Totalt antall sidevisninger

mandag 7. januar 2013

2013-01-06 Isfiskekonkurranse på Vingersjøen

Var på Skrukkelisjøen på Eidsvoll dagen før, så jeg og Tonje valgte å ligge over hos brodern på Kongsvinger for å korte litt ned på kjøringen. Og er jo heller ikke vondt å ha kun 5 minutter kjøring til konkurransen.

Møtte opp kl 09.00, og var stort sett bare arrangørene og selgerne som hadde ankommet ennå. Hadde alt jeg trengte av agn etc, så tiden frem til utgang gikk stort sett med til å skravle med folk.

Vi gikk fra Felleskjøpet i retning roklubben kl 10.10, og det ville være opprop og felles utgang fra roklubben kl 10.30. Dag Even hadde som vanlig full kontroll på oppropet, og han oppnevnte også en jury i tilfelle det skulle dukke opp noe uforutsett som juryen måtte behandle.

Jeg og Jim tok sekkekontroll på vei ut, så jeg ble da sistemann ut på isen i dag. Men det gjør ingenting, for det er ikke så langt man drar avgårde på Vingersjøen uansett. Gikk rolig utover å så litt hvordan folk satte seg. Var ganske mye folk på Haugen-grunna, ganske mange borte ved hesteinnhengningen, og som vanlig en del folk langs jernbanen. Var ikke mange folkene som satte seg ute i norsområdet.

Jeg ble stående å prate litt med Finn Erik og Tom Erling, og satte meg etter hvert ned langs jernbanen. Merket fort at det ikke var all verdens med fisk der i dag. Plukket noe når man kom ut på litt dypere vann. Etter ca 1 time, så hadde jeg vel bare 16 fisk, og da tror jeg Tonje sa hu hadde 35 stk. Etter å ha rotet litt rundt omkring i nesten 2 timer, og Tonje fortsatt ledet stort på meg i antall, så stakk jeg til norsplassen.

Første hullet når jeg kom i ca det området jeg liker der så fikk jeg så fikk jeg 3-4 stk 70 grammere, så kom det 1 stk 250 grammer, så en stk 400 grammer, så 2 stk 250 grammere til. Det meste på myska. Borret 3 hull til i det området, men kjente ikke noe på tafsen. Gikk tilbake i det første hullet igjen med myska, og fikk noen fisker til der. Prøvde da de 3 hulla jeg hadde fisket tafs uten å få noe. Og fisket med myska denne gangen. Og da fikk jeg fisk i 2 av de 3 hullene.

Det er ikke så mange man får i antall her, men snittet er relativt bra. Og fisken kommer og går litt, så kan være greit å sitte litt ekstra i hullene.

3 timer gikk så altfor fort i dag, og i alle fall når jeg driver og roter rundt på jernbanen i nesten 2 timer uten å få noe særlig. Skulle nok gått litt tidligere til norsplassen.

Jeg endte på 72 fisker, og Tonje som etter hvert også kom til norsplassen endte på 92 fisker. Så jeg klarte ikke å matche hu på antall i dag. Men følte jeg hadde bedre snitt en hu. Det ville vi jo finne ut på innveiingen.

Kom inn igjen, og så i veiekøen at det var en del poser på mellom 2 og 4 kilo. Så kunne se ut som det hadde vært greit fiske over store deler av sjøen. Så vel knapt nok noen poser med under 1 kg i. Da jeg veide inn min pose, så ledet Erik Saghaug på 5340 gram. Jeg anslo min egen pose til ca det samme. Hadde grammene på rett side mot Erik, og veide inn 5392 gram.

Men kom jo folk bak meg som hadde bra poser. Pål Fjeld veide inn 5418, og slo da meg med 26 gram. Da var det surt å tenke på at jeg mistet en 200 grammer rett under isen 2 minutter før slutt. Men slik er dette gamet. J

Nils Øverby hadde også en stor pose. Og han hadde også mye pene fisker. Han hadde vel faktisk en på hele 890 gram, og av de 10 største fiskene hans, så var vel ingen av dem under 200 gram. Han veide inn 5610 gram. Så da var jeg nede på 3 plass.

Thomas Ødegård hadde også, som vanlig, en bra pose. Tror han hadde mest småfisk, men da antagelig langt over 200 fisk, og veide inn 6480 gram. Og han vant totalt på dette. Så grattis til Thomas.

En siste mann veide også inn mere en meg. En ringrev på Vingersjøen. Odd Arne Svendsrud fra Brandval. Han vant herrer veteran, og ble også nr.2 totalt med sine 6145 gram

Mine 72 fisker veide som sagt 5392 gram. Og det gir meg et snitt på 74,88 gram.

Tonje sine 92 fisker veide 4310 gram. Det gir hu et snitt på 46,84 gram. Hun vant damer senior med det, så grattis med 2 seiere av 2 mulig denne helga i dameklassen.

Christer hadde sittet og fisket småfisk i dag. Han hadde siktet seg inn på 4-5 kg, og antok at dette ville gi en bra plassering sett ut fra vinnervekter på januar-stevnet på Vingersjøen fra tidligere år. Mener Christer sa han hadde 178 fisker, og dem veide 4180 gram. Snitt på 23,48.

Er ikke lett denne Vingersjøen, for det er fisk i alle årsklasser. Man kan sitte og dra små abborer hele dagen, eller man kan gå med stormyskaen å dra 10-20 fisker på hele dagen, og det er umulig å forutsi hvem av de 2 taktikkene som går seirende ut.

Vi i Acerina hadde også et lag påmeldt i dag. Med meg (5392), Tonje (4310) og Christer (4180). Vi hadde til sammen 13882 gram. Dette ga oss en 2.plass bak G&T med Thomas (6480), Odd H (3338) og Halfdan (4812). Dem hadde 14630 gram.

Raufjøringen kjørte med pengepremier i dag, og det syns jeg er bra.



Fullstendige resultater fra dagen kan leses her: http://www.raufjoringen.no/nyheter/?idr=773

Etter konkurransen i dag så hadde vi styremøte i NKFF. Vi fikk avklart noen viktige ting frem mot årsmøtet. Men vi holdt møtet relativt kort, og tror vi var ferdige etter 1,5 timer. Så var det kjøreturen hjem til Askim. For deretter å lage resultatene fra dagen å legge dem ut på nettet. Solling av agn, sette støvler på tørk, vasking av dunk etc etc. Gikk i et helt frem til legging. Man har ikke fritidsproblemer i helgene når man er isfisker, det er i alle fall sikkert.

Oppsummeringen min etter helga blir da at jeg ble nr 6 i herrer senior, og også nr.6 totalt på Skrukkelisjøen. På Vingersjøen ble jeg nr.4 i herrer senior, og nr.5 totalt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment