagen.

Jeg testet litt forskjellige dyp etterhvert. Høyt i vannet var det mye fisk, men dårlig størrelse. Vi snakker morter på 5-10 gram. Prøvde da 1.1,5 meter under isen, og da ble snittet bedre. Økte nok til 25 gram i snitt. Fortsatt en og annen 7 grammer, men også en og annet på 50-60 gram.

Ble sittende i det hullet ut økta, og kom meg opp i 129 fisker. Jeg hadde faktisk tatt igjen dem 40 Tonje lå forran meg og også dratt litt ifra. Hu endte på 115 fisker tror jeg det var. Men så i posen hennes at hu hadde bedre snitt en meg, så kom nok til å slå meg selv om jeg var ca 15 fisker forran henne i antall. Ola som hadde sittet i sine 2 første hull ville jeg vel også slite med.

I rute 1 så gikk det slik:  
1. Tonje - 2250 gram
2. Ola - 2140 gram
3. Meg - 1800 gram
4. Espen - 1680 gram
5. Kjell - 1470 gram
6. Svein - 1440 gram
7. Ivar - 980 gram
8. Ole - 930 gram
9. Steinar - 240 gram

Tipper at både Espen og Svein hadde flere en meg i antall, så der kan man se hvor viktig dette snittet kan være.

Opp i gapahuken å slappe av litt å lade for rute nr.2. Jeg hadde glemt av matpakka i bilen, så måtte tur/retur bilen for å hente den. Så ble ikke rare pausa på meg. Hehe.

I rute 2 så gikk igjen 5 Tryslinger til en plass, mens Ola og Steinar satte seg andre steder. Tonje satte seg noenlunde i nærheten av dem 5, men viste seg å havne feil i vika. Dem 5 startet å dra med en gang. Steinar traff også fisk tidlig, mens jeg, Tonje og Ola ble gående og bomme.

I hull nr.3 gikk det på en pen fisk for meg. Urutinert nok så hadde jeg ikke åpen spole, så fisken nappet av 0,08mm sena før jeg rakk å åpne spolen. Skit. Fikk 3 abbor og en mort i noen hull senere, men ikke noe rundt, og ikke noen flere når jeg prøvde dett hullet senere.

Borret meg rundt hele ruta, men kjente ingenting. GIkk da å satte meg så nærme dem 5 i klynga som mulig. Fikk en og annen der, men dem 5 satt å pumpet, så ble jo bare lengre og lengre bak. Med 5 fiskere og 5 pinner til inne i den vika dem satt, så var det ikke mulig å få lagd et hull til der.

Tonje testet først på ene siden av dem, så på andre siden. Brått så startet hun å få fisk der hu hadde startet i denne ruta. Etter 3je gangen hu prøvde der. Og da startet det samtidig å ebbe ut der dem 5 satt. Så var nok helt klart stimen dem satt i som flyttet litt på seg.

Jeg borret først i nærheten av Tonje og startet å få fisk. Etterhvert kom også Svein, og Kjell var innom en tur også. Var ikke noe slik 129-baggingshull som i forrige ruta, men plukket da jevnt og trutt. Faktisk mere abbor en mort i begynnelsen av hullet. Testet litt forskjellige dybder for å se om morten kunne stå på et spesifikt dypt, men føltes ikke slik. Fikk best ved bunnen i dette hullet. Ble igjen sittende her til fisket var over.

Endte på rundt 40 fisker tror jeg det var. Og dem veide 580 gram. Men visste jeg ikke hadde sjans på dem 5 i klynga, og tippet også at Steinar hadde mye.

I rute 2 gikk det slik:
1. Kjell - 3790 gram
2. Svein - 2730 gram
3. Steinar - 2180 gram
4. Ole- 1500 gram
5. Espen - 1340 gram
6. Ivar - 1080 gram
7. Meg - 580 gram
8. Tonje - 490 gram
9. Ola - 290 gram


Og da ble totalen slik 























Tusen takk til Trysil som latt meg og Tonje være gjestefiskere idag. Vi storkoste oss i deres selskap, og Søndre Fuglsjøen var en artig sjø der man faktisk får mort på mysking (jeg har en lei tendens til å kun få abbor på disse myskakonkurransene serru hehe).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment