Totalt antall sidevisninger

onsdag 28. februar 2018

2018-02-18 NC nr.6 - Goksjø

Da skal vinterens NC-serie avgjøres, og samtidig vil man få en avgjørelse på hvem som skal representere Norge i nordisk mesterskap i isfiske oppe i Luleå i april. I herrer senior var Christer allerede klar, og Otto var så si også klar. Mye skal i alle fall gå galt for han om noen skulle klare å vippe han ut av laget. Jeg var i sammen med et kobbel på ca 10 stk som teoretisk kunne klare den 3je og siste plassen i HS. Dem som lå nærmest var Riksen, Bentis og Thor-Ivar, men jeg har som sagt en mulighet. Ikke noe annet en seier er godt nok idag. Og selv med seier så er jeg avhengig av at Riksen ikke blir bedre en 7, Bentis og Thor-Ivar ikke bedre en 4 tror jeg det var.


Så planen min for dagen blir gambling. Jeg må komme meg til potensielle vinnerplasser på sjøen, og jeg må aller helst sitte alene. Var snakk om særs dårlig fiske på denne sjøen i ukene opp mot konkurransen, og snøforholdene på isen var alt annet en lette. 20-30 cm snø og litt overvann i bunn. Taler vel kanskje litt til min fordel, for er nok ikke så altfor mange som vil ofre en god del fisketid for å komme seg langt.
Jeg har ikke all verdens kondis, så jeg var avhengig av å ligge litt bak i køen på vei ut. Hadde jeg lagt meg først hadde jeg vært utslitt før jeg hadde kommet halvveis til dit jeg skulle. Så lå da bak en 20 andre på vei ut i nesten 30 minutter. Startet å minke på folk selvsagt, men gikk vel bak en 2-3 stk i ennå 15 minutter. Men så var jeg så si alene. Riksen og Rindal var fortsatt med. Gikk litt i front og da går det sakte. Passerte timen og dem var fortsatt med, men nå forran meg. Kom frem til der jeg ville begynne etter 1t 15 min. Riksen satte seg på motsatt side av vika i forhold til meg, mens jeg Rindal og etter hvert også Wold startet på samme sted. Ikke en fisk. Jobbet meg oppover landet der. Fikk en fisk i hull nr.6 eller noe. Rindal fisket seg andre veien, og Wold hadde stukket en 100 meter unna. Var ikke noe fisk rundt det hullet jeg fikk en. Prøvde å borre veldig grunt, vanlig dyp og ganske dypt, men ingenting så ut til å virke. Litt lengre oppe fikk jeg et hull med 2 på pimpel og en til på tafs. Borret rundt, men ingenting.

Borret over resten av vika uten så mye som et lugg til. Hadde en plass til 500 meter unna som jeg ønsket å teste. Traff da på Riksen igjen og vi ble borrende litt annenhvert hull nedover. Han traff noe fisk sør for en odde. Jeg borret 3 hull på 10-15 meter på han, men kjente ikke noe, så da latt jeg han sitte i fred å dro selv videre.
Traff på Rindal igjen nå, og også Jernberg dukket opp. Kjente ikke et lugg på den plassen jeg hadde troa på. 1t 15 min igjen av konken. Fullstendig utslitt og drukket opp begge flaksker med getorade og også begge Yt’ene. Skulle jeg prøve å borre på måfå videre, eller var det like godt å bare gi opp? Jeg valgte det siste. Gikk over til en kjent plass som det satt en 12-15 stk på. Christer satt der og tok en prat med han. Dem hadde brukbart i antall, men småfisk så ikke mange kiloene. Ingen vits for meg å sette meg her for å lure opp en kilo, så gikk bare videre innover til start. Stoppet på veien og skravlet litt med Tonje og Jim. Virket å være dårlig overalt. Kom til sundet utenfor starten og da gikk sluttsignalet. 6-7 minutter til var jeg på land. Fikk veid inn mine 4 fisker, fikk i meg et par hamburgere og så var det å komme seg opp i bilen å få på noe tørre klær.

Stakk ned igjen for å preke med folk og for å se om det kom noen med store poser i dag. Viste seg at junioren Andreas Nygårdseter hadde dagens største pose med 5955 gram. Dagens nest største posen hadde hans far Dag Even, med 5905 gram. Og dagens 3je største posen hadde Acerina’s egen junior, Fredrik, med 5610 gram. Dritbra fisket av han.

Dag E var en av dem ca 9-10 stk som var på skuddhold for 2re og 3je og plassen i HS. Ville han klare det med sin 1er i HS i dag, eller vil Riksen, Bentis eller Thor Ivar være oppe på 2-3-4 i dag og da kapre plassen forran Dag E? Dag E havner på 53 poeng etter seieren sin idag, og med 1-2-7 som tellende så la han seg også forran Otto på bedre plassiffer (1-2-7 er bedre en 1-4-5). Hadde jeg vunnet og Dag E blitt 2 så hadde jeg uansett ikke kommet over 51 poeng, så Dag E hadde uansett klart plassen forran meg. Greit å vite når jeg uansett ikke fant noe fisk i dag.

Thor-Ivar hadde kun 670 gram for en 28.plass og var da ute av det. Bentis hadde 2965 gram for en 7.plass og havnet da på 49 poeng og kunne ikke tukte Dag E. Riksen hadde 3670 gr, ble nr.4 i HS og havnet på lik poengsum (53) som både Dag E og Otto. Riksen og Otto hadde jammen identiske 3 tellende plasseringer også. Da sier reglene at man skal se på det 4de stevnet. Den ene av dem hadde en 10.plass og den andre en 11.plass. Snakk om jevnt da. Otto er den som hadde en 10er som 4de stevne, så da havner Otto forran Riksen. Hadde Riksen hatt 20 gram mere i dag hadde han havnet forran Finn E og da blitt nr.3 i dag, og da hadde han havnet forran både Dag E og Otto i nordisk-uttaket. Små marginer ass.

Fra Acerina så var Christer allerede klar for laget og vant samtidig NC-serien rimelig suverent. Han vant jo også NC-serien i fjor. Norges beste isfisker! Tonje og Fredrik var også klare for landslaget før dagens stevne. Jan Morten var med i kampen om plass i HS. Gjorde det ikke bra i dag, men hans argeste konkurrenter gjorde det heller ikke bra, så da ble det  en plass på landslaget i HV. Litt i etterkant av stevnet så hadde laget sagt at dem ønsket meg som kaptein igjen, så da blir det også tur på meg til Luleå i år. Artig. Takker for tilliten folkens. Jeg skal gjøre mitt ypperste for at dere skal slippe å angre på valget av kaptein. Vice kaptein blir også som i fjor, altså Odd Henning. En meget dyktig fisker så det skal bli spennende å legge taktikker sammen med han og resten av laget.


Sluttresultatet i NC-serien og nordisk uttak: http://oslosportsfiskere.no/isfiske/resultater.html

4 fisk var kjipt i dag, men jeg angrer ikke på valgene jeg tok. Man må ta noen sjanser innimellom. Dem fleste ganger slår det antagelig feil ut å gamble, men det finnes ganger da det også fungerer, og da fungerer det til gangs.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment