Totalt antall sidevisninger

lørdag 29. august 2015

2015-08-22 GP nr.5 – Flisaelva

Var på en treningstur den 11.juli sammen med Krzy, Tonje, Finn og Lars Roar. Var ganske bra bett da, og relativt mye stor fisk. Men nå hadde elva sunket med 1 meter og deler av strekka var det så si ikke strøm.

Geir tippet i forkant av stevnet at vinneren max ville ha 6 kilo. Var noe laue, men antagelig ville det bli veldig krevende lauefiske også, for dem som valgte å gå etter den. Han trodde også at det max kom til å komme opp en 10-12 bonuser på hele strekka. Skulle vise seg at Geir visste hva han pratet om. J

Vi ble kun 17 deltakere i dag. Litt synd at det ikke er med flere folk. Men lite vi får gjort med det. Arrangøren hadde da 1  stk 6-manns seksjon der vi går ned til elva. Så en 6-manns seksjon til rett oppstrøms for den. Deretter var det et opphold på 30-40 meter grunnet at det stikker ut en odde der. Så kom dem siste 5 folkene der opp.

Jeg havnet på midtseksjonen, peg 10. og var relativt fornøyd med det. Da slipper jeg i alle fall å få deng av kantene som fort kan være bra i denne elva. På min seksjon fikk jeg da Thomas på peg 7, Kay på peg 8, Artur på peg 9, Espen på peg 11 og Leszek på peg 12. Thomas og Kay hadde strøm på sine plasser. Så dem satte opp 8 gram flatdupp til å holde rolig. Resten av oss ble sittende i bakevja bak odden.

Jeg rigget mye lauestenger selv om jeg ikke så noe særlig med laue som vaket. Etter lodding så valgte jeg å legge kortplassen på TAP på topp 4. Var her det var dypest mellom land og 13 meters plassen. Lagde 2 tackler til 13-plassen. 3 grams rund til å holde rolig, og 1 gram rund til å drifte gjennom til gullbust og mort.

Koppet kun i 2 baller med 50% leem på topp 4 plassen. Var så lite aktivitet med vaking etc at jeg turte ikke legge i mere. På 13 la jeg i litt mere. 6 baller med 50% leem, og hadde også i litt klipt mark, caster og død maggot her. Og en ball med stickymag oppå der igjen.

Konkurransen startet og var særdeles vanskelig. Prøvde på laue. Men måtte ut på 4 meter toppknytt for å få noe. Espen og Leszek startet best. Leszek fikk på 4 meter så det ut til, mens Espen fikk på en 7 meter toppknytt på bunnen med en høy bulk.

Gikk etter hvert ut på 13, men ikke noe fisk der heller. Inn igjen på laue. Virka ikke som dem ville ha lauefòr. Hadde faktisk 50% leem i lauefòret også i dag.

Startet å loosefeede 2-3 maggot jevnt og trutt på 13 meter. 2-3 maggot. Det er lite det. Men følte det var så lite fisk i området, så turte ikke kjøre på med mere vanlige 10-15 maggot. Så etter hvert at det startet å vake litt laue der ute. Gikk ut med 1 grams duppen og startet å plukke litt laue der.

Ble mere og mere rolig for Espen og Leszek. Tror jeg lå sist på seksjonen nå etter 2 timer. Men virket som den sparsommelige loosefeedingen dro inn litt laue, så får håpe klatringen kan starte. Startet da samtidig å kaste 3-4 maggot jevnlig på 4 meter toppknytt også. Prøvde der 3-4 ganger siste 2 timene, men var ikke noe fisk å få der dessverre.

Så da var det bare å jobbe på med 13 TAP. Plukket ganske bra, så startet å skyte mere maggot. 7-10 stk pr utlegg. Når det var igjen ca 1t 15 min tror jeg det var fikk Thomas ei brasme på flatduppen. Det er jo fort 1 time med dette lauefisket jeg dreiv med. Valgte da å gå rett inn å koppe i en ball med stickymag på 13 plassen. I fare for å overfòre laue. Men fikk de fleste lauene mine on-the-drop, så satset på at en stickymagball ikke ville ødelegge.

I løpet av dem neste 20-30 minuttene fikk Thomas 3 brasmer til. Så var jo liten tvil om at han kom til å ta seksjonen om ingen av oss andre klarer å få noe bonuser. Jeg prøvde 2-3 minutter etter bonuser hvert kvarter fra Thomas fikk sin første brasme, og  koppet i en stickymagball etter hver gang jeg hadde prøvd etter bonuser. Så altså 6 baller stickymag i løpet av siste perioden der. Innvirka ingenting på lauefisket mitt.

Startet faktisk å skyte 20-25 maggot på hvert utlegg nå. Var noe gullbust på bunnen, så hadde på en måte startet å fòre så hard at laua kunne bli overfòret, men da ville jeg i så fall ha litt gullbust på bunnen i stedet.

Siste 5 minuttene satt jeg kun etter bonuser selv om det da allerede var for sent. Fikk 3 gullbust over 50 gram, på mark. Konkurransen var over og jeg endte på 92 fisker. Tipper 20-25 av dem var gullbust, samt EN mort. Følte jeg hadde tatt igjen alle på seksjonen nærsom Thomas. Så jeg får vel ta med meg det som positivt fra i dag. Peggen gikk fra helt død til «bagging» av laue etter jeg startet å loosefeede langt.

Tonje hadde bare fått noe småfisk på sin nedstrøms kant. Hadde fisket siste timen med feeder. Men etter det var slutt ville hu ta en test på TAP. Hu hadde ikke fòret denne siden ca etter 2 timer. Første utlegget etter konken og brasma tok med en gang. Irriterende vil jeg tro. La ut en gang til, og ny brasme med en gang. Helt klart at hu hadde fått inn en brasmestim, selv om det var for sent.

Andrzej på peg 2 hadde fått ganske bra med gullbust og noe mort. Ingen bonuser. Han veide inn 2340 gram. Finn Erik på peg 3 hadde hatt bra fiske etter småfisk første timen og hadde vel 1-1,5 kilo da. Etter det så fikk han 1 stor vederbuk og 1 stor brasme og tok ledelsen med 4680 gram. Brodern på peg 5 hadde fisket mest etter laua, og også klart å få 200 stk av dem. Han mistet en stor fisk på flatduppen, og den kunne blitt kostbar. Han veide inn 2460 gram. Bonusen han mistet var nok ikke 2,2 kilo, så da ble det vel ikke avgjørende. Så da vant Finn denne seksjonen forran brodern og Andrzej på 3je.

Thomas førstemann ut til å veie på min seksjon. 4440 gram, og ville helt sikkert vinne vår seksjon. Men han la seg bak Finn Erik i totalen. Må ha vært 4 relativt små brasmer, for han hadde en 20-30 småfisk i tillegg. Kay var neste og han hadde 500 gram. Artur hadde 780 gram. Mine 92 fisker veide 1960 gram. Snitt på 21,3 gram.

Espen veide inn 880 gram. Han hadde startet å få litt fisk igjen siste kvarteret, etter han hadde sett at jeg loosefeedet og startet med dette selv. Leszek som sistemann på min seksjon veide inn det samme som Artur, altså 780 gram. Han ledet vel som sagt etter 2 timer, men tror faktisk han blænket siste 2 timene. Kjedelig.
Jeg selv er relativt fornøyd med å få en 2er. Lå sist etter 2 timer, og ble best på min seksjon av dem som ikke fikk bonuser.

På øverste seksjonen hadde Geir fått en bonus på feeder på peg 14 og veide inn pene 2 kilo. Krzy lå visst veldig dårlig an en stund. Antagelig best nr.3, men 50 sekunder før slutt hørte jeg han jublet. Viste seg at han hadde fått ei brasme rett før slutt. Han hadde fått ei mindre brasme litt tidligere også. Men han hadde ikke klart å få ei eneste laue eller gullbust. Men han hadde fått 15 abborer tidlig da. Rar fangst, men meget imponerende. Han veide inn 3,3 kilo. Men trodde fortsatt at han bare ville klare en 2.plass, for Jonny på oppstrømskanten hadde maaange små. Viste seg at det stemte også, for Jonny veide inn 3,5 kilo. Maagne lauer, og en halvkiloabbor som bonus.

Så da vant Finn sin seksjon og totalt, og i tillegg vant Thomas og Jonny sine seksjoner. Grattis til dere. Nye tak i Nitelva neste helg. Sees der.
Og Geir fikk jo veldig rett på sine spådommer. Ble ikke engang 6 kilo i vinnervekt. Og under 10-12 bonuser. Samt vanskelig lauefiske. Meget bra spådom Geir. 
Skulle ønsket fisket var mere likt treningsturen i juli. Så vi må se om vi får lagt inn dette GP-stevnet litt tidligere neste år. I løpet av juni tipper jeg kan bli bra. Juli er det jo Horrmund første helga og resten er fellesferie, så juli er blokkert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Post Comment