Totalt antall sidevisninger

lørdag 4. august 2012

2012-07-30 Atter en tur i karpedammen i Askim

Måtte legge inn en siste tur etter karpe før jeg stikker en måned til Afghanistan. Som sist, så lot jeg Tonje sitte ved det lille kjærret, og jeg satte meg 5 meter lengre ut for å fiske match mot det stor kjærret.

Var ikke noe særlig med vaking i dag heller, og vindretningen var fortsatt i fleisen. Men vinden var ikke like hard som sist, så skulle vel gå greit denne gangen også.

Det kunne virke som det var en del mere fart i karpene i dag. Dem sto ikke bare inne i kjærrene. Tonje fikk mange fisk i margins vekk fra kjærret og langs land bort mot meg.

Det var fisk alle steder i vika mellom kjærrene for meg, og de beit også alle dyp jeg testet.

Etter en 10-15 karper, så kom det et kast der Cralusso Rocket duppen bestemte seg for å skjære hardt venstre i sluttfasen på kastet. Med den følgen at den havnet inn i det lille kjærret før jeg rakk og reagere. Denne satte seg selvsagt bom fast, og jeg måtte dra av sena.

Jeg har opplevd dette mange ganger med Rocket. Og det er absolutt ikke bra. Dette, i tillegg til at man ikke kan drukne sena umiddelbart etter landing, er såpass ille at jeg kommer til å kutte ut den duppen i sin helhet faktisk. Grunnen til at man ikke kan drukne sena umiddelbart er at sena fortsatt er øverst i bøylen langs duppen. Prøver man å drukne sena med sena øverst i bøylen, så ser det bare ut som man driver og jerker en lang, custom made bete. Jeg har bestilt nye dupper av Steinar, og de ligger klare på Flisa.

Duppen jeg går for å teste nå heter Cralusso Arrow tror jeg det var. 12 gram til lettmatch og 16 grams til litt lengre distanser. Stort sett alltid når jeg fisker lengre distanser, så bruker jeg slider i stedet. Men kjekt å ha om det skulle være hard motvind på f.eks Sandstangen, og de gangene jeg fisker etter mort.

Tilbake til karpedammen i Askim.

Jeg hadde ikke med meg flere dupper, så jeg måtte faktisk hive meg i bilen å hente en par dupper til fra hjemme. Var kjapt tilbake og fikk rigget opp igjen.

Etter 20-30 karper til, så var det en av fiskene som kjørte seg fast i noe snag 10-15 meter rett ut for Tonje sin peg. Dette skjedde sist tur også. Irriterende. Sist gang så røk bare fortommen, men denne gangen røk det på oversiden av duppen. Ikke bra at det nå må svømme ei lita karpe med en cralussodupp hengende etter seg L Sena røk veldig lett, så må være noe “skarpt” som ligger nedi der. Tror jeg får ta med meg et lite båt-anker og 20 meter tau neste gang. Den snaggen skal opp.

Godt jeg tok med 2 dupper hjemmefra da. Rigget opp dupp nr.3, og fikk fisket resten av dagen med denne.

Jeg endte opp med 85 fisk. Veide ikke, men snittet var litt dårligere en sist. Hadde en del karper ned mot 30 gram, men også en som nærmet seg 500 gram. Tipper fiskene snittet 150 gram. Tonje fikk 84 fisk, alt på TAP. Hun hadde ennå litt dårligere snitt en meg. Men det la hun nesten opp til med tanke på at hun i lengre perioder fisket med maggot i margins.

Bilde av fangsten min ser dere her:

Da bærer det av sted til Afghanistan for meg. Så neste fisketur blir vel 6.september. Funderer meg ikke om det igjen blir karpedammen i Askim. Og den 7.september så drar jeg og Tonje med fly til Praha. Fiskerelatert tur? Visst faen. Ned å være kaptein for det norske laget i VM, og Tonje stiller som bankrunner/fotograf.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment