Totalt antall sidevisninger

søndag 23. februar 2014

2014-02-22 FM Lag Akershus - Finsrudvannet

Dette er helga da FM arrangeres i alle fylker i landet. Østfold står fortsatt uten is, så ville ikke bli noe FM for oss i år. Men gudskjelov så er det mange fylker som kjøres sine FM som åpne konkurranser, og det setter vi pris på.

Eneste stevne på kalenderen i dag var Finsrudvannet i Asker. En liten pytt, men det er jo likt for alle. Dem valgte også å la både abbor og mort telle. Jeg liker jo best kun abbor, men skitt au, heller en konkurranse med både mort og abbor, en å ikke få konkurrert i det heletatt.

48 deltakere til start. Flesteparten fra Akershus såklart ettersom dette var deres FM. Under oppropet ga arrangøren en bra gjennomføring av dem viktigste reglene, og han passet på å si klart ifra at fòring ikke var lov, og det er viktig når morten skal telle. Han satte også opp jury.

Tid for å gå utpå, og jeg ble stående igjen i starten for å se hvor folk gikk. Folk spredde seg jevnt utover. Var vel kanpt en 20-meters strekning lags land som var ledig. Var faktisk færrest der jeg sto, akkurat der vi gikk ut. Så da bråbestemte jeg meg for å sette meg her. Var ei brygge 25 meter ut fra land, og tenke å starte der. Hender seg morten står under slike brygger, så verdt et forsøk.

Startskuddet gikk, og kjente ikke noe i dem 3 første hulla på vei inn mot land. Så at Cato fikk noen fisker 5 meter fra land lengre bort. Jeg satte meg da 7-8 meter fra land, og da fikk jeg brått 3-4 fisker. Hadde hørt i forkant at fisket lå på 40-60 gram, mens dem jeg fikk var 15-30 gram. Satt jeg i feil område tro?

Borret videre på samme linja fra land, og plukket 2-3-4 i flere hull på rad. Gikk jo ikke mange hulla før jeg nærmet meg en kar. Snudde der og prøvde på innsiden av mine egne hull. Fikk noen fisker til på den rekka og. Begynte å nærme meg inn mot et hjørne, og det ble raskt grunnere her selv om jeg satt lik avstand fra land. Plutselig fikk jeg 2-3 hull på rad med noen få 50-60 grammer i hvert hull. Vektbyggere i forhold til dem fiskene jeg hadde fått tidligere.

Ble etter hvert dødt her, så måtte finne på noe. Kjente ikke noe i gamle hull, så fikk vel prøve å finne et nytt område. Ikke lett da, for sjøen var jo allerede relativt oppborret. Kom inn i ei vik som jeg så Tonje samt noen til satt. Var 10 meter mellom en del hull der, så borret på dem «ledige» rosene. Fikk 3 stk i et hull der. Men ingenting rundt. Ikke noe i gamle hull her heller.

Gikk og borret mellom hullene tilbake mot der jeg kom fra. Fikk en og annen her og der. Var det 2 hull med 5 meter mellomrom, så fikk jeg ingenting i dem gamle hullene, men om jeg borret et hull midt imellom disse hullene så kunne jeg få et par.

Møtte på Atle Nordheim utenfor ei buske som hadde falt uti vannet. Han hadde hatt en brukbar start satt han. 20 fisk i hvert av dem 3 første hulla, men mye smått da. Her satt jeg med 50 stk, så følte jeg var ute av det. Skulle man gjøre det bra så måtte man ha en bra førstetime, før alt var borret opp.

Viste seg når det var slutt at det var noen som hadde truffet på slutten, men da stort sett mort. Tonje hadde fått ca 20 mort siste timen. Lauten som vant hadde også fått en del mort. Erik Tjernsmo som også var høyt oppe fant morten siste kvarteret.

Da Tonje satt å fikk litt mort på slutten der kom det plutselig en kar å satte seg i et gammelt hull 3 meter bak hu. Hu observerte det, men gadd ikke kjefte på han. Men når Tonje så at han tok opp en brødpose med noe som lignet på ei fòrblanding, og at han da bakte kuler som han enten satte på kroken, eller at han bakte hele mysken inn i deigen å slapp ned så sa Tonje fra. Hu fortalte han at det er ikke lov å fòre. Han svarte noe med at han ikke følte det var fòring når han bakte det rundt myskaen/på kroken. Og i tillegg sitter du kun 3 meter fra meg, og det er 5 meters regel sa Tonje. Han gryntet bare litt å fortsatte i samme hullet, og han fortsatte med denne deigen sin rundt mysaken.

Tonje fortalte meg det når hu kom inn. Jeg fortalte det videre til Hovde som satt i juryen, og Hovde fortalte det videre til han fra arrangøren som satt i juryen. Han fra arrangøren og Hovde kom da til Tonje å spurte hva hu hadde sett. Både arrangøren og Hovde så på dette som juks, men ettersom det var en kar som kun er med på noe lokale stevner, så valgte dem å ikke diske han forran forsamlingen. Men han fra arrangøren skulle ta en alvorsprat med han etter premieutdelingen var ferdig.

Så da satser vi på at han ikke gjør lignende neste gang han er med på et stevne der fòring ikke er lov.

Viktig å si ifra folkens, når dere ser regelbrudd!

Tilbake til fiskinga mi. Jeg endte opp med 58 abborer, og dem veide 1470 gram. Snitt på 25,34 gram. Dette ga meg en 6.plass i HS. Fikk premie i dag. Gjorde det ikke veldig bra, men var kanskje et lite lyspunkt. Følte ikke jeg tok altfor mange feilvalg i dag i alle fall. Kanskje sesongen min er i ferd med å snu litt.

Fikk 3-4 slike årsyngel på 3-4 gram i dag også. Og observerte at Hovde satt å fisket på slike små siste halvtimen i dag. Dette er da 3je gangen i år det var vært årsyngel å fiske på under konkurranser. Ulvsjøen var jo full av disse. Var visst masse av dem på Stordammen også. Og igjen i dag var det over normalt med 3-4 grammere. Må ha vært perfekte gyteforhold for abboren på våren i fjor, og ikke noe er mere gledelig en det.

Foto: Tonje Hauger 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment