Totalt antall sidevisninger

tirsdag 7. juli 2015

2015-07-05 GP nr.4 – Mjøsa, Åkersvika

Jeg og Tonje overnattet på vandrerhjemmet ved Vikingskipet så vi skal slippe unna en del kjøring. Lå en del andre meitere der også. Blant annet Kay og Ole som hadde booket ei slags leilighet der. Og dem hadde da stort kjøleskap og fryser. Dem sa at vi kunne fryse ned kjøleelementene våre hos dem, samt ha maggotten i kjøleskapet deres. Det takket vi høflig ja til, for var veldig varmt i helga, og vet ikke om agnet hadde klart seg uten dette tilbudet. Takker Kay og Ole.

Ble en tidlig kveld på meg og Tonje. Nesten på kanten til usosialt. Hehe. Men jeg blir fyllesyk om jeg tar mere en 1 øl, og jeg sover gjerne 8-9 timer pr natt.

Våknet opp neste morgen frisk, rask og uthvilt. Bort på strekka for å melde seg på. Tonje kom seg først i køen da Svein dukket opp, så vi kunne trekke først når den tiden kommer.

Hadde igjen litt fòr fra i går, men må blande opp litt mere så man er sikker på at man ikke går tom. Brasmeblanding og mortblanding. Lager ikke lauefòr til disse småseiene av noen lauer som svømmer rundt uti her.

Geir hadde vært tidlig tilstede i dag, og hadde sittet 2 Polakker å fisket venstre kanten på Fugletårnet i natt. Han så dem tømte keepnettene og ga seg på morran. Dem hadde fått en 10-15 slike ordentlige Mjøsbrasmer. Kunne dem stå her utover på dagen også tro?

Kunne tenkt meg å trekke så langt mot venstre som mulig. Inne i skogen der. Var best i går, og forventer at det blir best der i dag også. Om jeg ikke havner i skogen, så helst så nærme kanten som mulig på enten høyre eller venstre side av Fugletårnet.

Vi ble 20 stk i dag, så da ble det delt opp i 4 stk seksjoner a 5 mann. 2 i skogen og 2 på Fugletårnet.

Tid for trekking, og opp av hatten kom peg 16. Fysj å fy. Omtrent så midt på Fugletårnet man kommer. Får inderlig håpe at fisken har spist seg fra kantene og innover, og blitt stående på midten etter dem har spist opp all maten etter i går.

Viste seg at brodern trakk peg 17, som er kant inn mot midten på Fugletårnet. En ennå dårligere trekking en meg vil jeg tro. På 15 satt Lars Roar, 14 Allan og på kanskje den fineste peggen på denne seksjonen, kant venstre, der polakka satt i natt, trakk Ivar. Bortenfor brodern igjen, på den andre seksjonen på Fugletårnet satt Finn på 18, Tonje på 19, Magne Olav på 20, Ole på 21, og kant innerst, peg 22, trakk Odd Henning.

I går vaket det brukbart med laue ved opprigging, men i dag så jeg ingen. Ole G var på plass med kameraet sitt, og han hadde sett litt vederbuk som var oppe noen ganger på Ivar sin plass. Så da var det vel litt fisk i nærheten i alle fall. Rett før grunnfòring så startet det faktisk å vake noen få små lauer utenfor hos meg og brodern også.

Jeg rigget rimelig likt som i går. 3, 3,5 og 4 meter til laue. 11 TAP med en 3 grams baggerrigg, samt en 1 grams kulepenndupp til tråfiske og tilslutt en 0,5 grams dupp til laue høyt i vannet. Lagde kun 1 plass på match i dag. 12 grams loaded til mort og 16 grams Zero til brasme. Valgte å ikke rigg eopp noen baggerstang, for hadde ikke troa på bra fiske idag.

I grunnfòringen la jeg kun i 4 håndfulle baller, og ikke mye mat i ballene heller, og koppet dem for presisjon. Samt skjøt 8 håndfulle på matchen på ca 32 meter. Kastet noen klyper til laua, og loosefeedet også litt pinkies til dem.

Startet på 4metern etter laue. Så at det vaket noen få der, men dem ville ikke bite. Første jeg fikk var faktisk en hektosmort høyt i vannet. Ivar, Allan og Lars Roar hadde allerede fått flere stk. På første kvarteret fikk jeg vel kun 2 morter og 2 lauer. Kunne ikke sitte å se på disse 3 til venstre for meg, så gikk ut på 11 TAP for å fiske mort i stedet.

Fikk en 2-3 morter på 3 grams baggerriggen, men følte at presentasjonen ikke var bra nok. Så da byttet jeg til 1 grams kulepennduppen. Senket siste 30 cm, og akkurat idet maggoten kom til bunn fikk jeg mort. Fikk vel en 4-5 raske på det, før det plutselig tok 1 meter over bunn, og det var bedre fisk. Viste seg å være en kilos vederbuk. Og med den følte jeg at jeg hadde tatt inn det tapte på dem 3 til venstre for meg.

Fikk 2-3 raske morter til før jeg igjen kroket en bedre fisk. Dette var også en kilosveder. Nydelig. Ut igjen, og da gikk det på ennå en vederbuk, og denne var ennå større. Fikk den også, og den var nok rundt 1,5 kilo. Ut igjen, og kroket nå noe ennå større. Syns den oppførte seg rart. Virket ikke som den visste den var på krok. Den kom sakte men sikkert innover, og da fikk jeg se den nede i «dypet». Var en veder på nærmere 2 kilo som jeg hadde kroket i siden. Statistikken tilsier at man mister ca 8 av 10 feilkroka fisker. Men denne er så viktig at jeg driller den forsiktig å håper å få den opp. Sto nok å drillet den i 6-7 minutter, men dem ville liksom ikke komme inn på håvingsavstand. Hadde fått troa på å få den opp når den har sittet på så lenge, men akkurat da løsnet kroken og fisken var tapt. Jaja, slik er det når dem er feilkroket.

Ut igjen, og nå var det steindødt. Brodern hadde startet å få litt mort mens jeg drillet denne, og han fikk fisk i 30 minutter til uten at jeg fikk noe. Men nå nærmet det seg 2 timer, og ble så si dødt for alle mann.

Tonje var den som hadde dratt best på stekka helt frem til nå. Hu hadde vel 60 morter. Jeg selv hadde bare 16 mort og 3 vederbuk. Brodern hadde vel kanskje 20 morter. Ivar hadde vel kanskje 30 morter.

Jeg måtte finne på noe. Kan ikke sitte her å blænke. Folk prøvde match uten å få noe nevneverdig. Ikke noe mere å få på TAP, ikke noe laue på 4 meter. Så da fikk jeg prøve laueriggen på 11 TAP. For så jo en og annen som vaket uti der.

Loosefeedet veldig sparsomt. 8-10 pinkies pr utlegg. Men ja, det var en og annen laue på TAP. Beit det ikke på 30 sekunder så la jeg ut tacklet på nytt. Prøvde å legge det sideveis til begge sider, svingte det utenfor stanga osv. Alle triks i boka for å få dem til å ta.

Siste 2 timene klarte jeg å lure opp 60 lauer. Ellers på strekka så jeg kun Ivar som tok en og annen mort på kanten sin. Benterud, Allan, brodern og Finn Erik hadde vel klart 2-3 fisker hver på match i løpet av siste 2 timene.

Jeg følte meg trygg på å slå brodern, Benterud og Allan, men var redd det kunne bli veldig jevnt mot Ivar. Trodde egentlig han hadde mere en meg. Så var litt deppa for å ha mista den feilkroka. Spesielt når det viste seg at det ble dødt pga at den fisken skremte bort resten i fighten.

Jeg endte på 3 vederbuk, 16 morter og 62 lauer.De 3 vederbukene burde veie over 3 kilo til sammen, 62 lauer bør være ca 2 kilo, og 19 mort bør også være mellom 2 og 3 kilo. Så jeg burde ha mellom 7 og 8 kilo et sted.

Vi startet å veie inne på kanten hos Odd Henning. Philip vant fra den kanten i går, men virket ikke å være like bra i dag. Slik jeg følte det så skulle Tonje ha fått mere en Odd H i alle fall. Odd H veide inn småpene 6080 gram. Odd H var redd Ole hadde fått mere en han. I så fall ville det vært meget bra fisket av Ole, men viste seg at Ole veide inn 4100 gram. Men uansett bra fisket av Ole. Nestemann var Magne Olav, og han hadde ikke fått noe særlig. 1320 gram hadde han. Så kom antagelig seierdamen på seksjonen da. Tonje hadde 60 mort og 12 lauer. Dem veide til sammen 8940 gram. Og klar seksjonsseier. Sistemann på seksjonen var Finn Erik, og han hadde kun 2940 gram som kun var nok til nest sisteplass på seksjonen.

Så var det min seksjon da. Startet med brodern. Han hadde ca 20 mort og 20 lauer. Veide inn 4540 gram. Mine fisker veide faktisk hele 9260 gram. Mere en jeg trodde, og faktisk mere en Tonje også. Da fikk jeg litt mere troa på å slå Ivar også. Og Ivar selv var helt sikker på at han ikke kom til å slå meg. Men jeg turte ikke å stole på det. Benterud veide inn 2760 gram, og Allan veide inn 2980 gram. Så skulle seksjonen min avgjøres. Så på nettet at det ikke kunne være mere en 7-8 kilo. Kjell Joar la fisken på vekta, og så at vekta gikk oppover 4… 5… 6… 7… 8…. Hva faen? 9… 10… I helvete da :-O Men så datt den brått tilbake til 6 og noe. Kjell Joar hadde dratt vekta nedover. Dæven der ble jeg nærvøs ass. Kødd. Hehe. Ivar sine fisker veide 6820 gram, så da vant jeg seksjonen. Deilig!!!





Hadde lyst til å være med å veie inni skogen også, men jeg fikk vel pakke litt utstyr også vel. Pratet med Svein som gikk og skrev opp vektene. Han sa at det står mellom Geir og Krzy på sin seksjon. Geir hadde klart best i starten, mens Krzy hadde fått bra mot slutten.

Ser av resultatene at den første seksjonen inne i skogen ble veldig jevn. Jonny vant på 8,7 fra peg 10 (peggen til Krzy fra i går), Kjell Joar nr.2 på 8520, nr. 3 ble Thomas på 8280 og Espen 8040 fra peg 8. Artur på min peg fra i går, peg 7, klarte kun 2620 gram.

På den borterste seksjonen så viste Krzy seg ustoppelig igjen og vant relativt klart på 12180 gram, fra peg 4. Geir fra kantplassen, peg 2, ble nr.2 med 8,2 kilo. Leszek rett bak han igjen på 8040 gram, fra peg 6.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment