Totalt antall sidevisninger

mandag 26. juni 2017

2017-06-20 Lappland - Dag 3 - D-seksjonen i Sällsjön

Er endel bæring på denne seksjonen for meg og Tonje som ikke har 4WD, men ettersom dette er kongeseksjonen i Lappland så gjør ikke det så mye. Vet at 100 kilo er mulig her om det sitter rett mann på rett peg på rett dag her.

På dem 2 foregående dagene så har D5 levert vinneren, og dem dype peggene til høyre på seksjonen ser ut til være området man ønsker å trekke.

D dag 1:

D dag 2:

Og aller helst ønsker jeg å trekke D5, pri 2 D3 på odden med den store steinen, pri 3 er D4 som da også er på den dypere høyresiden. Får jeg ingen av dem så vil jeg ha D2 og til sist D1.

Tonje trakk først og fikk D3, jeg havnet på D4, Roul på D1, Urban fikk D5 og Daniel tilslutt på D2. Så da fikk jeg tredjevalget mitt. Helt greit det. 

Rigget det vanlige. 2 x bagger 8,5, slider, feeder og et par kortstenger. Som tidligere sagt langt å gå så hadde pakket litt lettere som igjen vil si at TAP lå igjen på hytta. Trengte en rå vekt idag, så avhenging å få fart på bæggern. Må gjerne ha 10-20 kilo minimum å gå på før siste dag ettersom jeg skal opp på A-seksjonen siste dagen, og det er jo som kjent den seksjonen med minst potensiale oppi her.

Startet å fiske, og så kjapt at Daniel startet å dra, og samme gjorde Roul. Også Tonje kom greit igang. Jeg og Urban sleit. Urban kom ikke engang gjennom morten, så prøvde heller feeder lengre ut for å se om det var litt mindre mort der. Jeg fikk jo en og annen, men var bak fra start. Roul hadde allerede 3 da jeg fikk min første. Etter å ha fisket i ca 1,5 time så var Urban borte å pratet med Roul. Da han kom tilbake lurte han på hvor mange jeg hadde, og på telleren min sto det 25 brasmer. "Roul har 38" fikk jeg raskt i retur. Hadde jo sett det greit selv at jeg satt i feil ende på seksjonen, men lite jeg får gjort med det.

Var vel oppe i rundt 45 da det hadde gått 3-3,5 time, men da var det så dårlig på bæggarn at jeg måtte finne på noe annet i håp om at plassen kunne våkne til litt igjen om jeg hvilte den. Gikk ut på feeder. På 15 minutter fikk jeg 3 mort og ei brasme. Ikke bra. Gikk inn på bagger igjen, og på 15 min fikk jeg 1 brasme og 1 brukbar abbor. Ikke bra. Daniel dro fortsatt på hvert utlegg på bæggarn, men så ut som det hadde roet seg for Roul. Jeg gikk da inn på 2 meter, og fikk 75 lauer/mort på 15 min.Tippet snitt på 30 gram, så ca 2,3 kilo. Ut på bagger igjen, men på 15 min klarte jeg kun 2 brasmer, og det veier ikke 2,3 kilo, så da ble det et nytt kvarter på småfisk. Klarte 80 på dette kvarteret.

Så at Tonje startet å få litt igjen på sin 7m bægger, så da gikk jeg på bæggern igjen og, og nå hadde det kommet inn litt fisk igjen. Var nok en ny stim, for fikk brått 3 vederbuk på rad, og det hadde jeg ikke fått noen av tidligere idag. Fikk ok ut dagen, men endte på litt skuffende 57 brasmer/veder samt 170 laue/mort/abbor. Under 50 kilo. 



Gikk til Daniel for å høre hvor mye han hadde. Tippet over 100, og at sjørekorden til brodern på 79 kilo var i stor fare. Og han hadde 108 brasmer. Men han trodde ikke han kom til å ta sjørekorden. For mye skimmers mente han.

Startet å veie hos Roul. Han hadde hatt en veldig bra start, men siste halvdel av konkurransen hadde gått trått. Han veide inn 39.640. Daniel sine 108 brasmer + litt annet veide 71.580. Det var en peg som kunne ha gitt 100 kilo idag tror jeg. Daniel sa selv at han rotet mye idag. Trassla flere tackler og brukte 10-15 min på å lage et nytt tackel i løpet av konkurransen blant annet. Men 71 kg er jo uansett en kongevekt, og han er brått veldig med i totalen i årets Lappland. 

Tonje veide inn 19.700 gram. Mine fisker var som forventet under 50 kilo. Det ble 45.820 gram



Urban sleit med mort både inne og ute, så hadde bunnmeitet med kort tafs på begge steder for å klare å få noe brasme i det hele tatt. han veide inn 11.840 gram

På dem andre seksjonene så vant Bo fra A1 med 18.240 gram. Ser ut som det er den peggen man må ha om man skal få noe særlig med brasme i Ullsjön. På B vant brodern med 21.420 gram fra B5. B er fortsatt ikke seg selv, og høyresiden som bruker å være suveren er dårligst så langt i år. På C-seksjonen så vant Micke. Nå har han 3 seksjonsseiere på rad. Han vant fra C3, og på en meget respektabel vekt også. 51.140 gram. Så istedet for å ta innpå han, så fikk han ennå 6 kilo på meg før siste dagen. Da ser det ikke lyst ut med tanke på at jeg skal på A i morgen.


Micke leder jo da selvsagt fortsatt i sammendraget med sine 150.230 gram. Jeg lå 22.930 gram bak med mine 127.300 gram. På tredje lå nå Daniel med 105.620 gram. 


Min plan for A-seksjonen i morgen er all-in på mort. Skal være ca 30 gram i snitt der. Jeg og Jesper regnet kjapt på hvilket snitt han hadde på morten sin der idag, og det skulle bli ca 31,9 gram. Men jeg må regne med max 30 gram. Det vil da igjen si at jeg må ha 764 morter kun for å utligne forspranget til Micke. Han skal på B i morgen, og det kan han vel få alt fra 10 til 30 kilo tipper jeg. Brodern vant jo der på 21.240 gram idag. Skulle det bli identisk vinnervekt i morgen, og da på Micke, så må jeg isåfall ha 44.170 (nytt sjørekord isåfall) og det vil være 1472 morter om dem snitter på eksakt 30 gram. 1472 morter er mulig, men da må jeg ha en bortimot optimal dag, og gjerne få mortene helt inne på 2 meter toppknytt. Vil tro det er mere sannsynlig at jeg havnet et sted mellom 1100 og 1300 fisk, så Micke bør ikke få noe særlig over 15 kilo i morgen. 

I morgen avgjøres det...

Stillingen i sidebet'en er som følger:

Jeg klatrer stadig, men ser ut som brødrene Åslund blir for harde for meg i år.... Første dagen på B i år ødela for mye. Er vel den dårligste plasseringen jeg har her oppe utenom den dagen jeg satt innerst i den dødehavsvika av en seksjon som var på Ullsjöen i gamle dager.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment