Totalt antall sidevisninger

torsdag 20. juni 2013

2013-06-15 Forberedelser og avreise til Lappland Bream Master 2013

Planleggingen til dette stevnet startet allerede i fjor. Runar hadde lyst til å være med på det som lignet en baggerfestival i Lappland. Mange vekter over 80 kg, og spesielt B-seksjonen så ut til å være rimelig stinn i fisk.

Jeg har ei baggerstang fra tidligere. En Browning take-a-part stang som jeg tar ut del 1 på. Men bestilte meg det råeste av det råe fra Colmic i tillegg. Fikk den levert i november. Det var da ei teleskopstang ved navn Black Trout XXT 10,2 meter.

Fikk testen den i Greåkerelva noen uker før avreise, men dessverre så knakk del 5 omtrent før jeg kom i gang med fiskinga. En helt klar reklamasjonssak, og ny del ble sendt med DHL fra Italia. Hadde den delen på plass kun 7 dager etter jeg meldte reklamasjonen og det må sies å være meget god service.

Dro på ny tur, denne gang til Svartfossen ved Kongsvinger med den nye delen, men akkurat det samme skjedde. Var så kort tid igjen til avreise at da fikk jeg klare meg med den gamle Browningen min. Vet at den leverer varene, så sånn sett er det ikke noe problem. Men er jo alltid kjedelig når utstyret svikter meg.

Ca 3 uker før avreise startet jeg og Runar casterproduksjon. Vi så jo for oss at det ville gå med mye agn når det er snakk om slike mengder med brasme som det var rapportert om fra tidligere år. Vi kjøpte oss 50 liter maggot. Frøys ned ca 20 av dem som da skulle nyttes som død maggot og resten satte vi i baljer for at castringen skulle starte.

Jeg måtte på tjenestereise med jobben til Tyrkia, så Runar ble sittende igjen med stort sett hele jobben. Og det er en stor jobb å lage caster. Solling flere ganger om dagen, prøve å fjerne dødskinnene best mulig, vakumpakking, nedfrysing.

Det viste seg at i snuprossesen fra maggot til caster så «minket» mengden med ca 20-25%. Altså 10 liter med maggot, så blir det ca 7-8 liter caster. Dette var nytt for oss. Så da måtte vi bråbestille 15 liter ekstra. Så totalt kjøpte vi 65 liter maggot som vi lagde dødmaggot og casters av. I tillegg til dette hadde vi også med oss 4 liter rød og 4 liter hvit, levende maggot, hver. For eventuelt noe mortfiske. 5 kg hver med mark hadde vi også med. Og for å være helt sikre på at vi skulle ha nok agn tok vi med ett brett med mais hver også.

Vi lesset opp bilen torsdag kveld. 100 liters kjøleskap til agn, og en 100 liters fryser til caster/dødmaggot. Ellers det vanlige av meiteutstyr og litt over normalt mye fòr. Vi hadde ca med oss 40 kg Braxkung fra Geers og 20 kg med Mörkung. Så Transporteren som jeg fikk låne av Tonje ble ganske fullasset.

Jeg plukket opp Runar kl 06.00 på fredag morgen, og vi kjørte Bjørkelangen oppover til Kongsvinger. Linket opp med brodern der for så å kjøre videre oppover til Dorotea. Turen tok vel en 10-12 timer inkludert en par matstopp etc. Kom frem til Dorotea og tok en burger på en sjappe der, og da dukker Roul opp. Vi skulle bo på et vandrerhjem i Svanabyen sammen med han og en par fra Mittmetarna. Vi fikk instruksjoner om hvordan vi fant frem, nøkler etc så da satte vi kursen dit.

Fikk båret klesbag på rommet og satte på strøm på kjøleskap og fryser. Hadde en par timer frem til trekking på Dorotea camping, så vi dro å tittet litt på seksjonene. Rakk å se på D-seksjonen i Sällsjön og C-seksjonen i Lavsjön. Dem 2 siste fikk vi ta en titt på etter trekkinga.

Jeg, Runar og Tommy hadde ikke lyst til å trekke på hverandres seksjoner, men med 4 dager så havner vi sikkert sammen på noen av dem. Egentlig er det ikke så farlig om man trekker med hverandre ettersom det er vekt totalt det går på og ikke plassiffer. Men det er jo seksjonspriser som premieres hver dag, så uansett er det greit å ikke sitte sammen.

Arrangøren Leif startet med litt generell informasjon. Når vi kom til trekkingen så fikk dem som ville kjøre-/sitte sammen trekke først. Når dem var ferdig så startet han på toppen av påmeldingslista. Jeg sto øverst, så da trakk jeg først.

Jeg fikk følgende rekkefølge på seksjonene: B – D – C – A

Runar trakk som nestemann, og han trakk A – D – B – C

Brodern trakk C – A – B – D

Så da blir jeg og Runar på samme seksjon på dag 2, på D-seksjonen, og Runar og brodern sitter sammen på dag 3 på B-seksjonen.

Grei nok trekking, men jeg skulle helst hatt B-seksjonen, som er spådd å være den råeste, litt senere i uka. A-seksjonen fjerde dagen bør være greit ettersom den tidligere år bare har blitt bedre og bedre.

Trekking ville forgå på seksjonen kl 09.30, og for dem 2 seksjonene som det kun er 7 mann på, så ville man ta bort peg 4.

Jeg, Runar og Tommy dro for å titte på A-seksjonen i Ullsjön, og etter det tittet vi på B-seksjonen i Lavsjön.

Når vi kom tilbake til vandrerhjemmet så tok vi en titt på resultatene ut fra hvilke seksjoner vi hadde trukket. Så ikke noe spesielle pegger som utpeket seg. Men første dagen kan jo kant være ok. Senere i uka så er det mere ønskelig å trekke midt på seksjonene. Det var i alle fall det vi trodde.

Var vel i seng rundt midnatt og vekkerklokkene ble satt på 06.30.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment