Totalt antall sidevisninger

torsdag 27. august 2015

2015-08-15 Dag 1 Lag-NM Eriksrudtjernet/Sillongen

Sillongen hadde jeg fisket en gang før. Ei kule sammen med Odd H, brodern og Fjellis for en 4-5 år siden. Eriksrudtjernet hadde jeg kun vært en gang, og det var på et isfiskestevne, så det var på sin plass å få lagt inn ei treningsøkt på denne sjøen. Bestemte meg for å trene der den 25.juli. Allan og Kay hadde ingen spesielle planer så dem ble med dem også. Jeg fikk 4680 gram på den treningsturen og lærte en god del om fisket der. Allan og Kay hadde rundt 2 kilo.

Lagoppsettet for Acerina så foreslo jeg bare å gå etter stillingen i GP-serien etter alle 4 stevner så langt. Ingen som hadde noen innvendinger til det, så da ble det slik. Man kunne jo ha vurdert om man bare skulle telt 3 av dem 4 så langt, men ingen uttalte noe slik.

Lagene ble da slik:

1.Krzy, Niklas og Allan

2. Leszek, Andrzej og Artur

3. Kay, Philip og Eskildsen

Allan fikk ikke helt taket på Eriksrudtjernet på treningsturen. Likte ikke fiske der det var så dypt. Så da satte vi han i Sillongen. Jeg tippet at det området jeg satt i på treningen ville bli den venstre seksjonen i Eriksrudtjernet, så da satt jeg meg selv der, og da ble Krzy satt på høyre seksjonen i Eriksrud.

Vi ble dessverre bare 5 og 2/3 lag. 3 lag fra Acerina, 1 og 2/3 lag fra Raufjøringen og et fra Gjøvik&Toten. Så da ble det 6 mann i Sillongen, 5 på venstresiden i Eriksrud og 6 på høyresiden i Eriksrud.

Jeg trakk peg 15 som var kant høyre på den venstre seksjonen. Med meg på seksjonen hadde jeg Eskildsen på peg 11, Odd H på peg 12, Finn E på 13 og Andrzej på 14. Var et opphold på 3 pegger mellom venstre og høyre seksjon på Eriksrud, så første peg på høyre Eriksrud var peg 19, og der trakk Krzy. Peggen til Krzy var forøvrig 5 meter fra den plassen jeg fisket på treningsturen. Plassen jeg fikk i dag var ca der Allan satt når vi trente her. Så visste at denne var litt grunnere en der jeg trente.

Rigget opp topp 6 og hadde vel 4,5 meter der. Rigget også opp 13 meter, og det var ca 7 meter der. Hadde en 2,5 grams rund dupp på begge plasser, og hadde også 1,25 grams kulepenn på begge plasser. Og hadde en abborplass 2 meter til venstre på topp 6. UITW gadd jeg ikke rigge, for hadde funnet ut på trening at dem få fiskene jeg fikk på det var så små at dem ikke var verdt bryet. Satte også opp baggerstenger med gul hydro til begge plassene, men sett i ettertid så var det bortkastet. Hadde det vært så dypt at jeg kun hadde hatt 1 meter fra tupp til dupp så hadde dette fungert, men ikke nå når det ble relativt mye sene fra tupp til dupp. Hadde jeg sittet på den høyre seksjonen så kunne disse stengene kommet til nytte.

Klargjorde fòret jeg hadde planlagt å legge i. Har alltid fòret og leemet hver for seg. Dette fordi det kan hende at det er rett med f.eks 70% fòr og 30% leem i starten av konkurransen, men så kan det bli dårligere og da vil jeg heller ha 50/50, eller 80% leem og 20% fòr. Hadde klargjort 3 kilo Gros Gardon og 4 kilo terre de somme.

I grunnfòringen la jeg i 3 baller på topp 6 og 1 ball på full 13 meter. 60/70% var leem og resten fòr. Og hadde kun i litt pinkies i fòret.

Startet å fiske på topp 6. Fikk noe fisk, men dessverre var dem relativt små. 30-50 gram. Visste at jeg måtte få i gang hektosfisken om det skulle bli noe vekt. Gikk etter hvert ut å prøvde 13, men der var det ikke noe. Kjente heller ikke noe på abborplassen.

Testet hele tiden forskjellige krokagn. Dobbel lyspinkies, hvit maggot, rød maggot, bronse maggot og markhode. Prøvde også å legge inn tacklet på forskjellige måter. Høyre, rett frem og venstre. Samt å løfte og senke. Prøvde også å pluppe baller på duppen, for det hadde fungert greit på treningsturen.

Etter 2t 30 min hadde jeg ca 30 fisker. Og dessverre var flesteparten av dem små. Lå vel greit an på seksjonen min trodde jeg da. Hadde ikke helt kontroll på Eskildsen på kanten, for han så jeg ikke fra der jeg satt.

Måtte teste dem andre plassene igjen. Fikk en 80 grams mort på abborplassen, men var kun den ene fisken. Ut på 13 meter, og der var det fisk nå. Rart det tok så lang tid å få fisken der, men endelig dukket dem opp i alle fall.

Og her var snittet bedre. De fleste fiskene var rundt 100 gram. Ikke bagging her heller, men med å konstant endre krokagn, løfte/senke etc så sneik jeg opp en nå og da.

Fikk vel 20-25 greie morter siste 1,5 timen

Endte opp med 52 fisker, hvorav 4 av dem var abborer, men ingen av dem på abborplassen.

Startet å veie hos Eskildsen. Han hadde rundt 60-70 fisk trodde han. Ikke helt sikker da, for han har ikke teller. Og en del av dem var abbor. Fiskene hans veide 3690 gram. Så mye hadde nok ikke jeg…

Odd H hadde ikke knekt koden. Fått noen fra start, men så døde det ut for han. 1360 gram.

Finn Erik hadde ikke fått så mange fiskene, men han hadde veldig fint snitt på dem han hadde fått. Tror han hadde ca 25 fisker og dem veide 2 kilo blank.

Andrzej hadde ikke helt fått til fisket i dag og veide inn 1 kilo blank.

Mine 52 fisker veide 3230 gram. Damn. Hadde greit driv når tiden var slutt. 15 minutter til så kanskje jeg kunne vært der. Hadde da et snitt på 62,1 gram.

På seksjonen til Krzy så vant han suverent. 107 fisker og 4320 gram. Mange i antall, men som man kan se av vekta så var det ikke all verdens snitt (40,37 gr). Nr.2 på den seksjonen var Leszek med 1230 gram. Gikk snakk om at det ble dårligere jo lengre til høyre man kom, men jeg er ikke så sikker på det. Tror det er relativt jevnt fordelt med fisk langs hele strekka. Vi får se i morgen.

På Sillongen hadde det vært klart best til venstre på seksjonen. Dem 3 ytterste på odden var relativt suverene i forhold til dem 3 andre. Og bra for laget mitt var at Allan vant fra peg 2, med 6890 gram. Kun 20 gram forran Philip på peg 1.

Så da ble jeg dårligst på mitt lag med en 2.plass. 1+1+2 = 4 poeng. Det er en fin poengsum å ha med seg til dag 2.

Fullstendige resultater fra dagen:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment