Totalt antall sidevisninger

tirsdag 17. april 2012

2012-04-15 Springleague nr.2 - Mysenelva v/Prosjektkontor E-18

3-4 grader i lufta og litt regn. 8 stk møtte til start. Håvard hadde pegget strekka, og alle pegger var minimum 15 meter lange. Noen opp mot 30 meter. Bra pegget Håvard!

Tonje trakk nedstrøms kant, peg 8. Jeg trakk oppstrøms kant, peg 1.

Kom til peggen min, og så at det ikke var noen «features» å fiske mot. Ikke noen overhengende busker, ikke noe små viker som danne bakevjer. INGENTING. Jaja, satte da i gang å rigge.

Rigget først en topp 5 nedstrøms margins med en 2,5 grams Tigre. Detter rigget jeg en ny 2,5 grams Tigre for margins på andre siden, topp 8. Deretter satte jeg opp en topp 6 rett ut med 8 grams Cralusso Bubble for holding og drifting etter mort. Den siste jeg satte opp var full 13 meter TAP til å fiske midt i elva så lang ned jeg kunne. Håpet på brasme på den plassen.

La i 1 ball på de 3 første plassene, og 3 baller på brasmeplassen.

Kjente ikke noe på noen av de 4 plassene første runden jeg prøvde dem. Philip nedstrøms meg så jeg fikk noen lauer på 3 eller 4 m toppknytt. Han hadde ei lita vik med ei bakevje nedstrøms seg som han rakk med denne toppknyttstanga.

Fjellis kom innom fra sin peg 6. Han kunne fortelle om at Tonje hadde fått 2 morter, ellers var det lite fisk å se på de andre. Jeg tok meg en gårunde jeg også. Tonje hadde vel da fått 3 stk, Thomas fikk ei laue mens jeg gikk forbi han, og Finn hadde også fått ei laue, på TAP.

Jeg visste jeg hadde ei bakevje 17-18 meter nedenfor seatboxen min, på motsatt side. Jeg hadde nok ca 25 meter ned til Philip, så var ikke noe problem for meg å fiske i den lille vika. Jeg var jo rimelig desperat, så jeg fisket en runde til på de 4 plassene mine, samtidig som jeg loosefeedet pinkies i den lille bakevja lang der nede. Fikk ingenting på de 4 plassene denne gangen heller.

Brårigget opp et 3 meters lauetackel på en TAP-topp med en preston Slip elastic nr.2. Tok 13 meter TAP’en og gikk 5-6 meter nedstrøms seatboxen min. Nådde da akkurat bakevja om jeg svingte 3 meters tacklet ut. Mistet de 3 første lauene jeg kroket… Sitte på huk med 13 meter i henda, litt for stiv strikk til 7 grams lauer… ikke lett det der. Men fikk etterhvert justert meg til slik at jeg klarte å få opp en. Jeg kroket, la stangtuppen i vannet ut mot midten av elva, la TAPen i gressen og dro innover fort. Da jeg kom til del 4 så koblet jeg av og dro inn fisken.

Plundret og dreiv. Fikk vel 6 lauer på 40 minutter eller noe. Fikk dem på dobbel fjærmygg. Var da så ødelagt i knærne/kroppen at jeg måtte på seatboksen igjen. Prøvde alle 4 plasser en runde til, men fortsatt ingenting. Tok en runde og pratet med folk igjen. Tonje hadde 3 mort, Tøddy hadde 2, Finn hadde fått 1 mort i tillegg til laua si, og Philip hadde ca 15 lauer.

Tilbake på plassen, og klarte å lure 5 lauer til på en 30 min fiske i gresset der, så ble det dødt igjen.

Kun 1 kvarter igjen, og tenkte å bruke den på 13 TAP. Da det gjensto 3-4 minutter, så beveget duppen seg litt rart, men ikke nok til å kroke på syns jeg… Plutselig så jeg også 2 av lauene i bakevja ble skremt av noe. Ventet 30 sek til, så sjekket jeg marken. Den var «tøggen» :-O F… hadde nok vært noe der da ja L. Ut igjen, men merket ikke noe mere før sluttsignalet gikk.

Min teori var at det var ei brasme som hadde tatt marken, stått rolig, evt svømt noen cm oppstrøms (hadde 15 cm overdyp, så småbevegelser gir ikke utslag på duppen). Så hadde den vel kjent krokspissen, blir skremt, klart å spytte ut kroken, og svømme i full fart en eller annen retning. Og det var nok da de 2 små lauene som sto i vannflata ble skremt også. Det kunne jo også ha vært en brukbar abbor evt en stormort. Men uansett rimelig sikker på at det var en fisk på 500gr +. For lauene i overflata sto 2-3 meter unna, og dette skjedde da på bunnen (1,5 meter dypt) og nedstrøms lauene.

Slik gikk det i dag:

1.       Tonje – peg 8 – 900 gram (4 mort, hvorav en på nytt PB – 600 gram) Grattis Tonje!!!

2.       Håvard – Peg 7 – 380 gram (3 mort)

3.       Philip – peg 2 – 260 gram (20 + lauer)

4.       Fjellis – Peg 6 – 220 gram (1 mort)

5.       Finn Erik – peg 4 – 120 gram (1 mort og 1 laue)

6.       Niklas – peg 1 – 80 gram (11 lauer)

7.       Thomas Ø – Peg 5 – 10 gram (1 laue)

8.       Alex – peg 3 – 0 gram





..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment