Totalt antall sidevisninger

tirsdag 5. november 2013

2013-11-02 Matchman of the Year, Norrköping - Dag 1

Normalt går jo denne konkurransen i Munksjön, men ettersom dem driver å bygger noe nye blokker etc der så er vel den strekka tapt for alltid. Så ny arena for Matchman ble da i år Norrköping, Motala ström/Lindö kanal. Ei strekke som visstnok er brukt en del av Svenskene, og det var vel også Lag-SM på denne arenaen i år.

Hadde fått litt info av Adell i forkant av stevnet. Kort TAP, lang TAP og slider. Fiske på ei brygge, så da har mann 1,5-2 meter ned til vannkanten. Mort, flire og skimmers. De store brasmene som er her på sommerstid bruker ikke å være i området nå på senhøsten. Skimmersene bruker å ligge på 3-7 hg. Det var snakk om at det kunne bli vinnervekter opp mot 25 kilo, så var anbefalt å ta med 2 keepnet.


Det som var litt trist i forkant av stevnet var at det kun var 13 påmeldte, og av dem var det 5 Norske. Altså bare 8 svensker som så seg bryet med å fiske denne konkurransen. Jeg syns jo det var et lavt antall. Blir jo nesten som ei kule å regne. Men jeg valgte å tenke langsiktig. Altså at jeg får jo uansett testet strekka og vil stå meget sterkere rustet ved neste korsvei som jeg skal til Norrköping.

Vi Norske var jeg og Runar fra Askim, Finn og Dag Even hadde med seg konene sine, og brodern kjørte i egen bil sammen med dem fra Kongsvinger.

Svenskene som var med var Kent Adell, Christer Engvall, Tom Östlund, Tommy Lindblom, Marcus Enström, Phil Ackerly og Patrik Lindberg. En Svenske hadde hoppet av. Et lite, men i alle fall sterkt startfelt Svenskene stilte med.

Jeg og Runar kom frem til Scandic City Norrköping i 22 tiden eller noe slik. Hadde ikke booket rom i forkant. Satset på at det var noe ledig. Og det var det. Fikk et dobbeltrom, og med ekstra seng slik at det skulle bli litt billigere for brodern. Bilen kunne stå i en videoovervåket bakgård, så da var fiskeutstyret trygt også.

God uthvilt våknet jeg neste morgen, klar for frokost og senere fiske. Runar var visstnok ikke like uthvilt. For dem som kjenner meg og brodern så er det visstnok litt snorking ute å går på nettene. Runar mente det hørtes ut som vi konkurrerte i å snorke mest og høyest. Jaja, ørepropper og hørselvern hadde sikkert vært greit for hotellets gjester. Hehe.

Frokosten på hotellet var nydelig. Egg og bacon, løskokte egg, brødskiver med masse godt pålegg og avsluttet med frokostblanding med jordbær-yogurt til. Melk og appelsinjuice hørte jo også til.

Vi kjørte dem 3 minuttene det tok bort til strekka, og der hadde dem fleste kommet alt. Fikk blandet meg 4-5 kilo med braxkung og tilsatte 6 kilo leem. Blandet også 4 kilo mörtkung og tilsatte 4 kilo leem. Alt av agn hadde jeg med meg hjemmefra. 2 kilo mark, 3 liter caster, 3 liter død maggot og hadde også med meg ca 4 liter levende rød maggot. Noen bokser med hermetisert hamp og mais hadde jeg også.

Fikk meldt meg på til Kent og alt var klart for trekking. Ut fra strekka og dømme så hadde jeg mest troa på lengst mot høyre. Det var der selve elva gikk. Mest mat og mest oksygen der. Det var også dypest mot høyre.

Opp av posen trakk jeg peg 6. Midt på. Ikke helt troa på den plassen, men fisken har finner så skal vel være mulig å gjøre det bra herifra også. Dag E havnet på peg 1 og innerste kanten på min seksjon. Ellers så satt Tom Östlund på peg 4. Peg 12 gikk til Marcus, peg 11 til Kent, peg 10 Finn Erik, peg 9 Runar, peg 8 brodern og peg 7 satt Phil.

Rigget opp en 3 grammer på topp 6. Var såpass dypt her at jeg ville ikke hatt behov for å dele stanga. Var vel 5,5 meter eller noe slik. Satset på blå hydro. Skulle det bli behov for å værheise fisken, så bruker jeg max 30 sekunder på å bytte topp 2 til noe med sterkere strikk.

Videre på 13 meter så var det litt dypere men ikke mye. Med ca 1 meter mellom toppen og duppen så ble tacklet ca 30 cm lengre en del 6. Så da er det vel ca 6,50-6,80 meter da. Min topp 6 er 750 cm + 30 cm lengre en topp 6 minus 1 meter mellom dupp og topp. Rigget opp 2 topper her. En 4 grammer med svart Hydro til og en 2 grammer med hvit Hydro.

Fisket silderen på ca 25-27 meter ut. Når jeg satt kroken i nederste ringen så var stoppeknuten ca midt imellom nederste ring og snella. Så det gir et dyp på rett over 7 meter. Kontrollmålte nå faktisk, og det var nøyaktig 7,05 meter dypt.

I fòringa la jeg ut 3 appelsiner på topp 6, 5 appelsiner på 13m og 15 håndfulle på slider. Koppet ikke noe i dag. Ballene innehold en del hamp, caster og død maggot. I ballene på topp 6 hadde jeg også litt levende røde maggot.

Vi startet å fiske kl 10.30 og jeg prøvde meg på kortplassen først. Hadde 2-3 napp der, men klarte ikke å kroke. Siste nappet telte jeg 1001, 1002 og 1003 etter antenna gikk under før jeg kroket, men ennå satt den ikke.

Gikk heller ut på 13 og testet. Der kjente jeg ingenting. Første fisken jeg så var Runar på slider. Var visst en sik på 7-8 hg. Eller en turgubbesik som Runar kalte den selv. Han hadde sikkert ikke fòret spesifikt for å få sik, og da må det vel kalles en bonus. Marcus og Kent bortenfor han hadde vel også fått fisker på slider.

Jeg gikk da også ut. Men fikk ikke noen fisk der før vi hadde fisket rett over 1 time. Da fikk jeg en abbor på ca 2 hg. Litt etterpå så fikk jeg en 150-200 grams skimmer, så kom det en abbor igjen. I løpet av time 2 fikk jeg lurt opp 2 skimmers og 6 abborer. De fleste lå vel på 2-3 hg, så bygger jo litt vekt.

Var ingen tvil om at fisken kom fra høyre. Marcus og Kent dro best, Finn Erik sleit av en eller annen grunn på slider i dag, men han plukket noen fisker på TAP i stedet. Runar plukket brukbart på slider. Brodern kom senere i gang, men han startet også å plukke litt på slider. Phil prøvde både TAP og slider, men fikk ikke noe særlig. Jeg hadde jo fått litt på slider. Patrik Lindberg på peg 5 hadde fått 3-4 flirer på TAP til å starte med, og hadde fått en abbor på feederen. Videre innover så observerte jeg at dem satt med topp 5, holdt midt på stanga og fisket ved siden av keepnettene sine. Så var vel ett eller annet av småfisk dem prøvde å få i «margins». Så aldri dem fikk noe, men ettersom alle fra peg 4 til 1 satt slik så måtte dem vel få noe.

Jeg ble sittende på slider ut dagen. Var ingen rundt meg som fikk noe på TAP, så da gadd ikke jeg prøve noe mere inne heller. Endte dagen med 16 fisker. Mest abbor, med noe skimmers/flirer i tillegg.

Bilde av dagens fangst:



Kent og Christer startet veiingen på peg 1, men jeg fulgte ikke veiingen før dem kom til naboen min. Liker å få ryddet bort alt av carbon før veieteamet kommer til min plass. Dag E hadde 13-14 småfisk i margins sa han, hvorav 6-7 av dem var strömming. Han hadde også fått en fetmort inne i «margins». Fangsten hans veide 850 gram. På peg 2 veide Christer inn 540 gram. Peg 3  var Lindblom med 250 gram. På peg 4 satt Tom Östlund og han hadde skrapt sammen 13 skimmers hørte jeg og dem veide 3240 gram. Brått ble jeg mere usikker på om jeg skulle klare seksjonen i dag. Min nabo veide inn 1 kilo blank.

Mine 16 fisker veide 4810 gram og det ble da en relativt komfortabel seksjonsseier alikevel da. Snittet på mine fisker blir da 300 gram. Småpent.

På den andre seksjonen så veide Phil inn 200 gram. Brodern fikk 3 kilo blank. Runar fikk 8770 gram på sine ca 25 fisker. Finn Erik klarte å skrape sammen 5820 gram på TAP. Kent veide inn 16.160 gram og Marcus på kanten veide inn 14.320 gram.

Dagens resultater blir da som følger:



Så da viste det seg at peg 6 ikke var en dårlig trekking i dag. Det var rett og slett en meget bra trekking. Men man må jo levere fiskemessig og. Tom fikk jo over 3 kilo, så han slo jo både Phil og brodern som satt mye lengre til høyre en han gjorde.

Nye tak i morgen. Man må levere over 2 dager om man skal kunne kalle seg Matchman of the Year.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment