Totalt antall sidevisninger

tirsdag 27. februar 2018

2018-02-17 Myskauttak nr.4 av 6 - Sandsjøen i Odal

Stevne nr.4 i myskacupen er allerede her. Jeg har egentlig allerede kniven på strupen ettersom jeg har følgende 3 resultater fra før: 18, 6 og 12. I fjor så hadde 5te og siste fisker 28 poeng, mens året før hadde 5te mann 26 poeng. Kan gå med snitt på 4 stk 6ere = 24 poeng, men da er man veldig i grenseland. Iallefall når dem 6 beste så langt i år snitter på 4 til 5,3 poeng på sine 3 beste.

Dette stevnet skulle egentlig gå på Dølisjøen, men arrangøren flyttet den til Sandsjøen. Samme stedet vi fisket i fjor. Eller ene ruta lå på samme plass, den andre ruta var flyttet fra veisiden og over til Bukkenessiden.



I fjor fikk jeg litt lauer og krøkler i det som er rute 1 i år. Ikke fisker jeg får hver dag på isen for å si det mildt, så håpet jo på noen lignende i år igjen. Sære arter er alltid kult.

Vi skulle da fiske ruta rett utenfor bryggene først idag. Ønsket å fiske sørvestre hjørnet. Joksas hadde satt seg ca 8 meter fra hjørnet, så da så jeg mitt snitt til å sette meg 2,5 meter fra hjørnet, så skal i utgangspunktet all fisk som kommer inn fra den kanten komme til meg først. Fòret opp dette hullet med tanke på brasme/stor fisk. Brukte da den andre pinnen til å leite opp mindre fisker mens hovedhullet ladet seg opp.

Viste seg å være særs lite mort og annen blankfisk å spore i denne ruta idag. Anders Furuseth Hansen var vel omtrent den eneste som klarte å få noe særlig antall med mort. Dem fleste fikk selvsagt hork, men dem veier jo ingenting, så man vil jo egentlig bare unngå disse. Slang jo selvsagt en og annen abbor også.

Var vel 4de gangen jeg testet min førstehull som det skjedde noe i det hullet. Kroket en bedre abbor, men den falt av på vei opp. Surt. Fisk på 100-250 gram et sted. Ned igjen og gikk jaggu på en til. Fikk den til ca 1 meter under hullet så falt denne av også. Sinnsykt kjipt. Slapp ned igjen og gikk jaggu på ennå en, og den fikk jeg opp. Ned igjen, og ennå en fin abbor som jeg også fikk opp. Men så ble det dødt, evt kun hork. Klokket ned mere mat og tok en ny runde i 5-6 hull som jeg hadde fisket flere runder tidligere. En og annen hork evt liten abbor kom opp, men særs tregt.

Skjedde vel egentlig ikke noe mere spennende og tror jeg endte på 12 fisker. Gudskjelov var et par av abborene 1-2 hg Viste seg at mine fisker veide 565 gram, og det holdt utrolig nok til 4 plass i ruta av 32 stk. Rutevinner ble Tor Arne Rygg. Hadde fått en abbor på over 8 hg i en av dem første hulla sine. Fikk noen små til etterpå og var den enste over kiloen i ruta. Cato hadde sittet i stikk motsatt hjørne av meg og sneket opp 660 gram for en 2.plass i ruta. Han hadde også kjørt på ei brasme som han hadde sett under hullet 2 ganger, men tilslutt mistet. Kostet han kun 1 plassering, så da er det jo liksom ingen krise å miste den, selv om det selvsagt alltid er kjipt. Vidar Årnes ble nr.3 i ruta med 610 gram

Fullstendige resultater fra rute 1:

Litt kokepølser på termos og etterfylling av jokers og fòr i agnboksene så var man klar for rute 2. Usikker på hvor jeg ville sitte i denne ruta, men ettersom det fortsatt kun er midten av februar, så vil jeg sitte relativt dypt. Satte meg ca midt i ruta på sørsiden. Svein på ene siden og Odd H på andre siden av meg.

Igjen så fòret jeg et hull med tanke på brasme/storfisk og brukte den andre pinnen til å leite opp småfisk. Igjen endte jeg opp med å fòre å fiske en ca 10 hull i relativ nærhet til hverandre. Plukket en og annen abbor med hork innimellom. Prøver som alltid å følge med på hva andre får i tilfelle jeg burde gjøren en forflytning, men kunne ikke se noen større ansamlinger. Både Fredrik, Fjellis og Odd H var på noen turer å sjekket, men kom tilbake, så jeg fortsatte å gnu mine 10 hull.

Odd H hadde litt flere en meg, men er ikke uvanlig at han får mere fisk en meg, så gidder ikke trykke på panikknappen å stikke på leitetur av den grunn. Kom til å passere forrige rute i antall med god margin og håpet jo at det var et godt tegn. Når det var igjen 10 min og jeg sikkert hadde vært i hovedhullet 5 ganger allerede, med kun noen småfisk som uttelling, så gikk det på en kladd. Drillet den vel i 15-20 sekunder så falt den av. Faen! Kjentes ut som en fisk som fort kunne ha veid 500 gram. Suuuurt ass.

Endte opp med 26 fisker, men ingen bonuser. Største abboren var kanskje 60 gram. Viste seg at fiskene mine veide tilsammen stusselige 345 gram. I forrige ruta ville dette ha gitt meg ca 10-plass, men viste seg at det hadde vært noe bedre i denne ruta. Atle Østmoe vant ruta med 1,7 kilo. I fangsten hans var det blant annet en abbor på over 1,2 kilo. Thomas hadde funnet småmort og veide inn pene 1480 gram. Bjørn Huus og Årnesen hadde også bikka kiloen. Mine 345 gram holdt kun til en 19-plass i ruta, så da ville jeg jo falle endel.

Fullstendige resultater fra rute 2:

Det skulle vise seg at mange som gjorde det bra i rute 1, gjorde det dårlig i rute 2, og folk som gjorde det bra i rute 2 hadde gjort det dårlig i rute 1, med noen unntak såklart. Men jeg klarte faktisk en såpass brukbar plassering som en 6.plass totalt idag. Trodde jeg ville falle mye mere etter 19.plassen i rute 2. 

Vant gjorde Årnes'en med 3+4. Huus nr.2 med 7,5+3. Anders Furuseth Hansen 3 med 5+6. Cato og Thomas var også forran meg. Jeg ble a poeng med Odd H, men sneik meg forran han pga bedre plassiffer i rute 1. 
Totalresultater fra dagen:

Kjipt å ikke klare å levere ordentlig i rute 2, men at jeg tilslutt ikke falt lengre en fra 4de til 6te plass totalt så må jeg uansett si meg fornøyd med dagen. 

I myskacupen etter 4 av 6 stevner ser det da slik ut:

Ser jeg da faktisk ligger inne i topp 5 etter dette stevnet, men ser jo flere som antagelig kommer til å passere meg igjen. Cato med et stevne for lite foreløpig har jo 4+4+4, så han kommer garantert til å komme forran meg. Svein fikk en 29 plass idag, så når han får strøket den og lagt til en litt bedre på sine 2+8+6 så vil han også gå forbi meg. Anders Furuseth Hansen vil også antageligvis komme sterkt etter Prestsjøen som er hjemmebanen hans. Han har pr nå 3+3+16 som sine 3 beste og skal stryke en 30-plass.

Allerede neste helg er det nytt uttaksstevne i mysking, på Prestsjøen. Og etter den vil nok den 3-4 første på lista begynte å bli rimelig klare. Så her er det bare å kjøre på. Jeg gir meg aldri før det er teoretisk umulig å kvalifisere. Og ikke engang da gir jeg meg, for vet jo at det fort kan være folk som takker nei til plassen og da er det viktig å ligge så høyt som mulig på lista.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment