Totalt antall sidevisninger

fredag 16. juni 2017

2017-06-10 11 Åkersvika - 24 timers

Andre året på rad jeg er med på denne konkurransen. Var greit med mort inne på forrige helgs GP, så ting virket lovende. Det knyttet seg litt spenning til om vannstanden ikke skulle bli for høy, for var spådd endel regn i uka mellom GP'n og 24-timern.

Jeg og Tonje dro oppover kvelden før for å våkne uthvilt i nærheten av strekka. Var fullt overalt i Hamar, så ble til at vi fant ei leilighet på campingen i Brumunddal.

Var 5 lag som var påmeldt. Vi skulle fiske frem til 20.30. Pause med innveiiing så langt, og starte å fiske igjen kl 22 og frem til kl 11.00 i morgen.Thomas og Odd H vant fra peg 3 i fjor, med ny rekord som var rett i overkant av 250 kilo. Tonje trakk for oss, og hu trakk peg 1. Rett nedenfor Fugletårnet.

La ut noen feedere på feederplassen og startet å fiske mort. Var noen få morter der, men dem var små. 20-30 grammere. Ble etterhvert litt og litt bedre, og fiskene ble gradvis større. Var ikke noe særlig laue å få, så jeg fisket 11,5 TAP. Tonje fisket 5,5 toppknytt. Jeg hadde sagt fra før start at det var veldig brasmevær idag, så langt fra sikkert at man måtte vente helt til nattemørket for å få brasme.

Jeg kom meg vel opp i ca 90 fisk før jeg tenkte å kaste ut feedern, og klokka var ca 14.00 da. Måtte sjekke om det var noe brasme, og det var det. Ikke noe fart, men det kan man heller ikke forvente på dagtid etter brasma på Åkersvika. Brasmene var som vanlig rundt 2,3-2,5 kilo, og det er maaange minutter trått mortefiske.

Brodern på peg 3 fikk jo med seg dette, så han også byttet til brasme, og han også fikk brasme. Jeg fikk vel en 7-8 brasmer på noen timer, så fisket jeg et kvarter mort igjen, men var dårlig så gikk tilbake på brasma. Når klokka ble 20.30 og tid for pause hadde jeg 12 brasmer og rett under 100 mort og Tonje hadde 7 brasmer og 92 mort. Brodern hadde 16 brasmer tror jeg, og Fjellis hadde noen han også, men færre en brodern.

Brodern og Fjellis ledet etter første veiing med 69.040 gram, og jeg og Tonje rett bak med 67.080 gram. På tredje lå Bentis og Svein med 42.720 og noen gram bak, Thomas/Odd H med 43.560. Sist lå Dimman, som fisket alene, med 18.380.

Dro igang igjen kl 22.00, og da var det selvsagt bare å gå rett ut på feedern. Jeg hadde fisk med en gang, men det hadde Fjellis også. Brodern og Tonje sleit. Jeg fulgte vel Fjellis til 8-8, så dro han fra meg.

I løpet av dem sene kveldstimer var det liten tvil om at peg 3 igjen skulle vise seg å være den klart råeste. Dimman gikk for å sove, samme gjorde Thomas og Svein. Bentis ga seg i 3 tiden å dro hjem. Fjellis og brodern dro bare mere og mere på peg 3. Jeg klarte ikke holde tritt med Fjellis, men holdt brodern bak meg en stund. Tonje sleit, for hu klarte ikke kaste helt ut til klipset på 32 meter fordi hu sliter med håndleddet.

Ca kl 7 på morgenen så klarte jeg ikkeholde hordene med mort unna brasmeplassen selv om jeg fòret knokkelhardt for å tviholde på brasma, så endte på 60 brasmer i løpet av natta + dem 12 jeg hadde på kvelden, så totalt 72 brasmer, og sto vel 112 mort på telleren. Tonje endte på totalt 24 brasmer og 109 morter.

Fjellis og brodern måtte låne 2 av mine 7 keepnett for å ikke ha dritmye i sine nett. Dem hadde 2 keepnett hver og lånte ett til hver av meg, så dem fylte opp 6 keepnett. Fjellis endte på 113 brasmer, og tror brodern endte på ca 75 brasmer. Dem andre lagene var akterutseilt, så jeg og Tonje ga oss å fiske sånn ca i 8 tiden. Hadde ikke sjans på å ta igjen peg 3, og lå vel 100 kilo forran lag nr.3, så ingen vits å måke mort på bagger for å sikre 2.plassen.

Resultatet ble som følger:

Fjellis hadde fått inn noe vanvittige brasmer på slutten. 2 av dem siste fiskene han fikk var begge over 4 kilo. Den største ser dere her, og den var 69 cm og veide 4920 gram. Drømmefisk!!!

Av mine 72 brasmer hadde jeg kun 2 stk over 3 kilo. Stang ut specimenmessig. Til sammenligning hadde Tonje 4 av sine 24 brasmer over 3 kilo, og ene av dem over 3,5 kilo i tillegg. Og vi fisket jo på samme swimmen.

Her ser dere dem 2 jeg fikk over 3 kilo:
3140 gram - 65 cm
3220 gram - 59 cm

Så da ble det ny konkurranserekord så det sang på brodern og Fjellis. 449.200 gram. Nesten 200 kilo over den gamle rekorden. Selvsagt en sinnsyk vekt, men når man tenker over det, så skal det være mulig å slå denne rekorden også. Brodern og Fjellis fisket ikke tiden ut heller. Dem ga seg å fiske sånn ca 09.00-09.30. Brasmene snitter på minimum 2300 gram, så da skal man trenge 196 brasmer, så er man over den vekta. Man er nok avhengig av at det er gråvær, slik at man kan få endel på kvelden og også på morgenen fra 8-11, men jeg mener iallefall at det skal være mulig å slå dette. Tiden vil vise, og det er kun dem som blir med på konkurransen som har mulighet til å slå rekorden, så meld dere på.



For senere referanse så var vannstanden som følger nå vi startet fisket (5,38-123,07) og avsluttet fisket (5,52-123,21):

Jeg og Tonje måtte flytte baggene våre 2-3 ganger i løpet av natta, så på den vannstanden vi avslutten var absolutt max for å arrangere konkurranse der, så noter dere 5,52 i lokalhøyde evt 123,21 meter over havet.

Takk for i år til arrangørene Thomas og Odd H, så sees vi igjen på 24-timern 2018.

Om noen timer drar jeg til Lappland bream master i Dorotea, så følg med her for å se hvordan det går dem 4 dagene der oppe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment