Totalt antall sidevisninger

torsdag 20. august 2015

2015-08-02 Orsa Match Open – Dag 2 Storån

Jeg trakk peg 9 i dag. Nest nedstrøms i den øverste seksjonen i Storelva. Kanten, peg 8 ligger helt oppstrøms på gressbanken inne i skogen der. En plass jeg vet leverer gullbust etter fjorårets stevne der. Krister Bergmann trakk favorittpeggen på seksjonen, oppstrøms kant peg 13.

Peggene 8, 9 og 10 har vel ikke for vane å levere så mye storfisk, mens 11, 12 og i alle fall 13 er storfiskplasser. Aner ikke om disse plassene også har potensiale for å levere gullbust. Ikke sittet her selv, og tror dem som har sittet her før har gått all-in på storfisk.

Ville jo gjerne få storfisk, så rigget både 2 feederstenger, 2 bolostenger og flatdupp på 13 TAP. Men ettersom dette området normalt ikke leverer noe særlig med stor fisk så rigget jeg opp tackler for å drifte gjennom på 13 også. Og jeg satte også en top 5 for å fiske evt abbor i skråningen rett forran bena.

Hadde lite oversikt over mine naboer. Klarte å se Tap-stanga til Laurila nedstrøms meg, og også Engvall oppstrøms meg. Men så ingen av dem når dem fisket med feeder.

Starten gikk virket som dem fikk noe større fisk oppstrøms meg, for hørte dem karakteristiske plaskene av storfisk i vannflata i det dem nærmer seg håven. Men visste ikke om det var fra Engvall rett oppstrøms meg, eller om det var fra Mattson ovenfor han.

Jeg selv startet raskt å plukke litt gullbust. Men var ikke like bra som i fjor. Da hadde jeg jo 40 gullbust etter 40 minutter. Men det var i alle fall nok gullbust til å ha noe å fiske etter om ikke bunnmeite og bolo leverer.

Prøvde feederplassen. Hadde 1 napp der på 5 kast, og det var en vederbuk på 6-7 hg. Prøvde bolo på samme plassen for å få en annen agnpresentasjon. Fikk en veder på samme størrelsen på den. Det var kult. Lenge siden jeg har fisket bolo i en så stor elv. Men 10 kast til med boloen ga ikke noe mere, så gikk da inn igjen på 13 TAP for å fiske gullbust.

Plukket litt gullbust, men tok aldri av. Men ble heller ikke slik dødt at jeg mistenkte at det hadde kommet inn noe storfisk på TAP’en. Prøvde feeder/bolo jevnt og trutt gjennom dagen, men ble aldri noen flere fisker der ute en dem 2 jeg fikk tidlig i konkurransen.

Husker ikke hvor mange gullbust jeg endte på, men tror det var en 70 stk.

Starte å veie hos Laurila og han hadde kun noen få gullbust. 480 gram. Mine fisker veide til sammen 3670 gram. Engvall oppstrøms meg hadde fått en par brasmer med en gang (så da var det han jeg hørte plaskene hos tidlig i konkurrannsen), men han hadde ikke fått noe mer utover i konkurransen. Og han gadd antagelig ikke fiske gullbust så lenge han hadde fått en par store tidlig. Hans 2 fisker veide kun 2580, så da slo jeg han med 1 kilo. Nestemann var hjemmefavoritten Mattson. Han hadde vel også kun 2 store + en liten abbor i tillegg. Hans fisker veide 2,7 kilo, Rett forran Engvall, men fortsatt en kilo bak meg. Nestemann ut var Lasse, og han hadde 4 store fisker. 2 verder og 2 brasmer tror jeg det var. Men dem var små til å være i Storår, for dem veide ikke mere en 3590, og da la han seg 80 gram bak meg.

Men oppe på favorittpeggen, kant oppstrøms, var det slutt på flyten min. Han hadde mange store, og også brasmer som bikka 2 kilo. 17260 gram veide Krister inn og vant da seksjonen suverent.


På A-seksjonen hadde Andrzej trukket nedstrøms kant. Men han driver ikke med bunnmeite, så måtte stole på at boloen leverte for han. Var visst så mye bølger at det var «umulig» å fiske bolo, så han hadde blitt sittende å fiske småfisk på TAP i stedet. Så han ble sist på seksjoenen med 3,1 kilo. Så da var det nest nedstrøms kant, ved Marcus Claussen som vant. 22.160 hadde han. Peter Lindh nedstrøms Tonje tok andreplassen med 20.320 gram. Tonje tok 3.plassen på seksjonen med 18,4 kilo. Tonje hadde fått fiskene sine på baggerstang og feeder. Hu hadde mistet 2 store fisker på baggeren, og 4 store fisker, på rad, på feeder. Hadde hu ikke mistet så mange så hadde hu antagelig vunnet Orsa Match Open 2015. Surt.

 

Innerste seksjonen på brygga så satt brodern på kanten som Tonje vant fra i går. Det gikk ikke noe videre for han fra den plassen. 3,2 kilo og en 5te plass. Ikke uvanlig at brasmene samler seg mot midten av strekka etter at det ble fòret på alle plasser i går. Rune vant denne seksjonen fra peg  med 8770 gram. Nr.2 ble Peter Eriksson med 5630 gram fra peg 4.

 

På den ytterste seksjonen i Lillån så vant Thomas A med 10.990 gram fra peg 11. Nr.2 ble Kent Adell med 3750 fra peg 12.

 

2 stk havnet på 1+2, men Kent gikk forran på prosenter, så da vant han Orsa Match Open 2015. Grattis. Marcus ble nr.2 (den brasma på 4 meter toppknytt ble rimelig viktig ;-) ) og Tonje ble nr3. Hu ble nr.4 forrige året, så fortsetter det slik, så vinner hu Orsa Open i 2017 ;-)

Jeg selv havnet nede på 12 plass. Ikke bra nok. Men i alle fall forran han som har vunnet denne festivalen 2 ganger, nemlig Steinar Kalfoss. Du finner navnet hans nede på 25 plass av 26 fiskere B-)



Arrangøren driver å tenker ut hva dem skal gjøre for at ikke trekkingen skal bli så avgjørende. Mulig fòre alle plasser i Lillån på fredag evt ei fredagskule midt på strekka? Mulig fiske begge dager i Lillån?

Vi får se hva som skjer. En ting er sikkert, og det er at jeg møter neste år uansett hva arrangøren velger å gjøre. Sees i 2016. Takker til alle arrangører i Orsa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment