torsdag 29. juni 2017

2017-06-21 Lappland Bream Master - Dag 4 - Ullsjön

Da var siste dagen i Lappland her. Ikke optimalt med A-seksjonen siste dagen da man ligger i overkant av 20 kilo bak lederen etter 3 dager, men jeg skal gjøre det jeg kan, så får vi se om det holder.

Dette er hva som lå i hodet når jeg startet dagen:

Vi var kun 4 stk på A-seksjonen idag. Jeg, Tonje, Urban og Chefen. Peg 3 skal da ikke brukes. Jeg vil helst ha A1, for det er den som vinner alle dager, men da på brasme. Jeg har planer om å fiske mort. Skal jeg fiske brasme får dem komme inn på mortplassen slik dem gjorde for Bentis i fjor. Får jeg ikke A1, vil jeg ha 2, så 4 og helst ikke 5, for brodern prøvde jo å fiske mort der på dag 2 og klarte kun utrolig skuffende 365 fisk.

Urban havnet på 1ern, jeg selv fikk A2 og fornøyd med det. Tonje på 4ern og Chefen 5.

Peg A2 i Ullsjön
Rigget først opp alle kortstengene. 2x2m, 2x2,5m, 2x3m og 2 x 3,5 meter. Så en 4 meter bagger i tilfelle det ble Bentis-fiske. Satte i tillegg opp 8,5 bagger og ei feederstang, men hadde ikke planer om å bruke disse.

Fòret 3 appelsiner på 4m bagger, 5 appelsiner på 8,5 bagger og kastet ca 10 kast med storfeederen ute på feederplassen. Fòret selvsagt småklyper med fòr og loosefeedet maggot hele tiden på ca 2,5 meter.

Startet på 2 meter, men ikke noe der, så etter 1 min var jeg ute på 3 meter, og der var det noe mort. Litt tråe i starten, men det hadde jeg regnet med. Etter ca 10 min prøvde jeg å gå inn på 2,5m men var fortsatt for dårlig der, så måtte ut på 3 igjen. Etter 10 min til gikk jeg inn på 2,5 meter igjen, og da var det ca samme bett der som på 3 meter.

Da er det bare å gå inn i bobla og bagge det jeg klarer av mort. Var litt bak skjema etter 1 time, men hadde også regnet med at førstetimen skulle bli vanskeligst. Men hadde vel 270 eller noe etter 1 time, så ingen krise.

Husket at brodern kun klarte 365 her på dag 2, og det passerte jeg etter ca 1t 20 min. Neste milepæl jeg husket var at Fredde hadde rett over 600 på denne seksjonen, og det passerte jeg etter ca 2 timer.

Etter time 2 og 3 husker jeg at jeg lå an til et sted mellom 1300-1400 om jeg klarte å holde tempoet oppe. Passerte 764, som er antallet jeg måtte ha for å annullere Micke sitt forsprang, etter ca 3 timer. All fisk jeg får etter dette er den vekta Micke må få på B-seksjonen idag. OM jeg har et snitt på 30 gram idag. Passerte 1000 fisk etter ca 3t 50 min mener jeg det var.

Dessverre var det perioder i 5je timen det var såpass høye bølger at jeg sleit med å lure morten. Måtte prøve dypere i vannet, 3 meter stang etc, men ingenting hjalp. Eneste som hjalp var at bølgene ble litt mindre igjen, og da kom jeg inn i rytmen igjen. Men dem litt dårligere periodene i siste timen gjorde at jeg ikke kom til å klare mellom 1300 og 1400 fisk. Datt ned under 1300.

Endte på dette etter 5 timer:

Selvsagt relativt fornøyd med det antallet, men vet at det er mulig å få mere. Skal være mulig med opp mot 1500 på 5 timer. Men mulig jeg må helt inn på 2 meter og ennå litt bedre bett for å klare det.

Var perioder i konkurransen jeg trodde jeg ikke kom til å vinne seksjonen, for Urban fikk veldig bra med brasme på feeder, og relativt store brasmer til å være i Ullsjön i tillegg. Jeg brukte tellern min på spraybaren til å holde kontroll på antallet hans. Etter 2,5 timer var han oppe i 26 brasmer tror jeg det var. Kan fort være han var forran meg i vekt da, men jeg valgte å bare kjøre på med mort likevel. Urban fikk klart dårligere med brasme siste 2,5 timer, så han havnet på 37 brasmer.

Vi startet innveiingen hos han, og han hadde 26.720 gram. En bra vekt til å være på Ullsjön. Jeg hadde vært en kjapp tur oppe med kalkulatoren min når konkurransen var over. Viss snittet var 30 gram, noe jeg håpet og trodde på, så ville jeg ha 38.430 gram. Så skulle greit vinne seksjonen min idag iallefall. Om jeg kunne ha det snittet vi tror Jesper hadde igår, altså 31,9 gram, så ville jeg veie inn 40.860. Med 30 gram i snitt må da Micke ha 15,5 kilo på B, og skulle jeg være så heldig å ha snitt på 31,9 gram, så må Micke ha 17.930.

Opp på vekta med fisken min. I første veiing la vi bare 14 kilo. Jaja, tenkte jeg, da får jeg jo error på vekta på 2re veiing. Opp på vekta med resten, men ble ikke error. WHAT? Var ca 20 kilo, og viste seg da at jeg totalt hadde 34.480 gram. Er det mulig a? Sjekket keepnettet mitt om det var noe hull eller lignende, men fant ikke noe. Opp med kalkulator igjen. 34480 / 1281 = 26,91 gram. Dæven, det var dårlig snitt. Vurderte å sjekke keepnettet for hull ennå en gang.

Men fikk veie inn Tonje og Chefen først. Tonje hadde 19.960 gram, og Chefen hadde 22,noe. Tonje sjekket snittet på sine fisker, og hu hadde bare litt over 27 gram i snitt hu også, så da forsto jeg at det ikke var større snitt på mortene i Ullsjön idag.

Det vil igjen si at Micke ikke trenger mere en 11.550 gram på B idag for å slå meg. Følte meg sikker på at Micke kom til å ta meg da. Men man vet jo aldri. Senest i fjor var det jo en skikkelig dårlig dag på B, da på dag 3, der Urban kun klarte 11 små abborer, selv om han prøvde alt i sin makt for å få både mort og brasme.

Fikk pakket sammen og dro mot campingen igjen. Møtte Micke ganske raskt og spurte hvor mye han hadde. Han svarte med: Har du tatt ny sjørekord i Ullsjön? Nei, det har jeg ikke. Da har du ikke nok til å passere meg.

Jaja, forventet jo det da. Liss hadde vunnet på B med 28 kg eller noe, og Micke ble nr.2 med 26 kg tror jeg det var. Han hadde fått inn mort på 3,5 meter og da hadde han gått inn i bobla og safet inn seieren i LBM 2017. Riktig taktikk fra hans side.

Ikke fått resultatene fra seksjonene siste dagen, så må prøve å ta det på husken. Fredde vant på D med 64 kilo. Bentis ble nr.2 der med 48 kilo. På C vant Daniel med ca 40 kilo tror jeg det var.

Micke vant som sagt, jeg ble 2, Daniel 3, Liss 4, brodern 5 og Fredde 6. 5 stk over 100 kilo i år, og det er det beste året slik sett siden jeg ble med for første gang i 2013.

Grattis Micke - LBM 2017 champion.
Synd det er med så få folk på denne festivalen. Er jo utrolig artig fiske, så forstår ikke hvorfor denne festivalen ikke trekker mere folk. Mulig noen tenker at det er mere peggy her en andre steder, men jeg vil påstå at det ikke er det. Når man ser på resultatene så tilsier det at fisket er relativt jevnt også. Micke vant nå for 3je gang. Brodern har vunnet 2 ganger og ble nr.5 i år. Jeg har vunnet 1 gang, og har blitt nr.2 3 ganger. Liss som ble nr.4 i år har tidligere vunnet festivalen.

Så med det vil jeg oppfordre alle som har lyst til å være med på et fantastisk fiske om å melde seg på LBM 2018. Innbydelsen vil bli lagt ut rundt nyttår tipper jeg.

Takker til Leif og Harriet for LBM 2017. Takker til alle andre deltakere. LBM står veldig høyt i kurs for meg, og håper vi sees igjen neste år. Over og ut.