Totalt antall sidevisninger

torsdag 20. juni 2013

2013-06-17 Lappland Bream Master - Dag 2

I dag skulle jeg og Runar på D-seksjonen i Sällsjön, mens brodern skulle opp til A-seksjonen på Ullsjön.

Ut fra resultatene så kunne det virke som gunstig å trekke peg 1 eller 2 i Sällsjön ettersom dem 2 peggene er dypere en resten. (Peg 4 er også dypere, men det visste vi ikke ennå).

Peg 1 gikk til Stig Enström. Jeg trakk peg 5 og Runar havnet ute på kanten, peg 8. Runar prøvde å gratulere Stig med seieren før vi gikk til våre pegger, men Stig ville ikke høre noe av dette ettersom det alltid skal fiskes først. Og det har han jo rett i.

På min venstre side på peg 4 fikk jeg Lars Wallberg og på min høyre side fikk jeg igjen Lapplands-sjefen Leif.

Denne seksjonen er så grunn så jeg satte ikke opp noe mortstenger. Så startet med å sette opp 9 meter toppknytt. Hadde ca 80 cm dyp her. Så at Lars loddet dypet på sin 9 meter, og han hadde nærmere 150 cm dyp. Runar ute på kanten hadde ca samme dyp som meg på 9’an.

Folk hadde fisket litt feeder på denne seksjonen i går. Ikke mye fisk å få, men noe hadde da dem fått. I går satt Hossa på denne peggen. Han hadde fått 2-3 brax eller id så vidt jeg forsto. Jeg har ikke med meg feeder, så jeg satte opp 2 sliderstenger.

Vi som satt på Sallsjön i dag var relativt heldige med været. Nesten vindstille. Hadde jo vært halvmeter bølger her i går, og det det er ikke gull når det er så grunt som det faktisk er på denne seksjonen.

La som vanlig ut 10 appelsiner på 9 meter, og 15 håndfulle på slider.

Fisket startet, og Lars på min venstre side fikk brasmer fra start. Jeg kjente kun noen små morter. Og som vanlig på 9 meter så mister man dem fleste på veien inn. Prøvde 20-30 min på 9 meter, men fikk ikke noe, og Lars hadde vel i alle fall 5-6 brasmer allerede. Endog litt små da. Flesteparten på 4-6 hg så det ut til.

Jeg reise meg opp å tittet utover vannet på peggen min. Da fikk jeg se ei steinrøys bare 1-2 meter på utsiden av 9-metersplassen. Sola lyste i den så jeg så det fint. Var garantert ikke mere en 20 cm dypt der. Mistet totalt troa på 9-meters plassen min når jeg så dette. Ser jo ikke for meg at brasmene som kommer utenfra svømmer rundt denne steingrunna for å stille seg å spise på plassen min.

Runar fikk også brasmer på 9 meter. Han fikk ikke like mange som Lars, men Runar sine var store. Mellom 1,5 og 2 kg sa han. Og han hadde mistet et par som antagelig var over 2 kg også.

Nei, dette kunne jeg ikke sitte å se på. Gikk ut på slider for å se om det kunne stå noe fisk der. Hadde noe napp på første kastet, men klarte ikke å kroke den. Vet ikke om det var mort eller brasme. Men fant kjapt ut på kast nr.2 at det var brasme. For da rakk ikke duppen helt å stille seg. Det gule på antenna ble aldri borte, og det betyr at en fisk holder dropperhaglet oppe. Første brasme var kroket, og den var brun i fargen. Deilig. Over kiloen i alle fall.

Fikk bra med fisk videre. Mange kast som det gule på duppen aldri gikk ned. Så var såpass mye brasme der ute at dem tok on-the dropp. Etter rundt 20 brasmer så røyk sena mi i tilslaget. Surt. Veivet inn, og stoppeknutene hang ca 50cm fra enden av sena. Så da røyk sena på det normale stedet når man ryker på slider. Altså der duppen og kuleblyet sliter mest på sena med glidingen sin.

Tok opp den andre sliderstanga fra racket og kastet ut. Fortsatte å dra bra.

Var en periode der jeg ikke engang trengte å se på duppen. Kastet ut, druknet sena, la fra meg stanga i stanghvileren, lagde en fòrball med venstrehånda, la den i koppen på spretterten som jeg holdt i med høyrehånda, skjøt ballen på duppen, vasket venstrehånda, tok opp stanga med høyre og kroket uten å se på duppen. Fast fisk og bare å drille den inn. Var helt vilt der en periode.

20 brasmer til og sena røyk på den stanga og. Faen! På samme sted. Hadde ikke noe annet valg en å knyte om. Tapte mye tid. Brukte vel 5 minutter på å knyte opp.

Men nå hadde det blitt stille for Lars på inneplassen, og han fikk ikke noe ute på feeder. Runar hadde kun fått 5-6 brasmer inn før det døde ut for han. Og han hadde vel kun fått en par slengfisk på slider så langt.

Jeg ble klar til å fiske igjen, og det var fortsatt fisk på swimmen. Etter noen brasmer til så ryker sena atter engang. Ennå jeg hadde kuttet av 3-4 meter. Så da må jeg bak på peg å knyte igjen. Hadde klart å ta med meg feil reservedupp nr.2. Dette var ikke en Cralusso Zero slider i 16 gram, men dette var en vanlig loaded i 16 gram. Jaja, det får gå. Knøyt den på som om det var en slider.

Forstatte å få fisk der ute, men når det var igjen 1 time så ble det klart dårligere. Og det hadde trukket inn mort som terroriserte marken på kroken. Fortsatte å fòre hardt. En håndfull ball på hvert eneste kast. Fikk vel en 8-10 mort neste 45-50 minuttene. Men så skjedde det. Brasmene hadde trukket inn igjen. 3 brasmer på 10 minutter. Var under 1 minutt igjen når jeg kastet ut siste gangen. Beit relativt raskt. Stig sto bak meg og tok tiden. Fått fisken med meg noen meter så sier Stig det er igjen 10 sekunder. Jeg veiver på i større og større tempo. «Heldig» at fisken kun var en 8-9 hg. Får fisken opp i planing og da er det bare å veive av full hastighet. Brasma lander i håven når det er igjen 1 sekund og jeg løfter den opp. Jeg ser på Stig og han sier at den er godkjent.

Så da ender dagen min på 65 brasmer samt 15 mort.

Starter å veie hos Stig. Han har kun fått noen morter og veier inn 260 gram. Så da fikk han rett om at det skulle fiskes før noen skulle gratuleres. Brasmene har finner, så den kan svømme og flytte på seg. Peg 2 Harriet hadde 1180 gram. Peg 3, Eric 1840 gram. Min nabo Lars fisk 29.220 gram. Mange brasmer, men en del lavere snitt en mine. Var ny konkurranserekord for han, så det var moro. Han fortalte meg at han kun hadde bedrevet internasjonalt mete i 1-2 år.

Min tur, og jeg veier inn 52.200 gram. Så da ble snittet på brasmene mine i dag ca 800 gram.

Lappalands-sjefen veier inn 3840 gram. 2 id tror jeg det var. Hans fikk 1320 gram og Runar på kanten fikk 18.720 gram.

Min vekt ble dagens høyeste uansett seksjon. Artig. På A-seksjonen hadde Kent vunnet med 20.960 gram fra peg 4. B-seksjonen ble Christer Engvall best med 37.170 fra peg B1, på feeder. Samme peg som vant i går. På C-seksjonen så vant Lennart Persson fra peg 7 med 25.060 gram.

Brodern som satt på A hadde ønsket å trekke peg 6. Den Runar hadde i går. Teorien bak det var jo at Runar vant jo fra den peggen i går og at det mest sannsynlig lå igjen en del fòr og agn på swimmene hans fra dagen før. Brodern klarte SELVSAGT å trekke peg 6. Hehe. Han klarte en 3.plass med 14.800 gram. Han hadde mistet opp mot 20 brasmer i dag sa han. Om han ikke hadde mistet så mange så hadde han vært der oppe rundt Kent sin seiersvekt.

Dro på premieutdelingen og fikk 1 konvolutt for dagens høyeste vekt, og en konvolutt for seier på D-seksjonen.

Resultater fra dag 2: http://lapplandbreammaster.com/wp-content/uploads/2013/06/ResultatDag2.pdf

Stillingen etter 2 av 4 dager:


Kom hjem til vandrerhjemmet og satte i gang med å få orden på sliderestengene mine. Er jo forkastelig å ryke av 3 ganger på en 5-timers økt. Ettersom alle 3 røyk der dem røyk, så tror jeg heller ikke at det var den steingrunna på utsiden 9-metersplassen min som tok sena. Så må være at sena hadde blitt morken.

La på 150 meter med spell ny 0,22mm Comic X5000 sene. Fikk låne 2 stk Cralusso Zero slidere i 16 gram av brodern og knytte begge stengene klare igjen til morgendagens dyst på C-seksjonen. Takker for lånet brodern.

Klokka hadde blitt midnatt og det var bare å løpe inn å få lagt seg på lading.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment